• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4578 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۵ بهمن

واكنش زنگنه به كاهش قيمت نفت در پي شيوع ويروس كرونا:

بايد همه اعضا موافق كاهش توليد باشند

بيژن زنگنه‌، وزير نفت روز گذشته در نشست با اتحاديه صادركنندگان فرآورده‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي ايران خاطرنشان كرد: در وزارت نفت هم مدافع تقويت صنايع پايين‌دستي و هم تجارت فرآورده‌هاي نفتي از سوي شركت‌هاي ايراني هستيم تا آنها قوي شوند. در اين نشست اعضاي هيات‌مديره اين اتحاديه به طرح مشكلات خود در بخش‌هاي مختلف از جمله منشادار كردن صادرات فرآورده‌هاي نفتي، كد رهگيري و عرضه فرآورده‌هاي نفتي در بورس پرداختند. پس از جلسه يك ساعت و نيمه، زنگنه با حضور در جمع خبرنگاران با بيان اينكه خطر بزرگ يارانه به فرآورده‌هاي نفتي داخلي نوعي رانت است، گفت: «پرداخت حجم عظيمي از يارانه‌ها مي‌تواند باعث ايجاد مخاطراتي شود كه آنچه در برخي از اين واحدها صادر شده يا به عنوان خوراك مصرف مي‌شود از فرآورده‌هاي يارانه‌اي باشد و به جاي كار واقعي توليد، ‌كار رانتي صورت گيرد.»

وزير نفت با تاكيد بر اينكه اصل بر اين است كه كار سالم انجام مي‌شود، اما اين نگراني وجود دارد و خود دوستان نيز به اين موضوع آگاه هستند، درباره تصميم‌هاي اتخاذ شده در اين نشست تصريح كرد: اكنون ۳ هزار عنوان كدرهگيري از طريق كميته‌اي زير نظر ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز در حال صادرات فرآورده نفتي است كه تصميم گرفته شد تعداد اين كدها كم شود. زنگنه تاكيد كرد: براي كاهش تعداد كد رهگيري بايد روشي اتخاذ كرد تا بدون تاثير انساني و امضاي طلايي، كارها انجام شود. وي به منشاهاي مجاز براي صادرات تمام فرآورده‌هاي نفتي، انواع مشتقات نفتي و محصولات نهايي كه اخيرا از سوي وزارت نفت ابلاغ شد به عنوان يكي از دغدغه‌ها اشاره كرد و گفت: دوستان انتظار و اعتقاد داشتند براي ايجاد شفافيت خوراك ورودي و محصول خروجي پالايشگاه‌ها و پتروشيمي‌ها نيز در سامانه ثامن (ثبت الكترونيكي معاملات نفتي) ثبت شود كه ما آن را پذيرفيتم. وزير نفت همچنين با اشاره به عرضه محصولات در بورس به عنوان يكي از مشكلات مطرح‌ شده در اين نشست اظهار كرد: اين مشكل بايد از طريق شوراي رقابت دنبال شود و در اين زمينه وزارت نفت نيز همكاري خواهد كرد. او با بيان اينكه در اين نشست همچنين مقرر شد قيمت نفت‌خام فروخته‌شده به پالايشگاه‌ها و قيمت فرآورده‌هاي خريداري ‌شده از آنها به ‌صورت ماهانه در سايت وزارت نفت درج شود، يادآور شد: هم‌اكنون سالانه بيش از ۵ ميليارد دلار خوراك به صنايع پايين‌دستي و پتروشيمي از طريق بورس عرضه مي‌شود، اميدواريم اين صنايع تقويت شوند.

او در خصوص برگزاري نشست فوق‌العاده وزارتي اوپك به دليل شيوع ويروس كرونا نيز گفت: «در پي شيوع اين ويروس در چين و در پي آن توقف فعاليت بعضي از كارخانه‌ها، صنعت حمل ونقل و ... مقدار مصرف نفت در اين كشور تحت تاثير قرار گرفته و سبب كاهش تقاضا براي نفت خام شده است.»

وي با اشاره به اينكه با كاهش تقاضا و ثبات عرضه، قيمت نفت با افت همراه شده است، تصريح كرد: در صحبتي كه با رييس دوره‌اي اوپك داشتم، عنوان كردم اگر قرار باشد پيش از نشست از پيش تعيين شده در ماه مارس نشستي برگزار شود، بايد درباره كاهش توليد توسط همه اعضا آمادگي و اطمينان وجود داشته باشد، اما اگر قرار باشد در نشستي فوق‌العاده مذاكره كنيم و بعد تصميم بگيريم، ضرورتي براي برگزاري نشست پيش از موعد مقرر وجود ندارد و نشست 178 در همان تاريخ چهارم و پنجم مارس 2020 (15 و 16 اسفندماه) برگزار مي‌شود. زنگنه درباره گازرساني به استان سيستان و بلوچستان هم توضيح داد: همه محورهاي اصلي اين استان براي موضوع گازرساني فعال است. شبكه‌گذاري در زاهدان و انشعاب‌پذيري در بعضي از نقاط اين شهر در حال انجام است، البته معتقدم انشعاب‌پذيري در اين شهر نسبت به شبكه‌گذاري كمي عقب است.

عضو كابينه دوازدهم به خواسته مردم اين استان براي دريافت وام براي گازكشي منازل و تحقق آن از سوي رييس‌جمهوري و آغاز پرداخت آن از سوي بانك‌ها اشاره كرد و گفت: همزمان شبكه‌گذاري داخل شهري در 4 تا 5 شهر استان سيستان و بلوچستان در حال انجام است، لوله‌گذاري براي رساندن گاز به زابل در حال انجام است. وزير نفت با بيان اينكه براي گازرساني چابهار- كنارك سه قرارداد امضا شده است، تصريح كرد: اميدواريم تا پايان اين دولت در صورت تامين ورق، گازرساني اين استان را تكميل كنيم؛ توليد ورق عريض در كشور اندك است و ما تقاضا كرديم اجازه واردات را به ما بدهند تا بتوانيم لوله‌سازها را فعال كنيم. وي تاكيد كرد: كار گازرساني در بقيه شهرهاي اين استان نيز فعال است. وزير نفت درباره اينكه آيا مي‌توانيم به مشاركت تشكل‌ها و انجمن‌هاي بخش خصوصي در تصميم‌گيري و تصميم‌سازي‌هاي وزارت نفت اميدوار باشيم، اظهار كرد: انسان به اميد زنده است.

او درباره سهميه بنزين نوروزي هم پاسخ داد: اين موضوع در حيطه وظايف وزارت نفت نيست و دولت بايد در اين زمينه تصميم بگيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون