• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4578 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۵ بهمن

در پايان سوپربول پنجاه‌وچهارم

رييس‌ها قهرمان NFL شدند

سامان سعادت

مسابقه بزرگ سوپربول 54 دوشنبه در ورزشگاه هارد راك ميامي برگزار شد و در نهايت تيم كانزاس‌سيتي چيفس موفق شد با يك كامبك‌دراماتيك در كوارتر چهارم عنوان قهرماني را از آن خودش كند. در اين ديدار كه بيش از 150 ميليون بيننده در سراسر دنيا داشت و بيش از 64000 تماشاچي خودشان را به ورزشگاه رسانده بودند، كانزاسي‌ها بعد از نيم قرن بر قله ليگ فوتبال امريكايي ايستادند. اين در حالي است كه پيش از شروع بازي كارشناسان چندان شانسي براي آنها قائل نبودند و اين تيم در سه كوارتر اول بازي 10 امتياز از حريف قدرتمندش عقب افتاده بود.

 

ستاره‌اي به نام پات

پاتريك ماهومس عملكردي حيرت‌انگيز در كوارتر چهارم از خودش نشان داد تا كانزاس‌سيتي را براي اولين‌بار در 50 سال اخير به قهرماني سوپربول هدايت كند. آنها 10 امتياز از سان‌فرانسيسكو عقب افتاده بودند ولي پاتريك و يارانش موفق شدند تيم حريف را در ورزشگاه ميامي مهار كنند. ماهومس 24 ساله كه در پست كوارتربك بازي مي‌كند شامگاه سختي را مقابل سان‌فرانسيسكو فورتي نايزرز پشت سر مي‌گذاشت و به نظر مي‌رسيد او و تيمش جايزه بزرگ را از دست خواهند داد. اما پس از آن در يك چهارم نهايي بازي، هنگامي كه 10 بر 20 عقب بودند، بهترين بازيكن فصل قبل NFL دو پرتاب عالي را به ثمر رساند تا در فاصله 4 دقيقه و 57 ثانيه تا پايان آنها موفق شوند 21 امتياز به دست آورند در حالي كه حريف هيچ امتيازي به دست نياورد و به اين ترتيب كانزاس موفق شد جام لومباردي را به خانه ببرد.

ماهومس كه در پايان بازي توانست عنوان MPV فينال را تصاحب كند در مصاحبه تلويزيوني بعد از قهرماني گفت: «ما هرگز ايمان خود را از دست نداديم. همه افراد حاضر در تيم، هيچ كدام‌شان سر خود را پايين نياوردند و ما در پايان راهي براي پيروزي به دست آورديم. دفاع حريف سد بزرگي مقابل ما به وجود آورده بود اما ما راه نفوذ به آن را پيدا كرديم. مربي به من گفت شوت كنيد و ايمان داشته باشيد. او به من اطمينان زيادي داد تا بدون توجه به آنچه در جريان است جلو برويم. فورتي‌نايزرز دفاع شگفت‌انگيزي دارند. يكي از بهترين خطوط دفاعي كه من تاكنون مقابل آنها بازي كرده‌ام و فقط خوشحالم كه بچه‌هاي ما هيچ‌وقت جنگيدن را متوقف نكردند. اين تيم قلب دارد. مربي ما را تحت فشار قرار مي‌دهد تا بهترين عملكرد خود را به نمايش بگذاريم.»

 

كامبك كسب‌وكار كانزاسي‌هاست

طي يك هفته منتهي به فينال سوپربول، مساله‌اي كه در مورد ماهومس پيش آمد اين بود كه او هيچ‌وقت اينچنين در مركز توجه قرار نگرفته است. بعد از گذشت يك فصل از درخشش او و كارهاي عجيب و جذابش نظير پاس‌هاي بدون نگاه يا پاس از طريق لمس كردن توپ، او در موقعيت بسيار عجيبي قرار گرفته بود. او با برخي از بزرگ‌ترين بازيكنان تاريخ فوتبال امريكايي مقايسه مي‌شد و در عين حال از او سوالي كه شد اين بود كه آيا در بزرگ‌ترين بازي عمرش ممكن است متوقف شود؟

بعد از گذشت سه كوارتر از بازي فينال اين سوالات بسيار منطقي به نظر مي‌رسيد. با وجود اينكه ستاره كانزاس شروع خوبي داشت اما هنوز عملكرد فوق‌العاده‌اي از او نديده بوديم. تيم كانزاس سيتي چيفس 10 بر 20 عقب بودند اما مقاومت در قلب ستاره تيم و بازيكنان به چشم مي‌خورد. مخصوصا وقتي اين واقعيت را مي‌دانستيم كه آنها در طول فصل قبل دو بار عقب‌افتادگي 10 امتيازي را جبران كرده بودند. در دور سوم و روي خط 35 يارد خودي، ماهومس با يك تكل فوق‌العاده توپ را به دست آورد و با يك پاس 44 ياردي، ضربه‌اي شبيه به پرتاب بمب، تايريك هيل را پيدا كرد و او شروع به دويدن كرد. اين اتفاق عينا براي تراويس كلس نيز رخ داد. پس از اينكه فورتي نايزرز نتوانستند پاسخ حملات كانزاسي‌ها را بدهند ماهومس ويليامز را پيدا كرد تا او بتواند تيمش را از حريف پيش بيندازد. ويليامز با حركت خوب خود يك پيروزي ارزشمند را براي تيمش به دست آورد تا بچه‌هاي سان‌فرانسيسكو سقوطي سخت را تجربه كنند.

 

استيضاح؛ رمز قهرماني كانزاس

ريچارد نيكسون در كاخ سفيد بود، دايانا راس هنوز در سوپربول‌ها ديده مي‌شد و بيتلز همچنان يكه‌تازي مي‌كرد كه پل مك‌كارتي آخرين سوپربول را براي روساي كانزاس به دست آورد. اين فوق ستاره دوشنبه در ورزشگاه ميامي حاضر بود تا ببيند چطور يك شب عالي براي تيم محبوبش رقم مي‌خورد. نكته جالب توجه قهرماني كانزاس همزماني اين اتفاق با استيضاح ترامپ بود. بار پيش هم كه كانزاس موفق شده بود قهرمان شود، رييس‌جمهور وقت ايالات متحده با مساله استيضاح درگير شده بود.

دژاوو براي شاناهان

هنگامي كه سان‌فرانسيسكو پنجمين جايزه سوپربول خود را در سال 1995 به دست آورد، كايل شاناهان يك پسر بچه بود كه در ورزشگاه حضور داشت. پدر او مايك در كادر مربي‌گري فورتي‌نايزرز بود كه موفق شدند به عنوان قهرماني دست پيدا كنند. بعدها مايك در مقام سرمربي دنور دو بار ديگر اين عنوان را به دست آورد. به نظر مي‌رسيد پسر مايك با عملكرد دفاعي خوب تيمش بتواند به عناويني كه او دست يافته، دست پيدا كند. تاچ‌‌داون‌هاي عالي كايل و رحيم موسترت مقابل كانزاس اين توقع را ايجاد كرده بود كه بار ديگر اين فورتي‌نايزرز هست كه جام قهرماني را به خانه خواهد بود. اما در 15 دقيقه پاياني ستاره حريف همه‌چيز را خراب كرد. شب بازي مقابل كانزاس يك دژاووي بزرگ براي شاناهان بود و تداعي‌كننده سوپربول 51 كه او و تيمش يعني آتالانتا فالكونز مقابل نيوانگلند و ستاره بزرگ اين تيم يعني تام برادي با نتيجه 28 بر 2 شكست خورد. شاناهان بعد از بازي گفت: «اين يك فقدان بزرگ است كه به همه بچه‌هاي تيم صدمه مي‌زند. ما فرصت‌هايي براي پيروزي داشتيم اما استفاده نكرديم. آنها از ما بهتر بودند. ما مي‌توانستيم با آنها مقابله كنيم ولي آشكارا نااميد شده بوديم. وقتي بازي 10 بر 10 بود و توپ در نيمه دوم دست ما بود احساس خوبي داشتم و توانستيم پيش بيفتيم ولي كانزاس خيلي زود گل‌ها را به ثمر مي‌رساند.» شاناهان در مورد وضعيت بازيكنانش گفت: «آنها صدمه ديده‌اند. بچه‌ها امروز هر آنچه داشتند در زمين گذاشتند. بچه‌ها قلب‌شان را در اين فصل گذاشتند و فقط يك بازي كم آوردند.»

 

شكيرا و جنيفرلوپز تقديم مي‌كنند

بعد از اينكه سال گذشته عملكرد گروه موسيقي Maroon 5 رضايت هواداران را به دنبال نداشت و به اندازه كافي الهام‌بخش نبود، برگزاركنندگان سوپربول به شكيرا و جنيفرلوپز روي آوردند تا يك نمايش زنانه همه‌جانبه ارايه دهند. اين زوج در طول 12 دقيقه با آهنگ‌هاي‌شان به كانون توجهات تبديل شدند و نمايشي كم‌نظير را به تماشاچيان عرضه كردند. اين نمايش همچنين اداي احترامي به كوبي برايانت، اسطوره بسكتبال كه در حادثه سقوط هلي‌كوپتر به همراه دخترش و 7 نفر ديگر كشته شد، در دل خودش داشت. هنگامي كه دختر جنيفرلوپز موزيك Let’s Get Loud را اجرا مي‌كرد يك صليب بزرگ غول‌پيكر فضاي ورزشگاه هارد راك ميامي را به رنگ‌هاي زرد و بنفش، رنگ پيراهن تيم لس‌آنجلس ليكرز، در آورد.

 

چند عدد جالب از فينال

نزديك به 50 سال از آخرين حضور كانزاس در فينال سوپربول گذشت تا آنها به اولين قهرماني خود در 5 دهه اخير دست پيدا كنند. اندي دو بار تاكنون سوپربول را برده است. او با 222 برد در رده بهترين مربيان تاريخ از اين حيث قرار دارد و تنها 5 نفر تعداد برد بيشتري از او دارند. ماهومس دومين كوارتربك جواني است كه موفق مي‌شود سوپربول را به دست آورد. پيش از او بن تاد سوپربول چهلم را به دست آورده بود. تيم فورتي‌نايزرز در شير يا خط اول بازي برنده شدند و نكته جالب اينجاست پنج تيم آخري كه در ميامي برنده شير يا خط اول بازي شدند، در نهايت بازي را واگذار كردند.

منبع: بي‌بي‌سي اسپورت

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون