• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4566 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۹ دي

مخالفان سياسي و رسانه‌اي دولت از حضور رييس‌جمهوري در جريان سيل سيستان‌وبلوچستان انتقاد كردند

ماهيگيري از سيلِ گل‌آلود

علي‌ اوسط هاشمي و علي صوفي از فراز و نشيب عملكرد دولت در مديريت بحران به «اعتماد» گفتند

فرقي نمي‌كند كه رييس‌جمهوري چه كنش و واكنشي داشته ‌باشد، آنقدر شرايط خطير است كه هر قدم و اقدامي با خيل عظيمي از منتقدان مواجه مي‌شود كه گاهي از سر حب و اغلب از سر بغض به دنبال نقاط تاريك هستند. اين‌بار هم موقع ماهيگيري از سيل گل‌آلود سيستان‌وبلوچستان است. حسن روحاني، رييس‌جمهوري روز شنبه به استان سيل‌زده سيستان‌وبلوچستان سفر كرد، با مردم برخي مناطق سيل‌زده از نزديك ديدار و گفت‌وگو داشت و در جلسه ستاد بحران استان نيز حضور يافت. اما همين اقدام معمول و مرسوم نيز از سوي رسانه‌هاي منتسب به جريان رقيب و مخالف دولت با هجمه و حمله رسانه‌اي مواجه شد. براي نمونه خبرگزاري «باشگاه خبرنگاران جوان» وابسته به صداوسيما در گزارشي تحت عنوان «۱۱ ماه پس از سيل؛ آيا گلستان، گلستان شد؟!» درست در روز سفر روحاني به سيستان‌وبلوچستان عملكرد دولت در حوادث طبيعي را نقد كرد. اما در انتقادهايي كه چه در اين گزارش بيان و چه در فضاي رسانه‌اي و مجازي مطرح شد، اغلب مصداقي از يك‌طرفه به قاضي رفتن بود. برخي مخالفان دولت آسيب‌هاي ناشي از سيل يا زلزله در 2 سال گذشته را يادآوري كردند كه هنوز به‌ صورت كامل ترميم نشده است و اين موضوع را دليلي بر بي‌حاصل بودن حضور رييس‌جمهوري در جمع مردم سيل‌زده سيستان‌وبلوچستان خواندند.

اگرچه اقدامات دولت براي بازسازي و ترميم و بهبود شرايط زندگي مردم آسيب‌ديده در جريان برخي حوادث طبيعي از وظايف مسلم دولت است و هر كوتاهي در آن قابل نقد اما چند نكته در ميان انتقادهايي كه بيش از هر چيز رنگ و بوي انتخاباتي و سياسي دارد، مغفول مانده است.

وسعت آسيب يكي از مواردي است كه نمي‌توان در ارزيابي عملكرد دولت در اين زمينه ناديده انگاشت. علي صوفي كه سابقه استانداري در 3 استان را در كارنامه دارد در گفت‌وگو با «اعتماد» به همين نكته اشاره كرده و تاكيد دارد كه پس از عبور از بحران و برآورد خسارات بايد به وسعت آسيب و بودجه مورد نياز آن توجه كرد و با در نظر گرفتن اين 2 پارامتر مهم دست به ارزيابي عملكرد دولت زد؛ وگرنه نقد بيش از هر چيز رنگ و بوي سياسي و تخريبي به خود مي‌گيرد.

علاوه بر اين موارد دست بسته دولت در اختصاص بودجه و درگيري‌هاي بين‌المللي ناشي از عدم پايبندي غرب به توافق برجام نيز باعث شده كه دولت در بسياري از هزينه‌كردها دست به عصاتر رفتار كند. علي اوسط هاشمي كه در دولت يازدهم استاندار سيستان‌وبلوچستان بوده هم به همين نكته تاكيد دارد و معتقد است كه نبايد در شرايط بحراني چوب لاي چرخ دولت گذاشت.

 

انتقاد با رنگ و بوي رقابت سياسي

علي صوفي كه عنوان وزير تعاون در دولت دوم اصلاحات را در كارنامه دارد همچنين استانداري گيلان در دولت اول سيد محمد خاتمي، استاندار كهگيلويه و بويراحمد در دولت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و استانداري بوشهر در دولت ميرحسين موسوي را نيز تجربه كرده، معتقد است هجمه‌ها به دولت مستقر در مورد حضور رييس‌جمهوري در استان سيستان‌وبلوچستان رنگ و بوي رقابت سياسي دارد.

او در مورد وضعيت‌هاي بحراني همچون سيل و زلزله و موارد مشابه به «اعتماد» گفت: «زماني كه حوادث غيرمترقبه و طبيعي رخ مي‌دهد در آغاز ستاد بحران تشكيل مي‌شود تا در اولين قدم بحران به وجود آمده كنترل و مهار شود. بعد از كنترل بحران و خطرات ايجادشده است كه مرحله بازسازي آغاز مي‌شود.»علي صوفي توضيح داد: «در مرحله اوليه مردم عمدتا نگران هستند و فضا در مناطق آسيب‌ديده ملتهب است. لازم است كه چاره‌اي براي اسكان دادن آنها و تامين امنيت‌شان در نظر گرفته شود. در لحظات اوليه كه بحران شديد است لازم است كه مسوولان دولتي و غيردولتي براي تسكين مردم در محل‌هاي حادثه حضور پيدا كنند. اينكه به مردم اطمينان داد‌ه خسارات‌شان جبران مي‌شود به نوعي باعث تسكين مردم مي‌شود.» به گفته صوفي در اولين گام ستاد مديريت بحران كه در هر استان اداره كل دارد، وارد عمل مي‌شود و پس از كنترل بحران است كه بايد به سمت بازسازي رفت. او گفته است: «براي بازسازي بودجه‌ در نظر گرفته شده و به دستگاه‌هاي اجرايي در استان‌ها اختصاص داده مي‌شود تا خرابي‌هاي به وجود آمده ازجمله آسيب‌هايي كه به راه‌ها، پل‌ها، راه‌هاي ارتباطي و ... وارد شده‌، ترميم شود.»اما آنچه باعث هجمه‌ها و حمله‌ها به روحاني شده وضعيت شهرها و استان‌هاي حادثه‌ديده در سال جاري است. حال پرسش اينجاست كه چقدر اين انتقادها بجاست. صوفي معتقد است كه ترميم آسيب‌ها و خسارات به ‌وسعت منطقه و شرايط آن بستگي دارد چرا كه در برخي استان‌ها فعاليت‌هاي عمراني تنها در 6 ماه از سال قابل‌اجرا ست؛ ضمن اينكه تخصيص اعتبارات نيز مساله مهمي در اين جريان است. همچنين وسعت منطقه و وسعت آسيب‌ها نيز در روند كار بسيار موثر است. اما معمولا رقباي دولت در اين شرايط به صحنه مي‌آيند و بدون در نظر گرفتن مجموعه شرايط تنها به انتقاد از دولت مي‌پردازند. به خصوص كه موقعيت حساسي چون انتخابات نيز پيش رو باشد كه اين موضوع باعث موج‌سواري مخالفان دولت خواهد شد.

 

سياه‌نمايي در آستانه انتخابات

علي اوسط هاشمي كه در دولت يازدهم استاندار سيستان‌وبلوچستان بوده و در اين منطقه كه امروز درگير بحران است فعاليت داشته، معتقد است كه رييس‌جمهوري در بهترين زمان به اين استان سفر كرده‌ نبايد با تخريب‌ها و هجمه‌ها به مقام‌عاليرتبه‌اي كه راي اكثريت مردم را داشته و دارد بر فضاي آسيب‌زاي موجود دامن زد.

معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي به «اعتماد» گفت: «چند روز پيش رييس مجلس به استان سيستان‌وبلوچستان سفر كرده‌بود؛ بنابراين رييس‌جمهوري نمي‌توانست با توجه به شرايط موجود زودتر از اين به منطقه بيايد. همچنين بايد چند روزي از حادثه بگذرد تا ضمن برآوردي از خسارت‌هاي صورت‌گرفته، حضور رييس‌جمهوري در استان تاثيرگذار باشد؛ ضمن اينكه حضور مقام‌هاي عاليرتبه در سطح رييس‌جمهوري اثرات مثبتي بر روحيه آسيب‌ديدگان مي‌گذارد.»او همچنين خطاب به منتقدان اين سفر توصيه كرد: «افرادي هم كه از پشت رسانه‌ها و در خانه‌هاي‌شان از رييس‌جمهوري گلايه مي‌كنند، بهتر است به ميان مردم بيايند و صحبت‌هاي آنها را بشنوند و وضعيت را ببينند، بعد دست به انتقاد بزنند. بايد از اين افراد سوال كرد كه چقدر توانسته‌اند در اظهارات‌شان حس نوع‌دوستي ايجاد كرده و از مردم منطقه پشتيباني كنند نه اينكه با اغراض سياسي دست به تخريب دولت بزنند.»

استاندار سابق سيستان‌وبلوچستان ادامه داد: «به نظر من انتقادها بيش از هرچيز ناشي از سياه‌نمايي در آستانه انتخابات مجلس است؛ گويي برخي جريان‌ها تلاش دارند از آب گل‌آلود ماهي بگيرند. به نظر مي‌رسد كه پشت برخي انتقادها صرفا تخريب منتخب و منتخبان ملت و ناديده گرفتن قابليت‌ها و توانمندي‌هاست.»

علي اوسط هاشمي معتقد است كه كشور بنا به شرايط طبيعي كه دارد حادثه‌خيز است و بايد درك درستي از اين موضوع داشت؛ ضمن اينكه در شديد‌ترين تحريم‌ها قرار داريم و منابع مالي دولت محدود و راه‌هاي بازگرداندن آن به كشور بسته است. در اين شرايط دولت با چنگ و دندان كشور را اداره مي‌كند بنابراين شرايط امروز ايجاب مي‌كند كه ياري‌رسان يكديگر باشيم و در مسير پيش رو چوب لاي چرخ دولت نگذاريم.

مديرعامل سازمان مركزي تعاون روستايي كشور همچنين تاكيد دارد كه اين روزها بايد بيش از هر چيز به منافع ملي اهميت بدهيم چرا كه دولت از يك‌سو در حال مقابله با اقدامات خصمانه امريكا و غرب است و از سويي بحران‌ها و چالش‌هاي داخلي را تجربه مي‌كند. بنابراين در اين شرايط بايد يك ملت باشيم. رييس‌جمهوري بيشترين راي را از همين خطه سيستان‌وبلوچستان كسب كرده و اين مردم هم شايسته حضور همه مقامات در شرايط بحران هستند اما فراموش نكنيم همه ما صاحبان اين بحران هستيم و در شرايط بحران بايد به ايران و منافع ملي و ملت بينديشيم نه رقابت‌هاي جناحي.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون