• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4566 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۹ دي

عماد افروغ، جامعه‌شناس:

سردار سليماني فراجناحي بود

عماد افروغ معتقد است كه شهيد سليماني به هيچ جناح سياسي وابستگي نداشت. اين جامعه‌شناس مي‌گويد «تعلق سردار سليماني به يك سري ارزش‌هاي متعالي و اصول فراجناحي بود» و ملاك‌ها سردار سليماني را «فراجناحي مي‌خواند». اين استاد دانشگاه «مردمي بودن» را از خصايل ناب سردار سليماني مي‌داند و شهادت او را به شهادت شهيد بهشتي و حتي تسخير لانه جاسوسي تشبيه مي‌كند. به عقيده او با شهادت سردار قاسم سليماني بار ديگر انقلاب اسلامي احيا شد با اين تفاوت كه شهادت او به دليل وجه جهاني بودنش، مي‌تواند طليعه يك اتفاق بزرگ در جهان هم باشد.

عماد افروغ كه با پايگاه خبري-تحليلي جماران به گفت‌وگو نشسته درباره اقدام اخير تروريستي امريكا در به شهادت رساندن سردار سليماني گفته است: «وقتي افكار و گفتار و برخي مواجهات شخصي خودم را با شهيد سردار سليماني مرور مي‌كنم در يك سطح پايين‌تري ياد حضرت امير(ع) و سيدالشهدا مي‌افتم. يعني آنچه آنها در بالاترين سطحش قرار داشتند و مطرح مي‌كردند و در قله آنها قرار داشتند، شهيد بزرگوار حاج قاسم سليماني هم در سطحي پايين‌تر از آنها برخوردار بود. اين نشان مي‌دهد كه ايشان در زندگي خودش نظرا و عملا از اين بزرگواران و اهل بيت تأسي جسته است.»

اين استاد دانشگاه ادامه داد:«اخيرا توفيق داشتم كه يك بار ديگر بر خلاصه خودم بر نهج‌البلاغه مروري داشته باشم. ديدم كه اين شهيد بزرگوار بسياري از صفات متقين و عارفان مورد نظر حضرت امير را داشت. امام علي(ع) در جايي مي‌فرمايد اگر از چيزي مي‌ترسيد، وارد آن شويد. اين نكته‌اي بسيار مهم است؛ چراكه خيلي ترس‌ها كاذب هستند و فرد تنها با ورودش متوجه مي‌شود كه ترسش كاذب بوده است.»

اين جامعه‌شناس در ادامه گفت:«شهيد سليماني هم با تحليل من حتما در روزهاي اول حضورش در صحنه نبرد ترس‌هايي داشته است اما با ورودش اين ترس را از خود دور مي‌كند و به جايي مي‌رسد كه شجاعت ملكه وجودي و اخلاقي‌اش مي‌شود و ديگر هيچ ترسي جرأت اين را ندارد كه در ايشان رخنه كند. يا جايي كه حضرت امير(ع) در برابر كساني كه «اهل حرف» هستند از «عمل» مي‌گويد و به اصطلاحي كه ايشان به كار مي‌گيرد، كساني كه «رعد و برق» هستند و باران ندارند. اما شهيد سليماني جزو كساني بود كه رعد و برق نداشت و اهل عمل و «باران» بود.»

به گفته او علاوه بر آرامش اخلاقي و رواني و تبسم هميشگي كه در وجود سردار سليماني بود، اخلاص ايشان قرار داشت و عجب معجزه‌اي مي‌كند اخلاص! ما اين را داريم كه «مُخلصين» كلا در معرض خطر هم قرار ندارند و ايشان به يك معنا مُخلص بود. ايشان خدا را عملا درك كرده بود چون خودش را شناخته بود. به همين خاطر وقتي ياد رفقاي شهيدش مي‌افتاد بي‌اختيار اشكش جاري مي‌شد و آرزوي شهادت مي‌كرد.

افروغ ادامه داد:«نكته ديگر برمي‌گردد به جناح‌بندي‌هاي داخلي كه بعضي اوقات هم به قيمت فراموشي ملات و ريسمان وحدت تمام مي‌شود. بايد بگويم كه سردار سليماني به هيچ جناح سياسي وابستگي نداشت. تعلق او به يك سري ارزش‌هاي متعالي و اصول فراجناحي بود. ايشان آن اصول را در قالب جناح نمي‌ريخت و به تعبيري بهتر نگاه فرمي يا شكلي به اصول نداشت كه بگويد اين اصول و ارزش‌ها تنها در قالب فلان جناح سياسي مي‌گنجد.»

اين جامعه‌شناس با بيان اينكه «ملاك‌هاي سردار سليماني فراجناحي بود» گفت:«او ارزش‌ها را با جناح‌ها ارزيابي نمي‌كرد؛ بلكه جناح‌ها را با ارزش‌ها ارزيابي مي‌كرد بنابراين پيمان اخوتي با كسي نبسته بود. در برخوردي كه با ايشان داشتم، سردار طوري با من صحبت مي‌كرد، پنداري كه هيچ فاصله‌اي بين ما نيست و ايشان از نظرات بنده سوال مي‌كرد و من هم خوشحال شدم كه سردار برخي آثار مرا مطالعه كرده است. از اين رو وقتي نظر خود را درباره سوريه به ايشان ارايه كردم، گفتند بله اگر از ابتدا اينگونه مي‌شد بهتر بود ولي بايد پرسيد الان چه بايد كرد؟»

افروغ از خصايل ناب سردار سليماني را «مردمي بودن» او دانست و ادامه داد:«مساله مردم امروز بسيار اساسي شده است. حتي در فضاهاي آكادميك هم مهم تلقي مي‌شود؛ به گونه‌اي كه ما امروز جامعه‌شناسي مردم‌مدار داريم. اين خصلتي پيامبرانه است كه انصافا شهيد سليماني اين خصلت را داشت. به نظرم بتوانم حق مطلب را اينگونه ادا كنم كه او زندگي علي‌وار و حسيني داشت و ما مي‌توانيم بگوييم كه ايشان يك علي يا حسين كوچك براي عصر ما بود. همين خصايل دست به دست هم مي‌دهند و يك انسان را مفتخر به درجه رفيع شهادت مي‌كنند.» اين استاد دانشگاه در پايان سخنانش گفت:«شهدا نيز مراتب دارند. شهيدي كه مي‌تواند بار ديگر وحدت كم رنگ شده انقلاب اسلامي را احيا كند و تفاوت‌ها و اختلافات را كمرنگ كند و يك اربعيني شبيه اربعين حسيني را رقم بزند بسيار ارزشمند است. اگر من بخواهم او را با شخصيت‌هاي عصر حاضر مقايسه كنم، مظلوميت او شبيه مظلوميت شهيد بهشتي است. وقتي آيت‌الله شهيد بهشتي به درجه شهادت نايل آمد، فضا دگرگون شد و يك بار ديگر فضاي معنوي و رمزآلود و معنادار در كشور رقم خورد. حتي به نظرم شهادت ايشان چيزي شبيه تسخير لانه جاسوسي است كه باعث شد، قطار جمهوري اسلامي مجددا روي ريل انقلاب اسلامي قرار بگيرد و به تعبير امام در آن مقطع، انقلابي در انقلاب رخ دهد.

به عقيده افروغ با شهادت سليماني هم اتفاق جديدي رقم خورد و بار ديگر انقلاب اسلامي احيا شد؛ با اين تفاوت كه شهادت سردار سليماني به دليل وجه جهاني بودنش مي‌تواند طليعه يك اتفاق بزرگ در جهان هم باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون