• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4574 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۸ بهمن

روحانيون به كتاب‌سوزي توسط يك روحاني طب اسلامي واكنش نشان دادند

از جهالت تا مخالفت با علم

 

چند روزي است ويديوي آتش زدن كتاب «اصول طب داخلي هاريستون» ا زسوي يك روحاني در فضاي مجازي دست به دست مي‌شود. عباس تبريزيان، روحاني كه خود را متخصص طب اسلامي مي‌داند، يكي از مهم‌ترين كتاب‌هاي مرجع علوم پزشكي را آتش مي‌زند. اين اقدام واكنش‌هاي زيادي به دنبال داشته است و حتي برخي روحانيون نيز نسبت به آن واكنش نشان دادند.

 

رفتار دور از انتظار روحاني

غلامرضا مصباحي‌مقدم، عضو جامعه روحانيت مبارز و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در گفت‌وگو با اعتمادآنلاين در مورد اين اقدام گفت: «از يك روحاني و كسي كه لباس پيغمبر به تن دارد انجام چنين رفتاري هرگز مورد انتظار نبود.» او با اشاره به تاريخ اسلام و رابطه آن با علم توضيح داد: «دايم در تاريخ اسلام كتاب‌سوزي را به مغول‌ها نسبت داده‌ايم. اين رفتار يك رفتار جاهلانه است. از كسي كه سواد و تحصيلات دارد و مدعي طب اسلامي است، اصلا چنين رفتاري قابل قبول نيست. همه كساني كه اهل علم و دانش هستند بايد با اين حركت به مخالفت و استنكار برخيزند.»

مصباحي‌مقدم همچنين يادآور شد: «اسلام محدوديتي براي فراگيري علم قائل نيست. مگر كتاب پزشكي خداي ناكرده كتاب ضلال است كه اين آقا چنين رفتاري را در قبال كتاب مرجع پزشكي انجام داده؟ اين حركت به ‌شدت مايه تاسف و ناراحتي است.»

 

اختلال حواس يا ماموريت؟!

سيدهاشم بطحايي‌گلپايگاني، عضو مجلس خبرگان رهبري نيز اين فرد را روحاني‌نما خوانده و به اعتمادآنلاين گفته است: «ابتدا بايد ديد كه اين فرد روحاني است يا روحاني‌نما. چون اگر فردي روحاني باشد و از وظايف روحانيت آگاهي داشته باشد، هيچ‌ وقت يك كتاب علمي را كه مستند و مرجع بسياري از كتاب‌هاي طبي است، آتش نمي‌زند. شايد اين كار مانند كارهايي است كه مغول‌ها در آتش زدن كتابخانه شيخ طوسي در بغداد انجام دادند.»

او همچنين در واكنش به اين اقدام غيراخلاقي گفت: «اين يك كتاب علمي و منبع است، حتي اگر در كتاب‌هايي هم مسائل و مطالب غيراخلاقي باشد، فرد حق آتش زدن آنها را ندارد. مي‌توان اين نوع كتاب‌ها را نقد كرد، اما كسي اجازه آتش زدن آنها را ندارد، فرد از نظر حقوقي و معنوي مسوول است و اين كار جبهه گرفتن در مقابل علم محسوب مي‌شود.»

عضو مجلس خبرگان رهبري در ادامه تاكيد كرد: «بنابراين اين فرد يا دچار اختلال حواس و مجنون و ديوانه است كه ديوانه رفع‌القلم است يا از طرف مربع شوم امريكايي، اسراييلي، انگليسي و سعودي ماموريت دارد، چون دشمن به طرق مختلف كمر بسته با اين نظام مقابله كند. واقعا اين فرد بايد تحت پيگرد قرار گيرد و بررسي شود كه آيا اختلال حواس داشته يا مامور بوده است.»

 

ميراث جاهلانه كتاب‌سوزي

محمدجواد باقري‌ارومي، امام‌ جمعه اسالم، با نگارش يادداشتي به اين اتفاق واكنش نشان داد و نوشت: «اتفاقي كه اخيرا تحت عنوان كتاب‌سوزي توسط يك روحاني كه تبحري هم در علم طب داشته است، رخ داده و فيلم آن در فضاي مجازي به سرعت دست به دست مي‌شود يقينا مخالف تعاليم ديني و اسلامي در خصوص جايگاه و اهميت علم است. اين اقدام در دوران ما كه عصر ارتباطات و پيشرفت تكنولوژي است، مطمئنا مورد پذيرش نيست. حتي اگر ما با علم و دانش كسي هم مخالف باشيم، حق نداريم به او اهانت كنيم يا كتابش را بسوزانيم.» او ادامه داد: «ما در دين اسلام آموخته‌ايم كه «ادْعُ إِلى سبِيلِ ربِّك بِالْحِكمهِ والْموْعِظهِ الْحسنهِ وجادِلْهُمْ بِالتِي هِي أحْسنُ»؛ اگر با كسي هم بحث يا مناظره علمي داريم، با «جدال احسن» با او صحبت كنيم و سخن بگوييم. اگر ادعايش باطل يا مضر به بشريت است، با دليل علمي آن را نقض و رد كنيم، نه اينكه كتاب او را در منقل آتش بيندازيم. كتاب‌سوزي ميراث جاهلان جنايتكار غزنوي، سلجوقي، مغول‌ها و صليبي‌هاي قرون وسطي و امثال كسروي‌هاي روشنفكرنما و كشيش امريكايي ‌تري جونز است.»

 

رونق مخالفت با علم

محسن غرويان، استاد حوزه و دانشگاه نيز در اين مورد با اعتمادآنلاين گفت‌وگو و تاكيد كرد: «اين آقا با لباس روحانيت و با عنوان آيت‌الله اين كار را انجام داد كه ضربه بزرگي به روحانيت و حوزه‌هاي علميه و مقام علمي «آيت‌الله» وارد كرد.» اين استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فضاي سياسي‌اي كه در بررسي صلاحيت‌هاي نمايندگان مجلس حاكم است، گفت: «حركت كتاب‌سوزي در يك فضاي سياسي خاص در جامعه ما انجام شد كه آن فضاي ردصلاحيت‌هاست؛ در واقع اين هم نوعي ردصلاحيت علم و دانش بود كه توسط يك روحاني با عنوان آيت‌الله صورت گرفت. جرياني در كشور ما وجود دارد كه چه در عالم سياست، چه عالم علم يا فلسفه با حرف نو، تفكر نو و دانش نو مخالف است و اين كتاب‌سوزي را هم نبايد جدا از آن جريان كلان و بزرگ‌تر بدانيم. سال‌هاي اخير اين جريان در كشور ما رونق گرفته كه با علم، غرب، افكار نو، فلسفه‌هاي نو و حرف‌هاي تازه كلا مخالف است.»پس از انتشار اين ويديو و واكنش‌ها به آن خبري مبني بر بازداشت عباس تبريزيان در فضاي مجازي نيز منتشر شد. دادستاني ويژه روحانيت ديروز اعلام كرد كه «مطلب منتشر شده از اساس كذب است و حسب اطلاع واصله، مشاراليه در خارج از كشور (شهر نجف) ساكن است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون