• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4557 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۸ دي

جلسه فوق‌العاده شوراي عالي امنيت ملي برگزار شده است

برنامه‌ريزي دقيق براي مقابله به مثل عليه امريكا

دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي شايعات درباره سناريوهاي 13گانه جمهوري اسلامي را تكذيب كرد.

لحظه‌اي كه دونالد ترامپ دستور ترور قاسم سليماني و يارانش را صادر مي‌كرد، احتمالا مي‌دانست كه دست به چه اقدامي زده و اهميت موضوع به ‌قدري خواهد بود كه چندين و چند روز سوژه مهم رسانه‌هاي ايراني، امريكايي و جهاني باشد. اما احتمالا تصور نمي‌كرد، با چنين مراسم باشكوهي در گراميداشت و تشييع پيكر شهداي اين حمله مواجه شود. مراسمي كه نه‌تنها در تهران و چند شهر مهم ايران، بلكه منطقه خاورميانه را تحت‌الشعاع قرار داد و زبانه آتشي كه او افروخته بود، پيش و بيش از هركس، دامن خود رييس‌جمهوري امريكا و نظاميان امريكايي در اين منطقه را بگيرد.

با اين همه اهميت اين اقدام غير قانوني و جنايتكارانه رييس‌جمهوري امريكا، فارغ از سطح و گستره واكنشي كه برانگيخت، آنقدر بود كه جلساتي متعدد جهت تصميم‌گيري در ارتباط با نحوه و چگونگي پاسخ‌دهي به آن از جانب ايران و حاميان و دوستداران منطقه‌اي سردار سليماني برگزار و تصميماتي اساسي در اين رابطه اتخاذ شود. جلساتي كه در روزهاي گذشته برخي از آن، همچون نشست روز گذشته مجلس شوراي اسلامي به ‌منظور تصويب طرحي با قيد سه‌فوريت جهت اقدام متقابل عليه امريكا رسانه‌اي شده و بعضي باتوجه به ابعاد امنيتي و محرمانه موضوع، همچنان مسكوت مانده است. در چنين حال و اوضاعي اما روز گذشته يك نشريه محلي با انتشار خبري به ‌نقل از علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي و نماينده رهبري در اين شورا از «13سناريوي جمهوري اسلامي» جهت مقابله به مثل عليه امريكا و دونالد ترامپ خبر داد كه بلافاصله در بسياري از پايگاه‌هاي خبري و حتي برخي خبرگزاري‌هاي رسمي كه مطابق اصول حرفه‌اي خود، اقدام به بازنشر اخبار ديگر رسانه‌ها نمي‌كنند نيز بازتاب يافت. اما دقايقي پس از بازنشر گسترده اين خبر در رسانه‌هاي جريان اصلي و متعاقبا فضاي مجازي، دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي در اطلاعيه‌اي، ضمن تكذيب مصاحبه منتسب به دبير شوراي عالي امنيت ملي اعلام كرد كه «شمخاني با هيچ‌يك از رسانه‌ها مصاحبه‌اي نداشته است.» دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي در اطلاعيه خود آورده است كه «كليه اخبار، گزارش‌ها و اعلام مواضع مرتبط با شوراي عالي امنيت ملي و دبيرخانه آن همچنين مصاحبه‌هاي دبير شورا صرفا از طريق مركز ارتباطات و اطلاع‌رساني دبيرخانه در اختيار رسانه‌هاي گروهي قرار مي‌گيرد» و «مطالب منتسب به شوراي عالي، دبيرخانه و مسوولان آن در صورتي كه خارج از مجراي مذكور منتشر شده باشد، فاقد اعتبار بوده و پيگرد قانوني دارد.» در بند پاياني اطلاعيه بعدازظهر سه‌شنبه شوراي عالي امنيت ملي همچنين آمده است: «روز (دوشنبه) يكي از نشريات محلي در اقدامي مجرمانه، مصاحبه‌اي انجام نشده را به دبير شوراي عالي منتسب كرد كه چگونگي و چرايي توليد و انتشار آن در دست بررسي و پيگيري قانوني است.»

با اين همه نفس برگزاري نشست فوق‌العاده شوراي عالي امنيت ملي به‌ منظور تصميم‌گيري در ارتباط با چگونگي مقابله به مثل با اقدام غيرقانوني كاخ سفيد در به شهادت رساندن سردار سليماني ويارانش خبر موثقي بود كه محمود واعظي، رييس‌دفتر رييس‌جمهوري در گفت‌وگويي با يك برنامه راديويي اعلام كرد، اين نشست ظاهرا روز جمعه اخير برگزار شده و خروجي آن به‌ گفته واعظي، «برنامه‌ريزي‌هاي بسيار خوب براي انتقام از امريكا» بوده است. رييس‌ دفتر رييس‌جمهوري در اين گفت‌وگوي راديويي، با بيان اينكه شمارش معكوس براي خروج نظاميان امريكايي از منطقه آغاز شده، گفته است: «انتقام خون سردار سليماني حتما بايد گرفته شود.» به گزارش ايسنا، محمود واعظي در پاسخ به اين پرسش كه چه مسيري براي انتقام از دشمن دنبال مي‌شود، گفته است: «در چند جبهه حتما بايد استراتژي خود را ادامه دهيم. روز جمعه جلسه فوق‌العاده شوراي عالي امنيت ملي برگزار شد و تصميمات آن جلسه اجرا مي‌شود. وحدت و همدلي براي استمرار خط مقاومت مهم بوده و بايد دنبال شود. حضور مردم به تمام مسوولان نظام و دولت روحيه داده است كه اين راه را با قوت بيشتري ادامه دهند.» او ادامه داد: «درست است كه بزرگمردي را از دست داده‌ايم، ولي نبايد احساس كنيم برابر دشمن تضعيف شده‌ايم. بايد با حمايت مردمي كه انجام شد، نشان دهيم قوي‌تر شده‌ايم و راه و هدف سردار سليماني را با قوت ادامه دهيم. دولت و مسوولان در همين خط هستند.» واعظي تصريح كرد: «بايد سران قواي سه‌گانه به همراه سپاه و ساير مسوولان دنبال اين باشيم كه تقاص خون سردار سليماني را بگيريم. انتقام حتما بايد گرفته شود و به نظر مي‌رسد برنامه‌ريزي‌هاي بسيار خوبي هم انجام شده است.»

واعظي در عين حال به ضرورت خروج نظاميان امريكا از خاورميانه اشاره كرده و با بيان اينكه «حضور نظاميان امريكايي در سوريه قانوني نيست»، گفته است: «در عراق شرايط متفاوت بود اما از روز گذشته حضور نظاميان امريكايي در عراق غيرقانوني است البته ترامپ به مسوولان عراقي گفته كه اگر ما را بيرون كنيد، شما را تحريم مي‌كنيم و بايد پولي كه خرج كرديم را بدهيد. اين زورگويي است و ادامه حضور آنها در عراق اشغالگري است. اين شرايط در افغانستان هم وجود دارد.» او در بخشي ديگر از سخنانش، «اقدام پارلمان عراق براي اخراج نيروهاي نظامي امريكايي از اين كشور» را «اقدامي بسيار بزرگ» توصيف كرد كه به ‌گفته او، به ‌دليل عظمت و اهميت خبر شهادت سردار سليماني، به‌ ميزاني كه بايد و شايد مورد توجه قرار نگرفته است. او گفت: «اقدام پارلمان عراق خبر بزرگي است، آنها در كشور همسايه ما لانه كرده و پايگاه درست كرده بودند، ولي به‌ خاطر عظمت خون شهدا پارلمان عراق با راي بسيار بالايي تصميم گرفت تا امريكايي‌ها را از اين كشور بيرون كند.» واعظي مي‌گويد: «تمام گروه‌هاي اسلامي چه در فلسطين، چه در كشورهاي ديگر گفته‌اند هرچند قاسم سليماني ايراني بود اما او متعلق به جبهه مقاومت بود و ما هم به اندازه ايراني‌ها يك فرمانده خود را ازدست داده و سوگواريم و وظيفه ماست كه انتقام خون اين شهيد را بگيريم. اين اقدام سابقه نداشته و شمارش معكوس براي خروج نظاميان امريكايي از منطقه آغاز شده است.»

محمود واعظي در بخش ديگري از اين گفت‌وگوي راديويي همچنين به مراسم تشييع پيكر و بزرگداشت سردار سليماني پرداخت و حضور پرشور مردم در مراسم روزهاي گذشته را «مشتي محكم به دهان ترامپ، كشورهاي غربي و رژيم صهيونيستي» توصيف كرد تا آنها را نسبت به اينكه «فرماندهان و مسوولان در دل مردم جاي دارند» هوشيار كند. او معتقد است: «اگر اختلاف‌هاي جزيي در مسائل اقتصادي وجود دارد، اختلافي درون‌خانوادگي است و مردم اجازه نخواهند داد دشمن از اين اختلاف‌ها سوء‌استفاده كند.» او سليماني را نه فقط متعلق به ملت ايران، بلكه علاوه بر آن، از آن جبهه مقاومت دانست كه با شهادت خود، «بيداري ملت‌هاي منطقه» را كه «ممكن بود 10 سال به طول بينجامد»، ظرف تنها «دو، سه روز» محقق كرد. واعظي گفته است: «وحدتي كه در ايران ايجاد شده است، دستاورد بزرگي است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون