• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3237 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت

تعامل رسانه‌اي و چالش‌هاي آموزش وپرورش

سعيد شهسوارزاده٭


از مرداد 93 (روزخبرنگار) كه دكتر فاني، وزير آموزش و پرورش دولت تدبير و اميد از خبرنگاران، تشكيل انجمن تخصصي در حوزه آموزش و پرورش را طلب كردند تاكنون روزنامه اعتماد با تشكيل گروه مدرسه و طراحي صفحه مدرسه در كنار ديگر رسانه‌ها قرار گرفت، فرهيختگان نيز منتظر چنين هم‌انديشي بودند. همچنان كه امروز تشكيل و تقويت نهاد‌هاي بين‌المللي داخلي، ارتباط با نهاد‌هاي بين‌المللي خارجي (منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي) در چارچوب قوانين جمهوري اسلامي ايران و پذيرش كنوانسيون‌ها در افق ديد انديشمندان نمايان است، براي رسيدن به اين مهم تشكيل انجمن تخصصي يا كارگروه تخصصي ضرورت دارد.
اين كارگروه تخصصي از نمايندگان نهاد‌هاي مدني، نمايندگان رسانه، كارشناسان آموزش وپرورش و از همه مهم‌تر فرهيختگان جامعه در تمام رشته‌ها مي‌تواند تشكيل شود. برقراري ارتباط فرهيختگان جامعه با فعالان رسانه‌اي هم از وظايف اصلي و هنر رسانه‌هاست.
بررسي چالش‌ها و ارايه راهكار‌ها براي اصلاح آموزش و پرورش و زندگي مسالمت‌آميز، آمادگي همكاري با ديگران، آموزش از طريق رسانه، پرورش نوآوري و خلاقيت بيشتر
از جمله وظايف اين كارگروه مي‌تواند باشد.
دولت تدبير و اميد در ابتداي كار خود 750 چالش و مساله در آموزش و پرورش را شناسايي كرده و در پنج دسته (سياست راهبردي، ساماندهي و بهسازي نيروي انساني، ارتقاي مديريت آموزشگاهي، عملياتي كردن بودجه و تمركززدايي) با حفظ اولويت به صورت نقشه اجرايي در اختيار آموزش و پرورش گذاشته است. از طرفي جهت پاسخگويي به مطالبات فرهنگيان طي چند ماه گذشته، كارگروهي از طرف دولت منتخب مردم تعيين شده است. اكنون وظيفه تشكل‌هاي مدني به‌ويژه تشكل‌هاي مدني فعال در آموزش و پرورش و فعالان رسانه‌ها در اين حوزه به عنوان ركن چهارم دموكراسي است كه با تشكيل كارگروه‌هاي تخصصي و تعامل سازنده به اين مسائل بپردازند و راهكار خود را براي رفع اين چالش‌ها ارايه دهند. رسانه‌ها وظيفه دارند با طرح چالش‌هاي آموزش و پرورش و ايجاد عزم فراگير، نظر تمامي نخبگان جامعه (معلمان، دانشگاهيان، علما و دانشمندان، اصحاب رسانه، پزشكان، حقوقدانان، صنعتگران، هنرمندان، كارگران، كشاورزان، ورزشكاران، محققان، نيرو‌هاي نظامي و انتظامي و...) را به سوي آموزش و پرورش معطوف كنند، تا باحضور گسترده‌تر نخبگان اين كارگروه‌ها، تخصصي‌تر و پرقدرت راهكارهاي مناسب را ارايه كنند. قابل ذكر است نهاد‌هاي مدني و رسانه‌ها بايد مراقب باشند كه آينده اين هم‌انديشي‌ها، نهاد‌ها، بنياد‌ها و... هم سرنوشت نهاد مدني «انجمن اوليا و مربيان» نشود. اين نهاد مدني ظرفيت آن را داشت كه به عنوان حلقه واسط بين مردم و مسوولان خيلي بيشتر نقش‌آفريني كند. ولي متاسفانه آموزش و پرورش ما از همه ظرفيت‌هاي اين نهاد مدني بهره نبرده و به حداقل پسنده كرده است.
اميد است كه تشكيل كارگروه‌هاي تخصصي و تعاملات رسانه‌اي منشا خير و اثرات فراوان باشد و نمايندگان تشكل‌هاي مدني و رسانه در ايفاي رسالت خود سربلند باشند‌.
٭ فعال رسانه‌اي حوزه آموزش و پرورش و عضو شوراي مركزي سازمان معلمان ايران

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون