• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4590 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۳۰ بهمن

در روز نخست رقابت‌هاي قهرماني كشتي فرنگي آسيا

تيم ايران به 4 مدال رنگارنگ رسيد

سامان سعادت

رقابت‌هاي كشتي قهرماني آسيا صبح سه‌شنبه با رقابت اوزان ۵۵، ۶۳، ۷۷، ۸۷ و ۱۳۰ كيلوگرم كشتي فرنگي در دهلي‌نو آغاز شد و نمايندگان كشورمان براي مبارزه با رقبا روي تشك رفتند. در روز نخست مسابقات براي تيم ملي ايران كه با هدايت محمد بنا راهي هندوستان شده‌اند، پويا ناصرپور در 55، ميثم دلخاني در 63، پژمان پشتام در 77، بهروز هدايت‌پور در 87 و امين ميرزازاده در 130 كيلوگرم كشتي گرفتند كه حاصل آن كسب 2 مدال طلا، يك نقره و يك برنز بود. اما آنچه رقابت‌هاي صبح ديروز را تحت‌الشعاع قرار داد استقامت خارق‌العاده ناصرپور و حركت عجيب هدايت‌پور در مرحله نيمه نهايي بود كه بازتاب خبري فراواني پيدا كردند. در ادامه به بررسي عملكرد كشتي‌گيران كشورمان در روز اول رقابت‌ها مي‌پردازيم.

 

ناصرپور؛ معناي كامبك!

در وزن 55 كيلوگرم پويا ناصرپور كشتي‌گير جوان كشورمان كه سابقه قهرماني جوانان جهان را در كارنامه دارد، پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با دونگ هيوك وون از كره‌جنوبي روبه‌رو و مقتدرانه موفق شد با نتيجه 9 بر صفر به پيروزي دست پيدا كند. پويا در دور نيمه نهايي مقابل آروجان حالاكوركي نماينده كشور ميزبان قرار گرفت. حريف قلدر هندي كه از حمايت همه‌جانبه هوادارانش برخوردار بود شرايط را براي ناصرپور سخت كرد و با نتيجه 7 بر يك پيش افتاد و اين پيروزي را تا لحظات پاياني نيز حفظ كرد. با اين وجود نماينده شايسته كشورمان در لحظات پاياني موفق شد با نمايشي خيره‌كننده عقب‌افتادگي‌اش را جبران كند و درنهايت 8 بر 7 به پيروزي دست پيدا كند. ناصرپور براي اينكه بتواند برنده بازي باشد آنچنان فشاري به خودش وارد كرد كه بعد از پايان مسابقه چند بار از هوش رفت و به كمك پزشكان توانست سرپا شود و به رختكن برود. اين كشتي‌گير در ديدار نهايي مقابل اورتيكبوئف از ازبكستان قرار گرفت و مقتدرانه با نتيجه 8 بر صفر پيروز شد و به مدال طلاي آسيا رسيد؛ مدالي كه ناصرپور با عملكردش ثابت كرد استحقاق آن را دارد.

 

دلخاني؛ اولين مرد برنزي

در وزن 63 كيلوگرم ميثم دلخاني پس از اينكه در دور اول با قرعه استراحت روبه‌رو شده بود، در دور دوم موفق شد 9 بر صفر يامادا از ژاپن را شكست دهد و به نيمه نهايي راه پيدا كند. ميثم در اين مرحله مقابل المورات تاسمورادف، كشتي‌گير عنوان‌دار ازبك قرار گرفت اما درنهايت مقابل اين حريف كه مدال برنز المپيك و نقره جهان را در كارنامه دارد با نتيجه 10 بر يك مغلوب شد و به ديدار رده‌بندي رسيد. نماينده كشورمان در اين رقابت مقابل حريف قزاقستاني قرار گرفت و در رقابتي نفسگير با نتيجه 2 بر صفر پيروز شد تا با كسب مدال برنز دست خالي از هند برنگشته باشد.

 

پشتام؛ ناكام در فينال

در وزن 77 كيلوگرم، پژمان پشتام كه پيش از اين عناويني چون طلاي بازي‌هاي داخل سالن آسيا و نقره ارتش‌هاي جهان را در كارنامه‌اش به ثبت رسانده بود، براي كسب اولين مدال معتبر دوران حرفه‌اي‌اش پاي به تشك گذاشت. پژمان در دور نخست موفق شد 3 بر يك بهزاد عمراف از ازبكستان را مغلوب كند. نماينده كشورمان در دور دوم با اقتدار 9 بر صفر مصلح‌الدين اوروكوف از تاجيكستان را شكست داد و به نيمه نهايي رسيد. پژمان در اين مرحله نيز خوب ظاهر شد و 5- صفر رنات الياز از قرقيزستان را مغلوب كرد و راهي فينال شد. نماينده كشورمان در اين مرحله با شادوكائف از كشور قزاقستان ايستاد و با نمايشي ضعيف در همان وقت اول 10 بر يك مغلوب شد و به مدال نقره بسنده كرد.

هدايت؛ يك انصراف جنجالي

در وزن 87 كيلوگرم بهروز هدايت پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم مقابل رستم آساكولوف دارنده مدال نقره جهان از ازبكستان ايستاد و در حالي كه بازي 6 - 6 پايان يافته بود، به عنوان برنده بازي معرفي شد. بهروز در اين مرحله مقابل آزت سالينيدنوف قرقيز قرار گرفت و بعد از گذشت 5 دقيقه و 54 ثانيه و در فاصله 6 ثانيه تا پايان بازي 7 بر صفر از حريفش پيش افتاد. اما نماينده كشورمان در اين لحظه به يك‌باره زمين افتاد و اعلام كرد كه زانويش دچار مشكل شده است. داور بازي درخواست ورود كادر پزشكي را كرد اما در كمال تعجب هدايت به آنها اشاره كرد كه نيازي به مداوا ندارد و مي‌خواهد از ادامه بازي انصراف دهد، چراكه نمي‌تواند كشتي را ادامه دهد. درنهايت و در ميان تعجب و بهت ناظران از جمله بازيكن حريف كه قطعا خودش را براي رقابت در ديدار رده‌بندي آماده كرده بود، داور و ناظران بازي و پزشكان هدايت از رقابت انصراف داد و بازنده اعلام شد. نكته جالب توجه اين بود كه هدايت بعد از اينكه بازي تمام شد خيلي راحت ايستاد و با حريف دست داد و بدون مشكل و با پاي خودش تشك كشتي را ترك كرد! اقدام مشكوك هدايت بلافاصله در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد و واكنش‌هاي بسياري را به‌همراه داشت، در حالي كه رسانه‌ها منتظر اعلام رسمي دليل اين رفتار بودند، هيچ پاسخ مناسبي منتشر نشد تا بازار شايعات داغ شود. در اين ميان برخي كارشناسان به اين نكته اشاره كردند كه هدايت از ترس آزمايش دوپينگ كه در صورت راهيابي‌اش به فينال از او به عمل مي‌آمد، چنين سناريويي به راه انداخته است. شنيده‌ها حاكي از آن است نتيجه آخرين نمونه تست دوپينگ اين كشتي‌گير كه به تازگي به دست مسوولان فدراسيون رسيده مشكوك بوده است. با اين حال همچنان سوالات زيادي پابرجا مي‌ماند از جمله اينكه هدايت چرا زودتر اين نمايش را به راه نينداخته يا چرا 7 امتياز از حريفش جلو افتاده يا اينكه چرا لااقل نمايشش را تا آخر ادامه نداده است و بعد از اتمام كشتي خيلي شيك و راحت زمين بازي را ترك كرده است.

 

ميرزازاده؛ دومين طلا

در وزن 130 كيلوگرم آخرين نماينده روز اول تيم ايران به روي تشك رفت. امين ميرزازاده نماينده سنگين‌وزن كشورمان در دور نخست با نتيجه 3 - 3 مقابل منصور شادوكايف از قزاقستان به پيروزي رسيد و به نيمه نهايي راه يافت. امين در اين مرحله نيز توانست با نتيجه 6 بر يك آرتا سونودا از ژاپن را شكست دهد و خودش را به فينال برساند. دارنده مدال طلاي جوانان جهان در سال 2018 در فينال مقابل كيم از كره‌جنوبي قرار گرفت. نماينده كشورمان در كشتي فينال درحالي كه حريفش بسيار سنگين‌تر از او به نظر مي‌رسيد موفق شد با نمايشي عالي از اولين اخطاري كه حريفش دريافت كرد نهايت بهره را ببرد و با چند بارانداز پياپي كار حريفش را يك‌سره كند و با امتياز عالي به عنوان قهرماني و مدال طلا دست پيدا كند. به اين ترتيب تيم كشتي فرنگي ايران روز نخست رقابت‌هاي قهرماني آسيا را با 2 طلا، يك نقره و يك برنز به پايان رساند. صبح امروز مسابقات 5 وزن دوم برگزار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون