• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4620 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۵ فروردين

معاون سازمان بورس مي‌گويد مخالفتي با عرضه اوليه سهام شركت‌ها وجود ندارد

فروش 100هزار ميليارد تومان اموال دولتي در بورس

همزمان با تغيير مديرعامل بورس و اظهارنظر وزير اقتصاد براي فروش 100هزار ميليارد تومان از اموال دولتي در بورس، معاون سازمان بورس نيز مي‌گويد كه فرهاد دژپسند، وزير امور اقتصادي و دارايي با «عرضه اوليه» سهام شركت‌ها براي تقويت بازار سرمايه موافق است. اين در حالي است كه در حاشيه جلسه شوراي بورس، وزير اقتصاد به صراحت گفته بود كه «برخي از روندهاي موجود از جمله عرضه اوليه سهام شركت‌ها، تا زمان اصلاحات ساختاري، متوقف مي‌شود.»
دو روز پيش، ‏حسن قاليباف اصل، با تصويب شوراي عالي بورس، رياست جديد بورس اوراق بهادار تهران را به جاي شاپور محمدي به عهده گرفت؛ او پيش از اين هم در سال‌هاي 87 تا 97 در اين سمت بود. گفته مي‌شود كه شاپور محمدي، اختلاف نظرهايي با وزير اقتصاد داشته است.  همزمان با اين تحولات، وزير امور اقتصادي و دارايي از عرضه برخي اموال شناسايي شده دولت در بازار سرمايه در هفته‌هاي آينده خبر داده است. به گفته وي اين اموال دولتي به صورت راكد مانده‌اند و سازمان خصوصي سازي در اوايل فروردين ماه امسال ارزش آنها را «بالغ بر ۱۰۰ هزار ميليارد تومان» اعلام كرده است. دژپسند گفت: «در اين ارتباط به يكسري مصوبات در دولت نياز داشتيم كه در اولين فرصت ممكن انجام شد و هم اكنون نيز اولين گروه اموال دولت در قالب صندوق‌هاي قابل معامله در بازار سرمايه (ETF) طي دو تا سه هفته آينده عرضه خواهد شد.»
در يكي دوماه گذشته، بورس تهران برخلاف رويه‌اي كه بورس‌هاي جهاني پس از شيوع گسترده ويروس كرونا در دنيا داشتند حركت كرده است. چنان‌كه در اسفندماه، ريزش‌هاي اوليه در شاخص سهام رخ داد و شاخص كل به زير 500 هزار واحد سقوط كرد؛ اما به مرور رشد سهام شركت‌ها ادامه پيدا كرد. به گونه‌اي كه ارزش سهام برخي از شركت‌هاي زيان ده بورس، هم‌اكنون نسبت به سال گذشته بيش از 20 برابر رشد كرده است. شاخص كل بورس همين ديروز به بيش از 607هزار واحد رسيده و اين موضوع سهامداران بيشتري را ترغيب به حضور در بازار سرمايه كرده است. در اسفندماه سال گذشته، هجوم خريداران به بازار موجب شد تا بالاترين ميزان رشد بازار طي يك سال رقم بخورد. آن هم در شرايطي كه تحريم‌ها و تحولات بين‌المللي، روي كاغذ احتمال ريزش شاخص‌هاي بورس را بيشتر مي‌كرد. حتي با وجود بيكاري كسب و كارها در پي شيوع كرونا، بازار سرمايه به رشد خود ادامه داده و شاهد صف‌هاي خريد طولاني در كارگزاري‌هاي بورس بوده است. همين موضوع موجب شده تا كارشناسان از ايجاد «حباب بزرگ» در بورس انتقاد كنند. به دليل بالا بودن تورم در ايران، بازار ارز و طلا به‌طور سنتي محل سرمايه‌گذاري قلمداد مي‌شود اما با سخت‌تر شدن فعاليت در اين بازارها و تشديد فعاليت‌هاي نظارتي در بازار ارز و طلا، نقدينگي روانه بازارهايي نظير بورس اوراق بهادار شده است. هرچند كارشناساني مانند حسين عبده تبريزي، ‌دبيركل سابق بورس از اين رويه انتقاد كرده‌اند. او اواخر بهمن‌ماه سال گذشته گفته بود: «شاخص بورس ۵ برابر هم شود يك اشتغال مستقيم ايجاد نمي‌شود و با رشد بي سابقه بورس، داريم زير پاي خود را خالي مي‌كنيم چراكه ممكن است كه مردم از اين بازار بروند، پس نبايد مردم را به اين عادت دهيم كه بورس ماهانه 5 درصد رشد مي‌كند؛ بلكه بايد ابزاري تعريف كرد كه اشتغال ايجاد كرد و پول را به پروژه داد. » او هشدار داده بود: «اگر مردم به اين نتيجه برسند كه در بورس و زمين، ديگر اين معجزه اتفاق نخواهد افتاد كه شاخص بالا نرود و يا قيمت زمين افزايش يابد، اين نقدينگي اولين جايي كه خواهد رفت، بازار ارز خواهد بود و تمام برنامه‌هاي دولت در اين چند ماهه كه براي كنترل ارز پياده شده را به هم خواهد ريخت.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون