• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4590 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۳۰ بهمن

موزيك متن تلخ ارسلان مطهري

استقلال همچنان قرباني اتفاقات

دوشنبه عصر در ورزشگاه جابر الاحمد كويت شاگردان فرهاد مجيدي مقابل الاهلي صف‌آرايي كردند كه چند ساعت پيش از شروع مسابقه حكم اخراجش توسط رييس باشگاه امضا شده بود. استقلال در حالي پا به اين ديدار مي‌گذاشت كه شبيه به لشكري از جنگ برگشته مهم‌ترين ستاره‌هايش را دراختيار نداشت. آبي‌هاي تهران در اين مسابقه بدون مهدي قائدي، شيخ دياباته، علي كريمي، هرايوه ميليچ، سياوش يزداني، فرشيد باقري، عارف غلامي، محمد بلبلي، شجاعيان و فرشيد اسماعيلي را دراختيار نداشتند و مجيدي مجبور بود به بازيكناني مانند طاهرخاني، زكي‌پور، ريگي، رضاوند، دانشگر و دشتي اعتماد كند كه در شرايط معمول شايد اولين گزينه‌هاي او براي بازي كردن نباشند. فرهاد مجيدي در اين شرايط ترجيح داد به تاكتيك برنده تيمش دست نزند و همان سيستم 2-5-3 راهي ميدان شود و تا دقيقه 60 به همين روش به بازي ادامه داد، اما در اين دقيقه با حضور زكريا مرادي به جاي شاهين طاهرخاني، روزبه چشمي يك خط عقب‌تر رفت و استقلال با سيستم 2-4-4 به بازي ادامه داد. دست مجيدي در اين مسابقه بسته‌تر از هميشه بود، با اين حال تيم او در اين بازي دو برابر حريفش ايجاد موقعيت كرد. گل نشدن پنالتي توسط وريا غفوري و مردود اعلام شدن گل لحظه آخري ارسلان مطهري از اتفاقات بسيار اثرگذاري بودند كه از حيطه اختيارات مجيدي خارج بودند و بدشانسي بسيار استقلالي‌ها پيش و پس از اين بازي بود كه اولين شكست فرهاد روي نيمكت استقلال را پس از 11 بازي رقم زد.

در حالي كه رقيب هم حال و روز خوشي ندارد و سومين سرمربي را روي نيمكت خود مي‌ديد و تعدادي از بازيكنان زير 23 سال اين تيم در تركيب قرار گرفته بودند، باز هم وضعيت اين تيم قابل قياس با استقلال نبود. در هر سه گل اين مسابقه اشتباهات فردي حرف اول را مي‌زدند و چه در صحنه گل استقلال و چه در صحنه دو گل الاهلي، مدافعان با بي‌تجربگي و اشتباهات كودكانه زمينه‌ساز گل زدن مهاجمان حريف شدند. معدود بازيكنان باتجربه الاهلي در اين مسابقه از بازيكنان باتجربه استقلال بهتر عمل كردند و حسين عبدالغني، ليما و سلمان الموشر بودند كه اولين شكست فرهاد مجيدي را رقم زدند.

محمد دانشگر يكي از بدترين روزهايش را سپري مي‌كرد و با اشتباهات عجيب، جا ماندن، پاس‌هاي اشتباه و تاثير مستقيم در گل دوم الاهلي و همچنين حضور در منطقه آفسايد زماني كه مطهري گل تساوي را به ثمر رساند، يكي از پاشنه‌هاي آشيل استقلال در اين مسابقه مهم بود. ارسلان مطهري كه از مصدوميت دياباته و قائدي پلي به سمت موفقيت فردي ساخته و آمار هر 66 دقيقه يك گل را ثبت كرده تا در ديدارهاي اخير، مهم‌ترين بازيكن تركيب استقلال باشد، در ديدار با الاهلي هم عالي كار كرد و از تك موقعيت‌هايش نهايت استفاده را برد. او در ديدار با الاهلي 5 نبرد هوايي موفق داشت، دو بار پاس كليدي ارسال كرد و 90درصد پاس‌هايش را صحيح به مقصد رساند تا با دريافت نمره 8 از متريكا، بهترين بازيكن تيمش در اين مسابقه باشد.

استقلال در اين مسابقه به دليل حضور مطهري در خط حمله موفق شد از توپ‌هاي بلند بهتر از بازي‌هاي قبل استفاده كند و پاس‌هاي بلند هافبك‌هاي اين تيم ديگر به مقصد قائدي نبود و يك بازيكن سرزن وظيفه زدن اين توپ‌ها را برعهده داشت.

ضمن اينكه استقلال بايد تكليفش را درباره بازيكن‌هاي كناري‌اش روشن كند. وريا يك عنصر هجومي و زكي‌پور مدافعي با ويژگي‌هاي تدافعي است، به همين دليل استقلال از سمت راست موقعيت‌سازي مي‌كند اما از همين سمت هم تحت فشار قرار مي‌گيرد. هر دو گلي كه استقلال خورد به خاطر خلئي بود كه حد فاصل پيستون و مدافع سمت راست وسط وجود داشت. نكته‌اي كه روي هر دو گل الاهلي به چشم مي‌آمد بيش از دفاع دانشگر در مهار يار مستقيم، فضايي بود كه هافبك حريف براي ارسال پاس دقيق براي مهاجم اين تيم داشت.

در پايان هفته دوم ليگ قهرمانان استقلال از
6 امتياز حياتي ابتدايي تنها يك امتياز را كسب كرده است. دو امتياز ديدار با الشرطه حيف شد و سه امتياز ديدار مقابل حريف عربستاني هم از دست رفت تا دو ديدار رفت و برگشت مقابل الوحده چهار امتيازي در دوبي و تهران، سرنوشت اين تيم را تا حد زيادي تعيين كند. اگر در اين دو مسابقه استقلال امتيازهاي لازم را كسب كند، شانس صعودش را بازمي‌يابد، اما اگر چنين اتفاقي رخ ندهد، همه‌چيز به اما و اگر كشيده خواهد شد، چراكه الوحده حريف مستقيم استقلال براي صعود از دور گروهي است و تا اينجا موفق شده سه امتياز بيشتر از آبي‌هاي تهران كسب كند.

نكته اميدواركننده استقلالي‌ها براي ادامه مسابقات اين است كه بازگشت بسياري از مصدومان اين تيم نزديك است. سياوش يزداني و عارف غلامي شرايط بازي را پيدا كرده‌اند و سرماخوردگي ميليچ و كريمي هم خوب شده است. زمان بازگشت فرشيد اسماعيلي و قائدي هم نزديك است. بازگشت جمع كثيري از مصدومان استقلال مي‌تواند ورق را برگرداند و اوضاع را به نفع فرهاد تغيير بدهد. 10 مصدوم در ليست يك مربي، مي‌تواند كار هر تيمي را يكسره كند و حتي بزرگان فوتبال هم از چنين چالشي نمي‌توانند موفق خارج شوند، اما استقلال با حداقل هزينه در حال گذار از اين مرحله است، هر چند زماني كه مصدوم‌ها بازگردند فشار بيشتري براي درخشش روي آنهاست. همان فشاري كه در مرحله پلي‌آف ليگ قهرمانان كار اين تيم را بسيار پيچيده كرد و با وجود بردهاي پرگل، مصدوميت بازيكنان، كار اين تيم را در مرحله گروهي بسيار سخت كرده است. شاگردان فرهاد بايد چشم‌انتظار دور برگشت باشند تا اقتدار اواخر نيم‌فصل اول خود را بازيابند. ضمن اينكه مجيدي فرصت دارد تا با بازسازي تيمش، امضاي خود را پاي استقلال بزند و از زير سايه سنگين استراماچوني خلاص شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون