• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4590 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۳۰ بهمن

اولين جلوه‌گري آثار خوشنويسي استاد محمد شهبازي در گالري جاويد

چهل سال خط

محمد زنگنه

 نمايشگاه آثار خوشنويسي استاد محمد شهبازي با عنوان «چهل سال عمرم به خط شد»، عصر جمعه 25 اسفند ماه در گالري جاويد با حضور اساتيد برجسته هنر خوشنويسي و علاقه‌مندان به آثار اين هنرمند معاصر افتتاح شد.

غلامحسين اميرخاني، كيخسرو خروش، عباس اخوين، محمدحسين عطارچيان، غلامرضا مشعشعي و آيدين آغداشلو ازجمله هنرمنداني بودند كه در آيين گشايش اين نمايشگاه حضور داشتند. در اين نمايشگاه كه حاصل چهل سال ممارست و مشق مستمر محمد شهبازي است، چهل اثر خوشنويسي از او به نمايش درآمد.

استاد محمد شهبازي، پس از چهل سال تلمذ نزد اساتيد و كسب آموزش و تعليم در عرصه هنر خوشنويسي اقدام به برپايي اولين نمايشگاه اختصاصي خود كرده و از خوشنويسان صاحب‌نام معاصر و اساتيد برتر اين هنر دركشور است.

آثار به نمايش درآمده در اين نمايشگاه علاوه بر ارايه گزارشي از روند تلاش اين هنرمند در رسيدن به كمال هنر خوشنويسي، دربرگيرنده مضامين عرفاني، فلسفي و اخلاقي بوده و توانايي و تبحر اين استاد هنر خوشنويسي را در ادامه شيوه و سبك خوشنويسي ميرعماد به نمايش درآورده است. آثار غبارنويسي، چليپا، سطر و كتابت‌هاي ارايه شده در اين نمايشگاه در كنار برخي آثار ديگر كه توانايي اين هنرمند را در ايجاد تركيب‌هاي خلاقانه و ابداعي حروف به رخ كشيده، تحسين صاحب‌نظران، اساتيد و بازديدكنندگان اين آثار را دربر داشت. همچنين استفاده بجا و درست از هنر تذهيب، گل و مرغ و تشعير در اغلب آثار، جلوه دلنشين‌تري به آنها بخشيده بود.شهبازي در بيانيه هنري خود كه در اين نمايشگاه درمعرض ديد بازديدكنندگان قرار گرفته، به چگونگي ورود به دنياي هنر خوشنويسي اشاره كرده و به رسم ادب از همه اساتيدي كه در اين راه از آنها تلمذ كرده، نام برده است؛ استاداني همچون‌ علي ابريشم‌كاراصفهاني، اكبر ساعتچي، رضا بني‌رضي، غلامحسين اميرخاني، عباس اخوين و محمد احصايي.

شهبازي پس از سال‌ها ممارست در هنر خوشنويسي سرانجام راه خود را غور در آثار و شناخت ظرايف و پيچيدگي‌هاي قدماي مكتب مير و ادامه مسير ايشان مي‌يابد. مولف كتاب «مقدمات تعليم خط نستعليق» در قسمت ديگري از اين بيانيه به نقطه عطف مسير هنري خود اشاره مي‌كند و مي‌گويد: اما تجربه به من آموخت كه آنچه هنرجو را بسي بيش از تعلم رسمي نزد استادان فن پيش مي‌برد، همفكري‌ها و مباحثات و نقد و نظرهاي بي‌پروا با دوستان هنرمند هم‌نسل در باب ظرايف و پيچيدگي‌هاي آثار بزرگان است. چنين مي‌پندارم كه از جلسات تحليل و تتبعي كه با ياران حلقه وصل طي
10 سال اخير داشته‌ايم و همين‌طور از هم‌انديشي با دوستان هنرمند و هنردوستم بسيار متاثر بوده‌‌ام بي‌اساس نيست اگر بگويم تكاني كه در نتيجه مطالعه آثار مكتب ميرعلي در خطوط يكي، دو سال اخيرم ديده مي‌شود، ناشي از همين مراودات فكري بوده است؛ خود را بسيار مديون دوستانم مي‌بينم.اشاره استاد شهبازي به «حلقه وصل»، جمعي سه نفره از سه استاد خوشنويسي؛ اسفنديار ستارپور، رضا صفري‌دره‌گرگي و محمد شهبازي است كه نزديك به يك دهه از عمر آن مي‌گذرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون