• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4622 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۷ فروردين

رييس‌جمهوري در جلسه ستاد اقتصادي دولت خبر داد

حذف سود 12 درصد از وام يك ميليون توماني

جلسه ستاد اقتصادي دولت به رياست حسن روحاني روز گذشته برگزار شد. اين جلسه به منظور بررسي آثار شيوع كرونا بر اقتصاد تشكيل شد و شايد يكي از مهم‌ترين خروجي‌هاي آن تغيير در نوع وام يك ميليوني دولت به يارانه‌بگيران بود. وام يك ميليوني دولت در ابتدا قرار بود كه از سوي بانك مركزي و با سود 12 درصدي به متقاضيان تعلق بگيرد. اين ميزان سود براي تنها يك ميليون تومان انتقادهايي را متوجه دولت كرد با اين حال روز دوشنبه علي ربيعي، سخنگوي دولت با اشاره به شرايط تحريمي و بحراني اقتصاد گفته ‌بود كه مقدورات دولت تا همين اندازه بوده كه سود 18 درصد را به 12 درصد كاهش دهد. پيش از اين اما آيت‌الله علوي‌گرگاني در پاسخ به يك استفتاء دريافت اين ميزان سود در چنين شرايطي را حرام اعلام كرده‌ بود. روز سه‌شنبه اما حسن روحاني اعلام كرد كه اين وام قرار است به صورت قرض‌الحسنه به مردم تعلق بگيرد. عبدالناصر همتي، رييس كل بانك مركزي در صفحه اينستاگرامش به اين موضوع اشاره كرد و نوشت: «وام قرض‌الحسنه ۴ ميليون خانوار كم درآمد، بر اساس تعداد اعضاي خانوار آنها، يك تا دو ميليون تومان خواهد بود.»  آن‌گونه كه رييس‌جمهوري اعلام كرد بخش زيادي از جلسه ديروز به چگونگي پرداخت اين وام به صورت قرض‌الحسنه اختصاص داشت كه در نهايت مقرر شد وام يك تا دو ميليوني اوايل ارديبهشت به 4 ميليون خانوار-در صورت درخواست آنها-تعلق بگيرد و شيوه پرداخت آن هم به صورت كسر از يارانه است. به اين ترتيب كه تا تيرماه خانوارها يارانه خود را به همان شيوه قبل دريافت مي‌كنند و از تير ماه مبلغي قريب به 35 هزار تومان از يارانه آنها كسر مي‌شود. همچنين بازپرداخت اين وام 30 ماهه است.
پس از اعلام حسن روحاني مبني بر حذف سود 12 درصد و تبديل آن به وام قرض‌الحسنه، رييس دفتر نيز در اين مورد توييت كرد. رييس دفتر رييس‌جمهوري خبر داد كه وام يك ميليون توماني بابت كرونا در آستانه ماه رمضان واريز مي‌شود. اما رييس‌جمهوري ديروز در جريان اين نشست اقتصادي از ديگر بسته‌هاي حمايتي دولتي گفت. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني نهاد رياست‌جمهوري، روحاني توضيح داد كه دولت «يك بسته 100 هزار ميليارد توماني» در نظر گرفته كه از اين ميزان «25 هزار ميليارد تومان به بخش بهداشت، دارو، درمان و تجهيزات پزشكي» اختصاص دارد و بخشي هم مربوط به «صندوق بيمه بيكاري» است كه به صورت بلاعوض و پرداخت پولي انجام مي‌شود. علاوه بر اين بسته‌هاي حمايتي آن‌طور كه رييس‌جمهوري توضيح داده، بسته حمايتي ديگر «مبلغ 75 هزار ميليارد تومان است كه به صورت تسهيلات يا به عموم مردم و يارانه‌بگيرها پرداخت مي‌شود يا به كسب و كارهايي كه قبلا اعلام شده در 10 رسته شغلي قرار دارند كه در اين ايام تحت فشار شديدتري بودند و رقم آن حدود 52 هزار ميليارد تومان است.» همچنين بر اساس تصميم دولت كه پيش از اين اتخاذ شده ‌بود، يارانه به ميزان 400 تا 600 هزار تومان به 3ميليون خانوار تعلق مي‌گيرد كه در ارديبهشت و خرداد نيز به روال قبل ادامه خواهد داشت. همچنين پرداخت ويژه‌اي نيز در ماه رمضان به اين تعداد خانوار اختصاص داده مي‌شود.
رييس‌جمهوري در بخش ديگري از سخنانش به تسهيلاتي كه قرار است به مشاغل آسيب‌ديده در ايام كرونا اختصاص يابد، توضيح داد و تاكيد كرد كه اين تسهيلات به كساني تعلق مي‌گيرد كه «كارگري را اخراج نكردند. اگر يك بنگاه كوچك و متوسط كارگري را اخراج كرده باشد، شامل حال آن نمي‌شود اما آنهايي كه همه كارگرها را با سختي نگه داشتند و حقوق كارگرها را پرداختند، يك پولي به آنها با يك محاسبه و يك مقدار براي سرمايه در گردش و براي جبران اين كاري كه كردند و همه كارگرها را نگه داشتند، پرداخت مي‌شود.» حسن روحاني همچنين ابراز اميدواري كرد كه اين تسهيلات از 15 ارديبهشت تا پايان اين ماه به همه واجدين شرايط پرداخت شود تا ماه خرداد تنفسي باشد براي همه كسب و كارهايي كه در اين مدت فعاليت كردند. او در پايان به ميزان ذخاير كالاهاي اساسي نيز اشاره كرد و توضيح داد كه 4 ميليون تن كالا در گمركات در حال ترخيص است كه از اين ميزان يك ميليون تن كالا ترخيص شده و دولت تمهيداتي انديشيده تا به زودي 3 ميلون تن باقيمانده نيز به سرعت ترخيص شود. به گفته روحاني كشور به لحاظ ذخاير و مقدار كالاهاي اساسي با مشكلي مواجه نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون