• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4551 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۱ دي

خبر

تلاش ظريف در پكن و مسكو براي نجات چند جانبه‌گرايي

«محمدجواد ظريف» وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران كه به چين سفر كرده است در توييتي نوشت، قانون‌ شكني‌هاي امريكا، برجام و امنيت بين‌المللي را به خطر انداخته است. در آخرين سفر من در اين دهه بين ايران، روسيه و چين اين اتفاق نظر وجود دارد كه در نتيجه اقدامات ايالات متحده، چندجانبه‌گرايي با خطر جدي مواجه است. او افزود: 3 كشور ايران، چين و روسيه همچنين معتقد هستند «تنها راهي كه 3 كشور اروپايي و اتحاديه اروپا مي‌توانند، برجام را حفظ كنند اين است كه موضع‌گيري ظاهري را متوقف و اجراي تعهدات خود را آغاز كنند». وزير خارجه ايران صبح سه‌شنبه در آخرين روز سال ۲۰۱۹ ميلادي به منظور ديدار و گفت‌وگو با همتاي چيني خود به پكن سفر كرد. ظريف و «وانگ‌ يي» وزيران خارجه ايران و چين ظهر روز سه‌شنبه در پكن با يكديگر ديدار و بر گسترش همكاري‌ها تاكيد كردند. ظريف در اين ديدار با اشاره به برقراري روابط استراتژيك ميان تهران- ‌پكن گفت: ارتقاي روابط دو كشور به سطح راهبردي بيانگر اشتياق تهران و پكن براي افزايش تعاملات و روابط است. او با اظهار خرسندي از حضور در چين گفت: اينكه در آخرين روز سال ۲۰۱۹ با شما و ‌روز گذشته نيز با سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه ديدار داشتم، مايه خوشبختي است. وزير امور خارجه ايران با اشاره به چهارمين سفر خود به چين در سال ۲۰۱۹ گفت: اين سفرها نشان‌دهنده آن است كه رهبران دو كشور ديدگاه راهبردي نسبت به روابط با چين دارند. «وانگ يي» وزير خارجه جمهوري خلق چين نيز در اين ديدار با اشاره به قدمت روابط دو كشور بر توسعه و تقويت اين روابط تاكيد كرد و گفت دو كشور در شرايط كنوني نياز دارند ضمن حفظ ارتباطات در مورد مسائل مختلف با يكديگر تبادل نظر كنند.

ظريف كه صبح سه‌شنبه براي ديدار و گفت‌وگو با همتاي چيني خود وارد پكن شده ‌بود همچنين در توييتي به زبان چيني نوشت: بسيار خوشحالم كه آخرين روز از سال ۲۰۱۹ را با دوستان چيني خود در پكن گذراندم همچنين به استقبال اولين روز ۲۰۲۰ در پكن مي‌روم. او اظهار كرد براي دوستان چيني‌ام نيز سال نويي شاد و فرخنده را آرزو مي‌كنم.

 

وضعيت سلامتي سلطان قابوس پايدار است

سلطنت عمان در پي انتشار اخباري درباره وخامت حال سلطان قابوس، بيانيه‌اي صادر و صحت و سلامتي او را اعلام كرد. در اين بيانيه آمده است: «الحمدلله وضعيت جسماني سلطان قابوس پايدار است و برنامه درماني او ادامه دارد.» در اين بيانيه سلطان قابوس از تمامي شهروندان عماني كه نگران وضعيت جسماني او هستند و براي سلامتي او دعا كرده‌اند، قدرداني كرد. سلطان قابوس همچنين براي «عمان و ملت وفادار» اين كشور «پيشرفت بيشتر» به منظور استمرار توسعه و دستيابي به اهداف مورد نظر از خداوند مسألت كرد. سلطان قابوس ۷۹ ساله از سال ۲۰۱۴ تاكنون دست‌كم دو بار سفر درماني به خارج انجام داده است. در چند روز گذشته اخباري درباره وخامت حال سلطان قابوس در رسانه‌ها منتشر شد و در همين رابطه روزنامه انگليسي «گاردين» نوشت كه بحث‌هاي مفصلي در ديوان سلطنتي عمان درباره جانشين احتمالي سلطان قابوس در جريان است.

 

توافق جديد مسكو و كي ‌يف براي تبادل زندانيان بيشتر

رييس‌جمهوري روسيه و همتاي اوكرايني او ديروز(سه‌شنبه) توافق كردند فورا كار روي تبادل زنداني جديد را آغاز كنند. به گزارش ايسنا به نقل از رويترز، دفتر رياست‌جمهوري اوكراين اعلام كرد ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه و ولوديمير زلنسكي، رييس‌جمهوري اوكراين در تماس تلفني روي ليستي از اوكرايني‌ها از جمله كساني كه در كريمه بازداشت شدند و روس‌هاي بازداشتي در اوكراين و تبادل‌ آنها توافق كردند. نيروهاي دولتي اوكراين و جدايي‌طلبان روس‌گراي شرق اين كشور يكشنبه يك برنامه بزرگ تبادل زنداني را تكميل كردند.

 

اتحاديه عرب دخالت تركيه در ليبي را محكوم كرد

نشست سه‌شنبه شب اتحاديه عرب در سطح نمايندگان با بررسي بحران ليبي بدون اشاره به تركيه، دخالت كشورهاي خارجي در امور ليبي را رد كرد. به نوشته وبگاه اليوم‌السابع در بيانيه پاياني اين نشست همچنين آمده است كه نقض قطعنامه‌هاي بين‌المللي در خصوص ممنوعيت صادرات سلاح به ليبي، امنيت كشورهاي همسايه ليبي و كشورهاي حاشيه درياي مديترانه را به خطر مي‌اندازد. اتحاديه عرب با حمايت از پيگيري روند سياسي در ليبي خواستار اجراي كامل توافق «الصخيرات» (امضا شده به تاريخ دسامبر ۲۰۱۵) شد و اين توافقنامه را تنها مرجع حل و فصل بحران اعلام كرد. در اين بيانيه همچنين با ابراز نگراني از افزايش تنش نظامي از تمامي طرف‌هاي درگير خواسته شده تا ضمن توقف درگيري‌ها، پاي ميز مذاكره بنشينند و تاكيد كرد كه دخالت‌هاي خارجي از هر نوعي كه باشد و انتقال تروريست‌هاي تندروي خارجي به ليبي پذيرفتني نيست. اين بيانيه در حالي صادر مي‌شود كه اتحاديه عرب در ساليان گذشته، تريبوني براي پيشبرد سياست‌هاي دولت سعودي و مصر شده است. دو كشوري كه در نزاع با تركيه بر سر پرونده ليبي و ديگر پرونده‌هاي منطقه‌اي هستند. جلسه ديروز اتحاديه عرب در حالي است كه هفته گذشته «رجب طيب اردوغان» رييس‌جمهور تركيه گفت كه دولت او به دنبال موافقت پارلمان با اعزام نيرو به ليبي است. اين اقدام اردوغان پس از درخواست حمايت دولت وفاق ملي به نخست‌وزيري «فايز السراج» از تركيه صورت مي‌گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون