• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3237 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت

ايران، سوژه روي ميز سران شوراي همكاري خليج فارس

اولاند در رياض هم از توافق با تهران گفت

گروه ديپلماسي| سايه توافق هسته‌اي احتمالي ايران با 1+5 بر پانزدهمين نشست سران كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس سايه انداخته است. مهمان افتخاري اين نشست اين بار مردي است كه كشورش به مواضع سرسختانه و يك بار هم به بر هم زدن توافق ايران با 6 كشور شهرت دارد: فرانسوا اولاند از فرانسه. رييس‌جمهور يكي از سه كشور اروپايي حاضر در مذاكرات با ايران به رياض آمده است تا هم به عنوان مهمان در اين نشست شركت كند و هم با دستان پر از قراردادهاي تسليحاتي به پاريس بازگردد. اولاند در حالي به رياض سفر كرده است كه وزراي امور خارجه كشورهاي عضو شوراي همكاري در روزهاي آتي با جان كري، وزير امور خارجه امريكا ديدار خواهند كرد و اواخر ماه جاري هم سران اين كشورها به امريكا خواهند رفت تا با باراك اوباما، رييس‌جمهور ايالات متحده در خصوص مسائل منطقه‌اي و در راس آن توافق احتمالي هسته‌اي با ايران رايزني داشته باشند.

ترس از توافق جهان با ايران

نخستين اشاره‌ها به پرونده هسته‌اي و مذاكرات جاري ميان ايران و 1+5 از ديدار ميان رييس‌جمهور فرانسه و ملك سلمان، پادشاه عربستان آغاز شد. پيش از آغاز به كار رسمي اين دور از نشست شوراي همكاري در رياض، سلمان ميزبان اولاند بود. دو طرف در بيانيه مشتركي پس از اين ديدار ضمن تكرار ادعاهاي پيشين خود عليه ايران اعلام كردند توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 نبايد موجب بي‌ثباتي منطقه شود. به گزارش خبرگزاري رويترز، دو طرف در اين بيانيه اعلام كردند كه فرانسه و عربستان لزوم دستيابي به يك توافق با ايران كه قابل راستي‌آزمايي باقي بماند و محكم و الزام‌آور باشد را تاييد مي‌كنند. در ادامه اين بيانيه آمده است: اين توافق نبايد منجر به برهم زدن امنيت و ثبات در منطقه شود و امنيت و ثبات كشورهاي همسايه ايران را تهديد كند. يك ديپلمات ارشد فرانسوي پس از ديدار رييس‌جمهور اين كشور با پادشاه عربستان، گفت آنها واقعاً نگران‌ اين هستند كه وقتي تحريم‌ها عليه ايران لغو شود تهران مي‌تواند پشتوانه مالي فعاليت‌هايش در منطقه را تامين كند.

وعده لغو تدريجي تحريم‌هاي ايران  از سوي اولاند

در جلسه افتتاحيه اين نشست سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان با تقدير از فرانسوا اولاند، رييس‌جمهور فرانسه براي «همراهي هميشگي» كشورش با كشورهاي عرب حوزه خليج فارس تاكيد كرد كه روابط ميان اين شورا با فرانسه در عالي‌ترين سطح خود قرار دارد. پادشاه عربستان با اشاره به ناآرامي‌ها در منطقه گفت: گسترش طايفه‌گرايي و وجود تروريسم در منطقه ما را برآن داشته تا تلاش‌هاي خود را براي جلوگيري از اين پديده بيشتر كنيم و در جهت جلوگيري از مداخلات خارجي در راستاي ايجاد طايفه‌گرايي گام‌برداريم. وي با تكرار ادعاي خود در مورد يمن تحركات انصارالله و نيروهاي هم پيمانش را «كودتا» خواند و گفت: ما به عنوان شوراي همكاري خليج فارس از مشروعيت دولت يمن و عبدربه منصور هادي، رييس‌جمهور اين كشور حمايت مي‌كنيم و خواهان اجراي قطعنامه اخير شوراي امنيت درباره اين كشور هستيم. تنها راه براي حل مسائل يمن اجراي طرح شوراي همكاري خليج فارس و براساس مذاكرات صنعا است. مرحله اول عمليات به اهداف خود دست يافت و مرحله دوم آن يعني عمليات «احياي اميد» تا دستيابي به اهداف خود همچنان ادامه خواهد داشت. ملك سلمان راهكار حل بحران سوريه را نيز سياسي دانست و تاكيد كرد كه بحران سوريه بايد براساس توافقنامه ژنو1 حل و فصل شود و جنايتكاران در آينده سياسي اين كشور راه نيابند. پس از سخنان پادشاه عربستان به عنوان رييس جلسه، فرانسوا اولاند، مهمان افتخاري اين نشست به ايراد سخنراني پرداخت و گفت: همكاري و هم‌پيماني فرانسه با كشورهاي عرب حوزه خليج فارس يك هم‌پيماني استراتژيك است و براي گسترش آن نيز تلاش خواهيم كرد. ما با پادشاه عربستان توافق كرديم تا همكاري‌هاي دفاعي دو كشور را تا بالاترين سطح آن ارتقا دهيم و اين درباره ديگر كشورهاي شوراي همكاري نيز صادق است. رييس‌جمهور فرانسه تصريح كرد كه كشورش از اقدامات عربستان و ائتلاف عربي در يمن حمايت مي‌كند و خواهان اجراي قطعنامه شوراي امنيت است و منصور هادي را به عنوان رييس‌جمهور اين كشور به رسميت مي‌شناسد. اولاندبا اشاره به بحران سوريه نيز گفت كه سياست كشورش حمايت از «مخالفان ميانه‌رو» است و به اين كار خود ادامه خواهد داد و «در عراق نيز پاريس شريكي براي رويارويي با تروريسم خواهد بود و مي‌خواهد تمام گروه‌هاي سياسي عراق در كنار يكديگر براي آينده كشورشان تلاش كنند.» رييس‌جمهور فرانسه در پايان به پرونده هسته‌اي ايران پرداخت و گفت: تحريم‌ها عليه ايران بايد ادامه يابد و ما معتقديم كه اين تحريم‌ها بايد به شكل تدريجي لغو شود. ما بايد درباره ايران عمل‌گرا باشيم و فقط به حرف اكتفا نكنيم. مي‌دانم پرونده هسته‌اي ايران براي شما بسيار حايز اهميت است، ما نيز به اين مساله اهميت مي‌دهيم و به شما مي‌گويم كه فرانسه در مذاكره با ايران بسيار جدي است. آنچه در لوزان اتفاق افتاد مذاكرات ابتدايي بود و بايد براي رسيدن به توافقي كه مانع از دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي شود، تلاش كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون