• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4557 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۸ دي

رييس ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان خبر داد

حضور كيفيت‌محور اصلاحات در انتخابات مجلس

رييس ستاد انتخابات مركزي شوراي عالي جبهه اصلاح‌طلبان مي‌گويد: «فرض ما حضور در انتخابات مجلس يازدهم است، اما حضور ما در اين دوره متفاوت از دوره گذشته خواهد بود و بنا داريم كيفيت‌محور در انتخابات حضور داشته باشيم.» نخستين جلسه رييس ستاد انتخابات مركزي شوراي عالي جبهه اصلاح‌طلبان روز گذشته با دبيران كل و نماينده تام‌الاختيار احزاب اصلاح‌طلب برگزار شد. در ابتداي اين جلسه حسن رسولي با تشكر از اعضاي شوراي مركزي ستاد انتخابات مركزي شوراي عالي جبهه اصلاح‌طلبان براي انتخاب او به عنوان رييس اين ستاد گفت: «شوراي عالي و ستاد مركزي مولود شوراي هماهنگي احزاب اصلاح‌طلب‌اند. اين نخستين جلسه با احزاب اصلاح‌طلب است تا درباره برگزاري انتخابات مجلس دوره يازدهم از نظر اجرايي و انتخاب مسير به جمع‌بندي برسيم.»

رسولي با تشريح اقدامات انجام‌ شده در ستاد انتخابات مركزي شوراي عالي جبهه اصلاح‌طلبان ادامه داد: «وظيفه اصلي ستاد مركزي، هماهنگي امور اجرايي و همراستا كردن ستادهاي انتخاباتي است و مصر هستم تا در چارچوب تعيين‌ شده حركت كنيم و از ظرفيت‌هاي موجود به‌ خصوص ظرفيت پيشكسوتان، زنان و جوانان استفاده بهينه كنيم.»

رسولي با بيان اينكه در كنار هماهنگي با كارگروه‌ استاني براي تشكيل ستاد و رويه اجرايي، برنامه‌ريزي‌ شده تا با مسوولان انتخابات مجلس در رده‌هاي مختلف از جمله وزير كشور، رييس ستاد انتخابات كشور و ساير مسولان اجراي انتخابات جلسه داشته باشيم، اعلام كرد كه اين ديدارها هفته آينده انجام خواهد شد.رييس ستاد انتخابات مركزي شوراي عالي جبهه اصلاح‌طلبان با بيان اينكه طرح سرا با دو ملاحظه حقوقي و فني فعلا مصوب شده است، تاكيد كرد: «طرح جايگزين سرا را داريم، مخالفت‌هايي نسبت به اجراي آن در سطوحي مطرح ‌شده، اما سياست شوراي عالي جبهه اصلاح‌طلبان بر اين است كه اين طرح مصوب شده و قابليت اجرا دارد.» او در ادامه ضمن تشريح نمودار سازماني ستاد مركزي شوراي عالي سياستگذاري جبهه اصلاح‌طلبان گفت: «در آخرين جلسه شوراي عالي جبهه اصلاح‌طلبان دو سند؛ راهبرد جريان اصلاح‌طلبي و كليات برنامه‌هاي سنجش‌پذير اصلاح‌طلبان براي انتخابات مجلس يازدهم به تصويب رسيد. سند ميثاقنامه و مفاد آن و سند نهايي معيارهاي كانديداگزيني هنوز باقي ‌مانده است كه در اولين فرصت بررسي و مصوب خواهد شد.»

رسولي درباره حضور و عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات پيش‌رو چنين توضيح داد: «فرض ما حضور در انتخابات است، اما حضور ما در اين دوره متفاوت از دوره گذشته خواهد بود و بنا داريم كيفيت‌محور در انتخابات حضور داشته باشيم به‌طوري‌ كه اگر در حوزه‌هايي كه به هر دليل كانديداي اصلاح‌طلب وجود ندارد، ليستي از سوي شوراي عالي سياستگذاري جبهه اصلاح‌طلبان اعلام نخواهد شد.» او با بيان اينكه با تمام مراجع نظارتي و اجرايي با حفظ هويت واقعي اصلاح‌طلبي و با ادبيات شفاف تعامل خواهيم داشت، تاكيد كرد: «براي حفظ و توسعه اعتماد بين احزاب، عضو و اعضاي حقيقي حداكثر تلاش را خواهيم كرد. روز يكشنبه هفته آينده با اعلام اوليه نام ثبت‌نام‌كنندگان در سراسر كشور بستر اجرايي و آرايش انتخاباتي واضح‌تري را شاهد خواهيم بود تا متناسب با آن تصوير و در مقام اجراي راهبردهاي اركان شوراي عالي مسير رسيدن به هدف را از منظر اجرايي تعيين كنيم.»البته اين نخستين‌بار نيست كه اصلاح‌طلبان اعلام مي‌كنند كه براي شركت در اين انتخابات برنامه حضور «كيفيت‌محور» دارند. پيش از اين هم اصلاح‌طلبان ديگري اعلام كرده بودند كه بنا شده با استفاده از تجربه انتخابات قبلي مجلس و حتي رياست‌جمهوري، اين‌بار تنها افرادي را در ليست اصلاح‌طلبان قرار دهند كه رويكرد واقعي اصلاح‌طلبي دارند و ديگر از هر نوع ائتلافي حمايت نكنند تا بعدها مجبور نباشند پاسخگوي اعمال و تصميم‌هاي افرادي باشند كه به‌ دليل كمبودها ناچار به اضافه كردن آنها به ليست اصلاحات شده‌اند. اين نكته‌اي است كه پيش از اين هم بارها از سوي اصلاح‌طلبان مختلف مطرح شده است. آنها بارها انتقاد كرده‌اند افرادي كه به اعتبار ليست اصلاحات به مجلس راه پيدا كرده‌اند، از همان لحظه ورود راه‌شان را جدا كرده و ‌سازي ديگر زده‌اند و همين باعث شده كه عملكرد آنها پاي همه جريان اصلاحات نوشته شود. به ‌عقيده اصلاح‌طلبان جناح چپ اين سال‌ها تاوان رفتار افرادي را پس داده كه اساسا برخاسته از اصلاح‌طلبي نبودند. بر همين اساس هم اصلاح‌طلبان تصميم گرفته‌اند تا از تكرار چنين اتفاقاتي پيشگيري كنند و اگر قرار است در انتخابات حاضر شوند، اين حضور تماما اصلاح‌طلبانه باشد.

در آخرين جلسه شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان كه شامگاه يكشنبه برگزار شد، بار ديگر اين موضوع مطرح و مورد تاكيد قرار گرفت و در آن جلسه راهبرد جريان اصلاحات براي انتخابات مجلس يازدهم به تصويب اعضا رسيد و بر اساس يكي از بندهاي اين راهبرد انتخاباتي، معرفي كانديداها «صرفا با رويكرد اصلاح‌طلبانه» خواهد بود و در حوزه‌هايي كه به هر دليل كانديداي اصلاح‌طلب حاضر نباشد، ليستي از سوي شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان معرفي نخواهد شد. يك هفته قبل از اين هم اعضاي شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در جلسه‌اي دوباره موضوع انتخابات و چند و چون شركت در آن را مورد بررسي قرار دادند. آنها در اين جلسه از استراتژي جريان اصلاحات براي ارايه ليست انتخاباتي صحبت كرده و در نهايت از تصميم خود براي ارايه «ليست مشروط» خبر دادند. با توجه به اين رويكرد اصلاح‌طلبان همچنين زمزمه‌هايي كه درباره رد صلاحيت‌ها از نظارت استصوابي شوراي نگهبان به گوش مي‌رسد، بايد منتظر ماند تا كميت كانديداهاي اصلاحات در انتخابات مجلس مشخص شود و بعد ديد كه تصميم اصلاح‌طلبان براي چگونگي حضور در اين دوره از انتخابات به چه صورت خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون