• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4566 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۹ دي

علي يونسي با انتقاد از ردصلاحيت گسترده:

بهترين زمان براي كنار گذاشتن تنگ‌نظري‌ها ،امروز است

هفته گذشته بود كه شوراي نگهبان نتايج رد و تاييد صلاحيت‌شدگان كانديداهاي انتخابات مجلس را اعلام كرد. بر اساس ليست اعلامي اين شورا آن ‌طور كه حسن رسولي، رييس ستاد انتخابات شوراي عالي اصلاح‌طلبان گفته است، نظارت استصوابي صلاحيت بالغ بر 90 درصد كانديداهاي شاخص، مطرح و امتحان پس‌داده اصلاح‌طلب را رد كرده است. البته برخي چهره‌هاي اصلاح‌طلب با توجه به رفتار شوراي نگهبان در دوره‌هاي پيش، از همان سال گذشته كه زمزمه‌هايي درباره چگونگي و كم و كيف شركت در انتخابات مطرح بود، پيش‌بيني مي‌كردند كه ردصلاحيت‌هاي گسترده‌اي انجام شده و بسياري از نامزدهاي اين دوره انتخابات مجلس از حضور در اين رقابت باز بمانند. اما با توجه به شرايط كشور و فشارهاي خارجي كه لزوم ايجاد وحدت و همدلي ميان مسوولان احزاب و ملت را بيش از پيش نشان مي‌داد، گمان آن مي‌رفت كه شوراي نگهبان تغييري در عملكرد سال‌هاي اخير خود صورت دهد. با اين همه اما اعلام ليست كانديداهاي ردصلاحيت ‌شده نشان داد كه اين شورا همچنان با همان عملكرد سابق خود وارد ميدان شده و شايد حتي با سختگيري دوچندان نسبت به بررسي صلاحيت‌ها اقدام كرده است. رفتاري كه با انتقاد جدي اصلاح‌طلبان و افكار عمومي مواجه شد و اين رفتار را عاملي براي سرد شدن تنور انتخابات همچنين حذف جناحي خاص از گردونه انتخابات عنوان كردند. رفتاري كه حسن رسولي در يادداشتي آن را چنين توصيف كرد: «شاهد اعمال و اجراي روندي هستيم كه جز ايجاد شكاف بين ملت و حاكميت، خروجي ديگري نداشته و بدون ترديد، نااميدي مردم را به دنبال خواهد داشت. امري كه به زعم من، يك هشدار و زنگ خطر جدي براي منافع ملي كشور و نظام بوده و نهادهايي نظير شوراي نگهبان بايد نسبت به تجديد نظر در اين خصوص، اهتمام داشته باشند.»

حال فرصت باقي مانده براي تجديدنظر، همان زماني است كه علي يونسي از آن به عنوان بهترين زمان براي «كنار زدن محدوديت‌ها و تنگ‌نظري‌ها و سخت‌گيري‌ها» ياد كرده و تاكيد مي‌كند كه «مسوولان، كارگزاران و دست‌اندركاران امر انتخابات در همه نهادهاي مسوول بايد از ايجاد محدوديت براي نامزدها پرهيز كرده و انتخاب ملت را محدود نكنند.»

مشاور ويژه رييس‌جمهوري در امور اقوام و اقليت‌هاي ديني و مذهبي كه با پايگاه خبري - تحليلي «جماران» به گفت‌وگو نشسته، درباره راه حفظ وحدتي كه زير تابوت سردار شهيد قاسم سليماني به وجود آمده چنين گفته است: «بهترين الگو خود قاسم سليماني است. يعني مسوولان بايد (مطابق) مدل اين سردار شهيد عمل كنند. از سياسيون و مردم كرمان بپرسيد كه آيا قاسم سليماني آنجا مرزبندي داشت؟!» علي يونسي تاكيد كرده است: «همه مي‌دانند كه شهيد قاسم سليماني سرباز مطيع رهبر بود و بالاتر از جريان‌هاي سياسي عمل مي‌كرد. يعني با هر دو جريان اصولگرا و اصلاح‌طلب ارتباط داشت و تا آخرين روزها با آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني هم ارتباط داشت و به ايشان هم گزارش كار مي‌داد.»

يونسي ادامه داد: «هيچ‌ كس، هيچ زمان از زبان قاسم سليماني سخن يا موضعي حزبي، گروهي، جناحي و افراطي نشنيد؛ رفتارش با همه يكسان بود. مسوولان كشور نيز بايد همين‌گونه عمل كنند. الان بهترين زمان است كه محدوديت‌ها و تنگ‌نظري‌ها و سختگيري‌ها را كنار بزنيم. اين ملت بزرگ استحقاق آن را دارد كه نگاهي با تسامح و مدارا به آنان داشته باشيم. الان وقت آن است كه از اختلافات دوري و از خطاهاي احتمالي همه كساني كه از نظر ما مشكل دارند، صرف‌نظر كنيم.» وزير اطلاعات دولت اصلاحات با اشاره به مراسم ميليوني تشييع پيكر سردار سليماني گفت: «اين رفراندوم عمومي و وحدت ملي، يك عفو عمومي هم مي‌طلبد. نگاه سردار سليماني بزرگوارانه و ملي بود. مسوولان، كارگزاران و دست‌اندركاران امر انتخابات در همه نهادهاي مسوول، مخصوصا در انتخاباتي كه پيش‌رو است، بايد از ايجاد محدوديت براي نامزدها پرهيز كرده و انتخاب ملت را محدود نكنند؛ مخصوصا در بين اقوام ايراني به‌خصوص در استان‌هايي مثل كردستان و سيستان و بلوچستان كساني كه نماينده واقعي مردم هستند و مردم مي‌پسندند را به مجلس بفرستيم.»

او با بيان اينكه «هيچ‌كس نمي‌گويد كساني كه قانون صلاحيت آنها را رد كرده، بايد مورد عفو قرار بگيرند»، ادامه داد: «در مورد كساني كه سلب صلاحيت قانوني و محكوميت موثر دارند يا ضدامنيتي هستند، هيچ حرفي نداريم. ولي در عين حال، بايد كساني كه با سليقه و نگاه ما جور در نمي‌آيند را تحمل كنيم. اين به نفع نظام و كشور است. نبايد فراموش كنيم همه كساني كه احتمالا منتقد به وضع موجود هستند هم چگونه در اين تشييع پيكر سردار سليماني حضور يافتند و اداي دين كردند. پس بايد بدانيد كه در روزهاي سخت، همه به يكديگر و وحدت ملي نياز داريم.»

مشاور ويژه رييس‌جمهوري در امور اقوام و اقليت‌هاي ديني و مذهبي با تاكيد بر اينكه ملت ايران به تك ‌تك فرزندانش احتياج دارد، ادامه داد: «هيچ فرد ايراني اضافه نيست. همه ايرانيان با هر گرايش سياسي و قومي و مذهبي فرزندان ايران هستند. تا مي‌توانيم چتر گذشت و عفو را پهن كنيم و بگذاريم در خيمه انقلاب همه افراد جا بگيرند. ما اين خيمه را محدود نكنيم و بگذاريم از هر جايي كه بخواهند مردم مي‌توانند وارد اين خيمه شوند و كسي را محدود نكنيم.»

علي يونسي در پايان تاكيد كرد: «محروم كردن مجلس شوراي اسلامي از شخصيت‌هاي همچون علي مطهري كه فرزند شهيد و خود يكي از شخصيت‌هاي برجسته اسلامي و ملي است، به نفع دشمنان ملت و به زيان نهاد قانونگذاري كشور است. ردصلاحيت ايشان چه توجيهي دارد؟! يا ردصلاحيت نماينده‌اي آزاده مانند محمود صادقي كه خود فرزند شهيد و يكي از نمايندگان لايق و شايسته و شجاع مجلس است، با چه توجيهي انجام مي‌شود؟! تعدادي ديگر از نمايندگان مجلس هم همين‌طور هستند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون