• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4553 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۴ دي

خبطِ بزرگ امريكايي

عباس سليمي‌نمين

امريكايي‌ها با به شهادت رساندن سردار قاسم سليماني خبط بزرگي مرتكب شدند، زيرا حركتي را عليه خود كليد زدند كه بسيار حايز اهميت است. يكي از ابعاد اين جنايت امريكايي، الگو شدن شهيد سليماني در ايران است. پيش از شهادت هم شهيد سليماني در بسياري از نظرسنجي‌ها از بالاترين ميزان محبوبيت برخوردار بود اما قطعا پس از شهادت به الگويي ماندگار تبديل خواهد شد.

اين الگو شدن بسياري از مشكلات داخلي ما را برطرف مي‌كند. ما دچار آفاتي شده‌ايم كه اين آفات با الگو شدن اين شهيد بزرگوار تا حد زيادي مهار و برطرف خواهد ‌شد؛ به اين معنا كه در گذشته افرادي داشتيم كه اهل ايثار براي جامعه بودند اما در نقطه‌اي از ايثار و فداكاري فاصله گرفتند و به‌دنبال منفعت‌طلبي‌ها و منافع شخصي رفتند. آنها قطعا پس از عاقبت‌بخيري اين شهيد بزرگوار متحول خواهند شد و لرزه بر اندام‌شان خواهد افتاد كه آنها كجا مي‌روند و كسي كه تا پايان عمر در مسير مقاومت حركت كرده، جايگاه رفيعي را هم در داخل و هم در سطح بين‌الملل كسب خواهد كرد.

همچنين در اين ميان كساني كه اهل جهاد و شهادت را به سخره مي‌گرفتند و آنها را منفعت‌طلبان جنگ مي‌خواندند، امروز شرمنده خواهند شد كه با ايثارگران و فداكاران كشور با نيش و كنايه برخورد مي‌كردند. حتما اين افراد پس از شهادت سردار به تامل وادار خواهند شد.

علاوه بر اين سردار سليماني در تنظيم روابط جريانات مختلف يك الگو خواهد شد. او ضمن اينكه يك سرباز فهيم و صادق در مسير رهبري بود در عين حال درك درستي از نظام جمهوري اسلامي و دولت جمهوري اسلامي داشت. لذا گاهي در ارتباط با تقويت دولت كارهايي مي‌كرد كه براي برخي قابل‌فهم نبود و بر او خرده مي‌گرفتند اما امروز نگاه كلان او و نگاه از موضع جهاني به مسائل داخل كشور الگو خواهد‌ شد؛ چراكه بعضي داخل كشور نگاه بسيار محدود و جزيي‌نگرانه دارند و هرگز نمي‌توانند افق دور را ببينند و به همين دليل هم در مسير بزرگ كردن اختلافات داخلي برمي‌آيند و گاهي دشمن را نمي‌بينند و عظمت جمهوري اسلامي را درك نمي‌كنند. در اين بعد هم الگو شدن شهيد سليماني خيلي مسائل را هدايت معنوي خواهد كرد و جامعه را به سوي رستگاري پيش خواهد برد.

در بعد بين‌الملل نيز بار ديگر تمامي تلاش‌هاي غرب براي ايجاد اختلاف بين ملت‌هاي منطقه بي‌اثر شد. قطعا اين واقعيت مورد عنايت قرار خواهد گرفت كه سردار سليماني به‌‌رغم داشتن راه‌هاي مختلف براي تردد به عراق، حاكميت ملي عراق را محترم مي‌دارد و از مسير قانوني به اين كشور تردد مي‌كند با علم بر اينكه در امكان شناسايي او در فرودگاه ممكن است يا مي‌توان به طرق مختلف اطلاعاتي از پرواز او به امريكايي‌ها يا اسراييلي‌ها داده‌ شود. با اين حال با به جان خريدن خطرات زياد به حاكميت ملي عراق احترام مي‌گذارد. اين موضوع قدرت مقايسه‌اي به ملت و دولت عراق و ساير كشورهاي منطقه خواهد داد. در واقع امريكايي‌ها حاكميت ملي اين كشور را نقض مي‌كنند و تردد‌شان به عراق با نقض حاكميت اين كشور صورت مي‌گيرد.

امروز هم در عراق و هم در افغانستان شاهديم كه نقض حاكميت با تردد مقامات امريكايي با بي‌اطلاعي كامل اين كشورها صورت مي‌گيرد.

اين نحوه تعامل امريكايي‌ها با ملت‌ها را مي‌توان با نحوه تعامل سربازان انقلاب اسلامي با همين ملت‌ها مقايسه كرد تا دركي از واقعيت ايجاد شود و تبليغات مسموم امريكا و برخي عناصر داخلي كه نمي‌خواستند روابط ايران با عراق و سوريه و ساير كشورهاي منطقه در راستاي تقويت اقتصاد پيش برود، تا حدود قابل‌توجهي خنثي خواهد‌ شد. همچنين بار ديگر اين پيام فراگير مي‌شود كه انقلاب اسلامي ايران جز سعادت و ارتقاي منزلت ملت‌ها، چيز ديگري را دنبال نمي‌كند. اين مهم قطعا براي امريكايي‌ها تهديد‌كننده خواهد ‌بود.

همچنين كشورهايي كه تجربه زيادي در شناخت امريكا ندارند، به‌ويژه عراقي‌ها به جمع‌بندي نسبت به امريكا خواهند ‌رسيد كه در پي آن هم وحدت داخلي‌شان مستحكم‌تر مي‌شود و هم تمامي تلاش امريكايي‌ها براي ايجاد بي‌نظمي در عراق كه دستمايه برنامه‌هاي زياده‌خواهانه امريكاست، خنثي خواهد داشت.

لذا اين شناخت موجب تحكيم وحدت ميان ملت‌هايي در منطقه خواهد شد كه نمي‌خواهند هژموني امريكا را پذيرا باشند؛ بلكه مي‌خواهند مسير جديدي را باز كنند كه كاملا عليه حضور امريكايي‌ها در منطقه خواهد ‌بود و پايه‌هاي سياست امريكا در منطقه را به‌شدت متزلزل مي‌كند. اين واقعيتي است كه به‌زودي با آن مواجه خواهيم شد كه حماقت امريكايي‌ها براي آنها چه هزينه‌هايي خواهد ‌داشت.

البته لازم به ذكر است كه اقدامي همچون ترور شهيد سليماني، اقدامي بزدلانه است و در واقع كساني دست به اين اقدام زدند كه در صحنه نبرد مستقيم دچار شكست‌هاي فاحشي شدند و با اين شيوه‌هاي تروريستي مي‌خواهند، ضعف‌ها را جبران كنند.

وگرنه شهيد سليماني كه آشكارا در عراق تردد مي‌كرد و هركس مي‌توانست اطلاعاتي در اين خصوص كسب كرده و دزدانه اقدام به ترور كند. امريكايي‌ها اگر قوتي داشتند، بايد در صحنه نبرد آن را عرضه مي‌كردند؛ آن هم زماني كه ما با ايادي‌شان يعني داعش مشغول مبارزه بوديم. بنابراين، اين اقدام، كار اطلاعاتي شاخص يا قوتي براي امريكايي‌ها تلقي نخواهد ‌شد.

تحليلگر سياسي اصولگرا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها