• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4578 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۵ بهمن

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به «اعتماد»:

اظهارات ظريف درباره مذاكره با امريكا موضع رسمي نظام است

گروه ديپلماسي 

سيدعباس موسوي، سخنگوي وزارت خارجه در نشست خبري روز گذشته با اصحاب رسانه‌هاي داخلي و خارجي به مجموعه متنوعي از پرسش‌ها درباره سفر مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا به تهران، كانال مالي سوييس براي ارسال دارو به ايران، فرجام توافق هسته‌اي با ايران و... پاسخ داد.

در اين نشست خبري، خبرنگار اعتماد از او سوال كرد: در 10 روز اخير شاهد انتقادهايي به مصاحبه وزير خارجه كشورمان با «اشپيگل» درباره مذاكره با امريكا بوديم و برخي چهره‌هاي شاخص نظامي كشور مانند سردار دهقان هم انتقادهايي را نسبت به مواضع وزير خارجه در اين مصاحبه وارد كردند. باتوجه به حساسيت افكار عمومي نسبت به اين مساله، آيا ما شاهد شكل‌گيري يك دوگانه يا اختلاف‌نظر ميان وزارت خارجه به عنوان مجري سياست خارجي و ديگر نهادهاي دخيل در نظام درباره مذاكره با امريكا هستيم؟ آيا چنين هجمه‌اي به وزير خارجه مي‌تواند منجر به تغيير فرمان سياست خارجي ايران در قبال ايالات‌متحده امريكا شود؟

سخنگوي وزارت خارجه در اين باره گفت: يكي از نگراني‌هاي ما اين است كه اين هجمه‌هاي عجيب و غريبي كه بخشي از آنها از روي كم‌اطلاعي است، به اين احساس دامن بزند كه در جمهوري اسلامي ايران دوگانه‌اي وجود دارد، در حالي كه واقعيت اين‌گونه نيست. جمهوري اسلامي ايران يك كل واحد است، ضمن اينكه ديدگاه‌هاي متنوعي وجود دارد و اين ديدگاه‌هاي متنوع مي‌توانند در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران هم وجود داشته ‌باشند. وزارت امور خارجه به عنوان دستگاه مجري سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران، مجري تصميماتي است كه در سلسله مراتب تصميم‌گيري و تصميم‌سازي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران گرفته مي‌شود و حرفي كه وزير امور خارجه به عنوان نماد سياست خارجي كشور مي‌زند حرف نظام است و حرف جمهوري اسلامي ايران است. من ضمن اينكه اختلاف سليقه و اختلاف ديدگاه را در مسائل مختلف كشور ضروري مي‌دانم، اما دوگانگي را كه برخي درصدد القاي آن هستند قبول ندارم، واقعا چنين دوگانگي در كشور وجود ندارد. ما اين حس را مضر به حال سياست خارجي، منافع ملي و امنيت ملي كشور مي‌دانيم. موسوي با اشاره به اينكه سوابق، اقدامات، عملكرد و كارنامه آقاي ظريف در سياست خارجي كشور مشخص است، افزود: ايشان ۴۰ سال است كه در اين زمينه قلم زده‌اند، اقدام كرده‌اند و مواضع ايشان بر هيچ‌كس پوشيده نيست. آقاي ظريف هر نظري داشته ‌باشند، اجراي نظراتي است كه مقامات عالي كشور ابلاغ مي‌كنند. من خواهش مي‌كنم برخي دوستان رسانه‌اي، برخي جوانان عزيز و انقلابي كه ما به آنها احترام مي‌گذاريم، دقيق‌تر و با اطلاعات بيشتر موضع‌گيري كنند و بدانند كه آنچه وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران مي‌گويد در هر سطحي در داخل، در خارج، در گفت‌وگو با رسانه‌هاي داخلي، در گفت‌وگو با رسانه‌هاي خارجي، در ديدار با مقامات خارجي و در سخنراني‌ها، حرف نظام جمهوري اسلامي ايران است و چيزي غير از آن نيست. «اعتماد» مجددا از او سوال كرد كه مشخصا موضع وزير خارجه درباره مذاكره با امريكا كه در مصاحبه با اشپيگل مطرح شد، مبني بر بازگشت امريكا به ميز مذاكره و لغو تحريم‌ها، موضع نظام است؟ سيدعباس موسوي در پاسخ با اشاره به اينكه اين اظهارات موضع همه مقام‌هاي جمهوري اسلامي ايران است، خاطرنشان كرد: همه مقامات جمهوري اسلامي ايران از بالاترين تا كوچك‌ترين كه بنده حقير باشم، چندين‌بار عرض كرده‌ايم. در برابر كساني هم كه تلاش‌هايي براي مناسبات با امريكا انجام مي‌دهند و ميانجي‌گري‌هايي مطرح مي‌كنند هميشه حرف ما همين بوده است كه هيچ‌گونه مذاكره دوجانبه‌اي با امريكايي‌ها نداريم و نخواهيم داشت. آنچه ما، يعني نظام بر آن تاكيد دارد اين است كه امريكايي‌ها بايد به شرايط قبل از مه ‌۲۰۱۷ برگردند و تحريم‌هاي ظالمانه و يكجانبه‌اي را كه با خروج غيرقانوني‌شان از برجام بر ملت ايران تحميل كردند، بردارند و دوباره به ميز مذاكره‌اي برگردند كه در قالب ۵+۱ هنوز هم كه هنوز است، گسترده است. اگر امريكايي‌ها اين كارها را انجام دهند، توبه كنند و خسارات ما را جبران كنند، مي‌توانند باز گردند و گوشه‌اي از ميز مذاكره بنشينند. اين حرف تازه‌اي نبود و بارها از تريبون‌هاي مختلف اعلام شده است و عينا موضع جمهوري اسلامي ايران همين است كه اميدوارم كاملا شفاف شده ‌باشد.

 

چيزي به‌عنوان كانال بشردوستانه

را به رسميت نمي‌شناسيم

سخنگوي وزارت خارجه در ادامه اين نشست خبري در پاسخ به سوالي درباره وضعيت اجرايي شدن سازوكار مالي ايران و اروپا موسوم به اينستكس گفت: موظفيم به عنوان وزارت خارجه و دولت از هر روزنه‌اي كه به ملت و دولت كمك كند كه فشارها را كم كند، حمايت كرده و مي‌كنيم، ولي نكاتي مدنظر ماست. اينستكس مقدمه‌اي بود بر تعهدات ۱۱گانه اروپا كه گفتند اگر قرار است اين تعهدات را انجام دهيم مقدمه‌اي باشد كه تبادلات مالي را به راحتي انجام دهيم. مدت‌ها طول كشيد اين كار را انجام دادند و متاسفانه عدم استقلالي كه در اتحاديه اروپاست و حرف‌شنوي آنها از امريكا و فشارپذيري از قلدرمآبي‌هاي تا حالا مانع از تحقق بسياري از تعهدات اروپا شده است.

اين مكانيسم را راه انداختند و ما هم نهاد متناظر را راه انداختيم و دو نهاد با هم در ارتباطند و رييس اينستكس اخيرا ايران بوده ولي آنكه بايد اقدام عملي انجام دهد، اروپايي‌ها هستند كه باز به نظر مي‌رسد دنبال سازوكار و راه‌حل و چراغ سبزهاي امريكا هستند. طرف ايراني آمادگي دارد از اين كانال راه بيفتد و نقل و انتقالات مالي صورت بگيرد.

سخنگوي وزارت خارجه در واكنش به كانال مالي كه سوييس راه‌اندازي كرده، گفت: چيزي به عنوان كانال بشردوستانه يا مشابه آن را به‌رسميت نمي‌شناسيم. فارغ از اينكه همه تحريم‌ها را غيرقانوني مي‌دانيم، درباره تحريم‌هاي دارويي و مواد غذايي و كانالي كه در اين موارد تسهيل‌كننده آن است، اينكه بخواهند تبليغ و سروصدا كنند و به‌شدت در فضاي مجازي به آن پرداخته شده، به نظر ما خيلي ارزش پرداختن هم ندارد. ما از همه روزنه‌هايي كه باعث كاهش فشار بر ملت ايران شود، استفاده كرده و آن را مفيد مي‌دانيم. هم امريكايي‌ها مي‌دانند تعهداتي دارند، هم راي ديوان بين‌المللي دادگستري داريم كه دارو و غذا جزو اقلام تحريمي نيست و موظفند تسهيلات لازم را براي اين نوع كالاها فراهم كنند. اعطاي مجوزهاي قطره‌چكاني مشروط و مقيد كردن آنها به برخي چيزها، نمي‌تواند امريكا را از تعهداتي كه نسبت به ملت ايران دارد و جنايات جنگي كه با تحريم دارو مرتكب شده، مبرا كند. اين داروها با پول اين ملت وارد شده و چيز جديدي نيست و از يك سال و نيم پيش بايد اين كار صورت مي‌گرفت و با كارشكني امريكا الان صورت گرفته و شركت سوييسي هم پولش را مي‌گيرد.


دوگانه‌اي درباره مذاكره با امريكا در داخل نظام وجود ندارد

مذاكره دوجانبه با امريكا نداريم و نخواهيم داشت

امريكا اگر توبه كند، مي‌تواند به ميز مذاكره ايران با 1+5 سابق بازگشته و گوشه‌اي بنشيند

القاي وجود دوگانگي در نظام را مضر به حال سياست خارجي، منافع ملي و امنيت ملي كشور مي‌دانيم

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون