• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4616 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۹ فروردين

علي ربيعي در نشست خبري مجازي:

دولت در هر تصميمي كه به زيان مردم باشد، تجديدنظر مي‌كند

كرونا حالا دو ماهي هست كه مهمان ايرانيان است و از قرار معلوم هم به اين زودي‌ها قصد خداحافظي ندارد؛ از همين‌ رو چاره‌اي نيست جز تن دادن به ملزومات زندگي با كرونا و تغيير سبك و سياق روزهاي گذشته. اين تغيير سبك بر كردار و گفتار مسوولان نيز اثر خود را گذاشته به ‌طوري كه از رييس‌ جمهوري گرفته تا سخنگوي دولت به ‌جاي پرداختن به تروريسم اقتصادي ايالات متحده همچون گذشته، از بهداشت و سلامت مي‌گويند و اقدامات كرده و ناكرده‌شان براي مقابله با اين ويروس. علي ربيعي در قامت سخنگوي دولت اما از جمله مسوولاني است كه علاوه بر گفتار، تغييرات محسوسي در كردارش نيز ايجاد شده به ‌طوري ‌كه نشست‌هاي هفتگي‌اش حالا از طريق ويدئوكنفرانس و البته با حضور خبرنگاران رسانه‌هاي دست‌چين برگزار مي‌شود. در همين راستا ربيعي روز گذشته مجددا از طريق مجازي در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات كرونايي آنان پاسخ داد. مهم‌ترين بخش اظهارات ربيعي شايد مربوط به پساكرونا باشد. جايي كه البته نه برآيند صحيحي از آن وجود دارد و نه تحليل دقيقي. سخنگوي دولت در همين راستا پاسخ به سوالي مبني بر احتمال شكست سناريوي دولت براي كنترل ويروس كرونا با توجه به بازگشت دوسوم كارمندان به محل كار خود و شلوغي وسايل حمل و نقل عمومي با بيان اينكه «نمي‌توانيم براي يك سال ادارات را تعطيل كنيم» اظهار كرد: «چشم‌اندازي براي از بين رفتن اين ويروس در كوتاه‌مدت وجود ندارد. بسياري از كارشناسان سلامت در حوزه بين‌الملل پيش‌بيني مي‌كنند كه امكان ادامه اين بيماري تا يك سال آينده وجود دارد بنابراين لازم است كه اصل فاصله‌گذاري اجتماعي را حفظ و سبك زندگي خود را با بهداشت منطبق كنيم.»
 هم قطع زنجيره كرونا، هم اداره كشور
سخنگوي دولت در بخش ديگري از اظهارات خود با اشاره به تمهيدات دولت براي مقابله با شيوع هر چه بيشتر كرونا در ايران بيان كرد: «يكي از اقداماتي كه ما انجام داديم، جلوگيري از حضور افراد داراي بيماري زمينه‌اي در ادارات و اعطاي مرخصي به آنان بود. در همين راستا ساعت كاري را نيز به 7 صبح تا 14 ظهر تغيير داديم و همزمان اجازه دوركاري براي يك سوم كارمندان نيز صادر شد و دست مديران در اين زمينه نيز باز گذاشته شده است. با اين حال بايد توجه داشت كه ما نيازمند تصميماتي هستيم كه علاوه بر قطع زنجيره انتقال كرونا بتواند چرخ كشور را نيز بچرخاند.» اين مقام مسوول در دولت دوازدهم در بخش ديگري از نشست مطبوعاتي خود امكان ايجاد تناقض ميان قطع زنجيره كرونا و حضور كارمندان در ادارات را رد نكرد بلكه بر لزوم حل و فصل آن به نفع مردم تاكيد و خاطرنشان كرد: «اعتقاد ما در دولت اين است كه با سياستگذاري‌هايي كه پس از بررسي‌هاي كارشناسي اتخاذ مي‌شود در كنار همراهي مردم مي‌توانيم موفق شويم. البته هنوز هم شعار ما «در خانه بمانيد» است و تلاش ما معطوف به اقناع جامعه براي ماندن در خانه است. از اين رو هر جا تناقضي به وجود بيايد، اين تناقض به نفع سلامت بايد حل شود.» او همچنين يادآور شد: «اولويت ما قطع زنجيره انتقال كرونا است چرا كه با قطع شدن زنجيره انتقال و جلوگيري از شيوع ويروس به زنجيره‌هاي توليد خواهيم رسيد بنابراين قطع زنجيره در دل بحث اقتصادي از ديگر اولويت‌هاي دولت محسوب مي‌شود.»
توليد نباشد، زندگي نيست
نكته قابل توجه ديگر نشست مطبوعاتي مجازي دستيار ارتباطات اجتماعي رييس‌جمهوري، اذعانش به عدم برآورد هزينه تعطيلي كشور بر اثر بيماري كرونا بود. او در همين راستا بيان كرد: «اگر اقتصاد رها شود و توليد و درآمدي نباشد، زندگي نيست و جان مردم به خطر مي‌افتد ولي ما هنوز آثار ثانويه اين تعطيلي‌ها را بررسي نكرده‌ايم.» او در بخش ديگري از گفته‌هايش بيان كرد: «بر اثر اين تعطيلي‌ها ۱۰ رسته كه در دل آن هم ۱۰ عنوان متوسط باز شغلي وجود دارد، در مرحله و گام اول آسيب ديده‌اند و هنوز هم آسيب مي‌بينند.» ربيعي همچنين با تاكيد بر اينكه «حوزه‌هاي آسيب ديده ۱۵ درصد اشتغال جامعه و توليد ناخالص ملي را تشكيل مي‌دهند»، افزود: «بر اين اساس اگر يك سال اين تعداد كار نكنند ۱۵ درصد سهم ما در توليد ناخالص و اشتغال كاهش پيدا مي‌كند كه اين يعني ظرف 3 ماه آينده 4 درصد توليد ناخالص ملي ما با آسيب مواجه خواهد شد.»
اين مقام مسوول همچنين تصريح كرد: «ميزان اشتغال ما در اين ۱۰ رسته ۳ ميليون و ۲۶۵ هزار نفر است. بخش خدمات بيشترين آسيب را مي‌بيند كه بعد از آن بخش توليد و كشاورزي با فاصله عقب‌تر آسيب خواهند ديد. ۵۰ درصد توليد ناخالص ملي و ۵۰ درصد اشتغال ما در خدمات است كه در صورت روند موجود با آسيب مواجه خواهد شد. اگر سياستي براي احياي واحدهايي كه امروز آسيب ديده‌اند، نداشته باشيم اين آسيب‌ها به‌ طور زنجيره‌اي مي‌تواند ادامه داشته باشد. البته اين ۳ ميليون و ۲۶۵ هزار نفري كه اعلام شده كارگران رسمي شاغل در اين ۱۰ رسته هستند.» او با بيان اينكه «كارگران غيررسمي عدد قابل توجهي را تشكيل مي‌دهند»، گفت: «معمولا ما نسبت ۲ به يك بين كارگر رسمي و غيررسمي داريم. يك ميليون و ۱۹۲ هزار نفر كارگر غيررسمي در اين ۱۰ رسته قرار دارند بنابراين پيش‌بيني‌هاي لازم صورت گرفته و بر اساس آن سياست‌هاي اقتصادي اتخاذ شده است.»
ناچاريم به سراغ فراكانس‌هاي صدا و سيما برويم
مبحث فراكانس‌هاي اشغال شده توسط صدا و سيما نيز كه اولين‌ بار توسط محمدجواد آذري‌جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و در پاسخ به انتقادات كاربران شبكه‌هاي اجتماعي از كندي اينترنت مطرح شد ديگر موضوعي بود كه سخنگوي دولت در جريان نشست خبري خود به آن اشاره و اظهار كرد: «ما دو كار را درباره اينترنت خانگي دنبال مي‌كنيم. با آقاي آذري‌جهرمي (وزير ارتباطات) صحبت كردم. بنا به اظهار او، ظرفيت‌هاي ما در شبكه‌ها تكميل شده است بنابراين ما براي افزايش اين ظرفيت ناچاريم سراغ فركانس‌هاي صدا و سيما كه كار نكرده يا كم كار مي‌كنند، برويم.» ربيعي همچنين با بيان اينكه «به شركت‌هاي اينترنتي ابلاغ شده با حداكثر توان، سرعت اينترنت را به ۱۶ مگابايت افزايش دهند» گفت: «در قم و تهران تست افزايش سرعت به چهار برابر انجام شده است. ابلاغ هم شده كه اينترنت مراكز دانشگاهي و پژوهشي رايگان باشد و وزارت علوم هم به سرعت زيرساخت‌هاي خود را براي آموزش از راه دور تكميل كرده‌ است.» برخي تناقض‌هاي ايجاد شده ميان اظهارات رييس‌جمهوري و سخنگوي وزارت بهداشت از ديگر مباحثي بود كه ربيعي در جريان نشست مطبوعاتي خود به آن اشاره كرد و ضمن رد آن، گفت: «آغاز هر نوع فعاليتي در هر استان‌ها بر اساس تاييد و نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي خواهد بود. ما يك وزارت بهداشت و يك ستاد سلامت كشور و مجموعه‌اي از كارشناسان داريم كه مسائل را در آن بحث و بررسي مي‌كنيم. از اين رو بايد گفت كه دولت مبتني بر نظريه وزارت بهداشت عمل مي‌كند بنابراين هيچ تعارضي ميان ديدگاه وزارت بهداشت و تصميمات دولت وجود ندارد.» او همچنين با بيان اينكه «استراتژي دولت حفظ توامان جان مردم و زندگي روزمره آنها است» گفت: «مردم مطمئن باشند ستاد مبارزه با كرونا هر جايي احساس كند هر تصميمي كه منجر به زيان نظام سلامت كشور و جان انسان‌ها شده است، در آن تصميم تجديدنظر خواهد كرد. بايد كاري كنيم با بيش از سه ميليون بيكار در كشور مواجه نشويم، ضمن اينكه اصل حفظ جان و سلامت مردم است؛ اگر كلان نگاه كنيم، حفظ جان مردم همواره مورد تاكيد ستاد مبارزه با كرونا است.»
سكوت صندوق بين‌المللي پول
موضوع درخواست ايران از صندوق بين‌المللي پول از ديگر مباحثي بود كه در نشست مطبوعاتي سخنگوي دولت به آن پرداخته شد و مطابق انتظار پاسخ روشني نيافت. او در پاسخ به سوالي در همين زمينه بيان كرد: «پاسخ صندوق بين‌المللي پول را بانك مركزي دقيق بايد اعلام كند ولي تا اينجا بايد بگويم كه هنوز پاسخ منفي يا پاسخي رسمي از سوي صندوق بين‌المللي پول به درخواست ايران داده نشده است.» اين در حالي است كه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در طرح 3 فوريتي خود در بخش منابع مالي مورد نياز، به اين پول استناد كرده و از آن به عنوان محلي براي تامين هزينه‌هاي اين مهم ياد كرده‌اند.
سخنگوي دولت در بخش ديگري از گفته‌هايش درباره محدوديت‌ها براي كنترل افراد نيز گفت: «در بحث درمان مساله خاصي در كشور وجود ندارد اگر چند عامل را براي موفقيت كنار هم بگذاريم، يك عامل اين است كه زيرساخت مناسب داشته باشيم. آمادگي كادر درمان ما مثل پزشكان، پرستاران و حتي كارگران نظافتي بالا بود و روح ايثارگري جامعه ايران را نشان داد. اينها مهم‌ترين علت‌هاي موفقيت ما بوده است. اقدامات و اثرات مثبت طرح تحول هم اثرگذار بود. در برخي از كشورها پرستاران و پزشكان را تهديد كرده يا اخراج كردند ولي در ايران اين اتفاق رخ نداد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون