• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4551 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۱ دي

عدل مظفر!

رضا مختاري‌اصفهاني

اكثريت جامعه مظفرالدين‎شاه قاجار را بيشتر از فيلم‎هاي سينمايي به ياد مي‎آورند كه چهره‎اي بيمار و شخصيتي كميك دارد؛ پادشاهي كه تمامي آنچه از او تصوير كرده‎اند، نبود. در دوره وليعهدي و سلطنت او در حوزه سياست و اجتماع ايران اتفاقات مهم و تاثيرگذاري رخ داد؛ اتفاقاتي كه حاصل جدال دو نيروي فعال در اجتماع بود. دربار او نيز به تبع جامعه از دو نيروي متضاد تشكيل شده بود. گروهي در دربارش با سركردگي ميرزاعلي‎خان امين‎الدوله در مسير تحول و تجدد بودند. در مقابل آنان هم نظاميان ترك قرار داشتند كه شاهزاده عبدالمجيدميرزا عين‎الدوله و اميربهادر در راس آنها بودند. گروه دوم با هرگونه تحول و اصلاح مخالف بود و شاه را به مقاومت
در برابر آن فرامي‎خواند.

شاه در ميانه اين دو نيروي متضاد هرازگاهي به سمت يكي متمايل مي‎شد، از همين‎رو به جز اوايل سلطنتش كه ميرزا علي ‎اصغر خان امين‎السلطان صدراعظم بود، صدراعظمي مدتي سهم امين‎الدوله و چندي بعد نصيب عين‎الدوله شد. امين‎الدوله در مدتي كه صدراعظم بود، مانند دوره‎اي كه در تبريز بود، اقدامات اصلاحي همچون ايجاد مدارس جديد انجام داد. او در تبريز و تهران ميرزاحسن رشديه را زير پر و بال خود گرفت. وجود امين‎الدوله در مقام صدراعظم موجب شد امثال رشديه در دربار مظفري حضور پيدا كنند؛ مردان اصلاحگري كه در بحبوحه مشروطه‎خواهي ايرانيان نقطه اتكايي براي مشروطه‎خواهان بودند. آنان هم مانع و سد استبدادطلبان را مي‎شكستند و منفذي براي ارتباط مشروطه‎خواهان با شاه مي‎شدند، هم آنكه قوت قلبي براي مخالفان بودند تا در پافشاري بر خواسته‎هاي‌شان مصمم بمانند.

بدين ترتيب مشروطه تنها در ميان اجتماع هوادار نداشت كه دربارياني چون ميرزا نصرالله ‎خان مشيرالدوله و پسرانش، حسن و حسين پيرنيا، نيز از مركز دربار در اين باره مي‎كوشيدند؛ دربارياني كه علاوه بر مشاهده احوال عالم و اطلاع از مقتضيات روزگار در مدرسه علوم سياسي تحصيل و تدريس كرده بودند. حتي طبيب شاه، خليل‎خان اعلم‎الدوله ثقفي، دل با مشروطه‎خواهان داشت. او بود كه با آگاهي از وضعيت جسماني شاه براي تعجيل در توشيح فرمان مشروطه توسط مظفرالدين‎شاه كوشيد. همچنان‎كه متن اوليه قانون اساسي يا نظامنامه كه در شرح تشكيل مجلس شورا و وظايف آن بود، بيشتر توسط رجال دربار مظفري تهيه شد.

برمبناي همين متن بود كه مجلس شورا موجوديت قانوني يافت و پايه متمم قانون اساسي مشروطه را گذاشت. امضاي فرمان مشروطه و متن اوليه قانون اساسي مشروطه نشان از غلبه تجددخواهان اصلاح‎طلب بر طرفداران استبداد در دربار مظفري داشت. نزاع اين دو نيروي متضاد اما به پايان نرسيد. با مرگ مظفرالدين‎شاه (10 روز پس از امضاي نظامنامه) و بر تخت سلطنت نشستن محمدعلي‎شاه اين نزاع همچنان ادامه يافت. با اين تفاوت كه اين بار شاه با مستبدين درون دربار همدل و همراه بود. دربار مظفري در دوره‎هاي بعد هم كم و بيش تكرار شد. نيروهاي متضاد در ساختار قدرت مي‎توانستند به نفع يا ضدجريان و انديشه‎اي عمل كنند. بخت با مظفرالدين شاه همراه بود كه به كمك بعضي از درباريانش «عدل مظفر» را به نام خود رقم زد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون