• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4559 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۱ دي

«پرنده‌هاي ناشناس» براي اخلال در مبارزه با داعش دوباره به آسمان سوريه بازگشتند

ماشين اشغال اسراييل در مرز عراق

شهاب شهسواري

 

 

بر اساس گزارش‌هاي منتشر شده توسط رسانه‌ها، تعدادي پرنده ناشناس به پايگاه حشدالشعبي در گذرگاه مرزي ابوكمال در شرق سوريه حمله كرده‌اند. حمله‌اي تازه به مواضع نيروهاي مبارزه با تروريسم در منطقه در يكي از شرقي‌ترين نقاط مرزي سوريه كه به ادعاي رسانه‌ها در آن دست‌كم 8 نيروي عضو گردان‌هاي امام‌علي(ع) حشدالشعبي، به شهادت رسيده‌اند. به گزارش الميادين، حمله بامداد روز جمعه به ابوكمال، توسط جنگنده‌هاي متعلق به رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين انجام شده است. گروه موسوم به «ديدبان حقوق بشر سوريه» مستقر در لندن، با انتشار گزارشي از هدف قرار گرفتن دو خودرو، چند انبار تسليحات و شهادت 8 نفر در اين حمله خبر داده است. رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين مسووليت اين حمله را نپذيرفته است، اما به نظر مي‌رسد بعد از اقدام امريكا در به شهادت رساندن فرماندهان مبارزه با تروريسم در عراق و سوريه، اين رژيم هم با پشتيباني قدرت امريكا، تمايل بيشتري در حمله به اهداف گروه‌هاي ضدداعش در خاك سوريه و حتي عراق پيدا كرده است.

ائتلاف تحت رهبري امريكا در سوريه، موسوم به ائتلاف ضدداعش كه اخيرا به شكل مستقيم رزمندگان مبارزه با تروريسم را هدف قرار مي‌دهد، به آژانس فرانس‌پرس اطلاع داده است كه عمليات بامداد جمعه در ابوكمال توسط اين ائتلاف انجام نشده است. رامي عبدالرحمان، رييس گروه موسوم به «ديدبان حقوق بشر سوريه» مدعي شده است كه شهداي اين حمله تماما نيروهاي عراقي حشدالشعبي هستند كه از زمان بيرون راندن داعش از گذرگاه مرزي ابوكمال در مرز سوريه و عراق، امنيت اين منطقه را در اختيار دارند. به نوشته اين خبرگزاري، بر اثر اين حمله هوايي ده‌ها نيروي ديگر بسيج مردمي عراق براي مبارزه با تروريسم مجروح شده‌اند. به نوشته آژانس فرانس‌پرس، پايگاه حشدالشعبي در ابوكمال از روز چهارشنبه به صورت پيوسته از سوي پهپادهاي ناشناس مورد حمله قرار گرفته ‌بودند، اما تا پيش از حمله روز جمعه هيچ گزارشي از تلفات در اين پايگاه منتشر نشد. آژانس فرانس‌پرس تاكيد كرد كه دولت‌ها و مقام‌هاي رسمي عراق، سوريه و رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين، حاضر به اظهارنظر رسمي در مورد اين حمله نشده‌اند.

اين حمله بعد از آن صورت مي‌گيرد كه پهپادهاي ائتلاف تحت رهبري امريكا در سوي ديگر مرز در خاك عراق هفته گذشته به پايگاه‌هاي حشدالشعبي در قائم عراق حمله كردند. رژيم اشغالگر فلسطين، هر چند در چهار سال گذشته بارها و بارها براي جلوگيري از پيشرفت نيروهاي روسيه و متحدانش در نبرد عليه تروريسم به مواضع ارتش سوريه و متحدانش حملاتي را انجام داده است، اما نفوذ تا مرزهاي شرقي سوريه و حمله به پايگاه‌هاي نظامي در مرز عراق در طول اين دوران كمتر اتفاق افتاده است. هر چند مقام‌هاي رژيم اشغالگر، اخيرا بارها تاكيد كرده‌اند كه آمادگي دارند «در هر جايي به منافع ايران و نيروهاي متحد ايران حمله كنند.» با وجود اين تهديدها، مقام‌هاي تل‌آويو تا لحظه تنظيم اين گزارش حاضر به پذيرش مسووليت حمله به نظاميان حشدالشعبي در شهر مرزي ابوكمال نشده‌اند. آخرين بار مردادماه سال جاري بود كه نيويورك تايمز به نقل از يك مقام ارشد امريكايي نوشته ‌بود تل‌آويو در ماه‌هاي گذشته «چندين عمليات» در خاك عراق انجام داده است.

حمله پنهاني جنگنده‌هاي رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين به نزديكي مرزهاي عراق، در شرايطي اتفاق مي‌افتد كه بزرگ‌ترين حامي اين رژيم، امريكا به‌تازگي به شكل مستقيم حمله به نيروهايي را كه در مبارزه عليه داعش نقش كليدي داشتند، آغاز كرده است. دو هفته پيش، ايالات متحده امريكا در حمله‌اي به يك پايگاه نظامي حشدالشعبي در شهر قائم، 25نظامي حشدالشعبي را به شهادت رساند. جمعه هفته گذشته نيز دولت امريكا در حمله‌اي ديگر سردار سپهبد قاسم سليماني و ابومهدي المهندس، فرمانده ارشد حشدالشعبي عراق را در حمله‌اي هوايي در نزديكي فرودگاه بين‌المللي بغداد به شهادت رساند. بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير موقت رژيم اشغالگر در واكنش به انجام حملات تروريستي امريكا عليه ائتلاف ضدداعش از دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا تقدير و تاكيد كرد كه رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين «در تلاش امريكا براي صلح، امنيت و دفاع از خود» در كنار امريكا مي‌ايستد.

 

بغداد از امريكا جدول زماني خواست

همزمان با افزايش تنش‌ها ميان ايران و امريكا در خاك عراق و اقدامات ثبات‌زداي امريكا و رژيم اشغالگر فلسطين عليه عمليات مبارزه با تروريسم، نخست‌وزير عراق در پي تصويب قطعنامه اخراج نيروهاي خارجي از اين كشور در تماسي با مايك پمپئو، وزير خارجه امريكا خواهان ارايه جدول زماني مشخص از سوي امريكا در مورد خروج نيروهاي نظامي اين كشور از خاك عراق شد. به گزارش آسوشيتدپرس، تماس تلفني ميان نخست‌وزير موقت عراق و وزير خارجه امريكا، پنجشنبه شب انجام شده است. عبدالمهدي در اين تماس حملات اخير امريكا در عراق را غيرقابل قبول، نقض حاكميت ملي و تماميت ارضي عراق و برخلاف توافق امنيتي جامع دو كشور توصيف كرده است. عبدالمهدي همچنين به پمپئو ابلاغ كرده است كه امريكا «بايد براي اجراي قطعنامه پارلمان عراق براي عقب‌نشيني نيروهاي خارجي از خاك اين كشور اين فرآيند را آغاز كند و هيات‌هايي را براي اجراي آن به عراق بفرستد.» بر اساس بيانيه دفتر نخست‌وزير عراق، او به پمپئو گفته است: «نيروهاي امريكايي بدون اجازه وارد خاك اين كشور شده‌اند و پهپادهاي امريكايي بدون اخذ مجوز از دولت در آسمان عراق پرواز مي‌كنند، اين اقدامات نقض توافق امنيتي دو كشور است.» به نوشته آسوشيتدپرس، به‌رغم ابلاغ درخواست پارلمان عراق براي خروج نظاميان خارجي از خاك عراق به نظر مي‌رسد كه نخست‌وزير عراق در اين گفت‌وگو درخواست خروج بلافاصله و فوري به امريكا نداده و خواستار ايجاد يك جدول زماني براي اجراي فرآيند عقب‌نشيني شده است.

همزمان با انتشار اين بيانيه از سوي دفتر عادل عبدالمهدي، در بيانيه‌اي كه وزارت خارجه امريكا در مورد اين گفت‌وگوي تلفني منتشر كرده، هيچ اشاره‌اي به درخواست نخست‌وزير عراق براي خروج نظاميان امريكايي از اين كشور نشده است. مورگان اورتاگوس، سخنگوي وزارت خارجه امريكا در پاسخ به خبرنگاران در مورد محتواي تماس تلفني پمپئو و عبدالمهدي گفته است وزير خارجه اين كشور اقدام ايران در پاسخ به عمليات تروريستي امريكا در خاك عراق را محكوم كرده است و تاكيد كرد: «رييس‌جمهور امريكا دستور داده است كه هر اقدام لازم براي دفاع از امنيت امريكايي‌ها و مردم عراق با هدف دفاع از منافع مشترك‌مان انجام دهيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون