• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4573 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۷ بهمن

درخواست وزير راه و شهرسازي از سازمان نظام مهندسي:

پروژه‌هاي بزرگ به از ما بهتران نرسد

محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي كه روز گذشته (يكشنبه) به مراسم معارفه رييس جديد سازمان نظام مهندسي كشور رفته بود، به بيان بخشي از انتقاداتي كه در سال‌هاي گذشته از عملكرد اين سازمان وجود داشته پرداخت و از رييس جديد اين سازمان خواست تا مقدمات تغيير شرايط به نفع مردم و در مقابله مشكلات و فسادهاي گذشته را فراهم كند.

سازمان نظام مهندسي به عنوان ناظر اصلي كيفيت و ايمني ساختمان در سال‌هاي گذشته با انتقادات و اختلاف نظرهايي مواجه بوده و در دوره‌اي اختلافات ميان وزير راه و شهرسازي و رييس وقت سازمان نظام مهندسي بسيار بالا رفته بود. از اين رو در جلسه معارفه احمد خرم، رييس جديد اين سازمان نيز اسلامي به توقعات و مشكلات موجود در سال‌هاي گذشته اشاره كرده و از خرم خواسته نارضايتي مردم از عملكرد نظام مهندسي را كاهش دهد.

محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه روند استقرار شوراي هشتم نظام مهندسي و رييس سازمان در يك روال مناسب انجام شد، گفت: شفافيت مالي، نوآوري، فرصت‌آوري براي جوانان و توجه به عدالت، هماهنگي با مديران استان و مردمداري و پرهيز از ايجاد نارضايتي از جمله نكات منشور اخلاقي در سازمان‌هاي نظام مهندسي باشد. لذت انسجام و هماهنگي را مردم مي‌برند و ساخت و سازها به صورت حرفه‌اي انجام مي‌شود. وقتي حادثه‌اي روي مي‌دهد و متاثر از آسيب تاسيسات با مشكلي روبه‌رو نمي‌شويم حاصل ارتقاي ساخت و سازهاست.

او با تاكيد بر اينكه نبايد نگاه مالي در سازمان نظام مهندسي داشته باشيم، افزود: وحدت رويه در سازمان‌ها بسيار مهم است؛ ‌همه مكلف به اجراي دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها هستند. به هيچ وجه اين را نمي‌پذيريم و حتما با سازمان‌هايي كه رفتار متفاوتي به عنوان جزيره مستقل داشته باشند، برخورد مي‌كنيم.

اسلامي با تكرار اظهارات رييس سابق نظام مهندسي ساختمان در خصوص نبود شفافيت مالي در سازمان‌هاي نظام مهندسي اظهار كرد: پروژه‌هاي بزرگ نبايد بين هيات مديره و برخي اعضاي نظام مهندسي تقسيم شود و بايد اين موضوع را رييس جديد سازمان نظام مهندسي كنترل كند.

وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه پروژه‌هاي بزرگ نبايد به از ما بهتران برسد، گفت: ساخت و سازهاي كشور طبق پروانه انجام نمي‌شود و اين تخلف سازمان نظام مهندسي است. سازمان نظام مهندسي سازمان معيار است و نبايد ناديده گرفتن در فرآيند كاري نداشته باشد. نبايد اجازه دهيم بيش از اين در ساخت‌ و ساز مسكن هرج و مرج باشد. نبايد در ساخت و سازها گزينشي عمل شود. بايد از نارضايتي مردم پرهيز كنيم؛ در خيلي از شهرستان‌هاي محروم ساخت وسازهايي انجام مي‌شود و نياز داريم سازمان‌هاي نظام مهندسي تعرفه‌ها را متعادل كنند تا افرادي كه دسترسي كمي دارند بتوانند با هزينه كمتر يا حتي رايگان خدمات نظام مهندسي را دريافت كنند. در سازمان نظام مهندسي نبايد نگاه غيرحرفه‌اي داشته باشيم و همه بايد با هم براي ساختن ايران و سرافزاري كشور تلاش كنيم.

وزير راه و شهرسازي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود، به آخرين وضعيت ثبت نام طرح ملي مسكن نيز پرداخت، طرحي كه پس از سال‌ها گمانه‌زني سرانجام امسال نهايي شد و نام‌نويسي براي آن از پاييز امسال كليد خورد. با وجود اعلام چند باره شرايط نام‌نويسي براي اين طرح، باز هم تعداد قابل توجهي از افراد
ثبت‌نام كرده، واجد شرايط نيستند و حذف نام آنها از سوي اين وزارتخانه در دستور كار قرار گرفته است.

وزير راه و شهرسازي از اتمام غربالگري 240 هزار ثبت‌نام كننده طرح ملي مسكن طي امروز خبر داد و افزود: از اين تعداد 42 درصد ثبت‌نام كنندگان واجد شرايط نبودند و عدد 58 درصد واجد شرايط نيز حدود 140 هزار واحد است. فاز دوم ثبت‌نام طرح ملي مسكن نيز تا قبل از پايان سال انجام مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون