• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4622 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۷ فروردين

رييس قوه قضاييه با تاكيد بر مبارزه با قاچاق سازمان‌ يافته

رنج آنجاست كه مجرم اصلي در زندان نيست

رييس قوه قضاييه در ديدار با اعضاي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز تاكيد كرد كه به رغم همه اقدامات انجام شده و آمار‌هاي ارايه شده، همچنان در زمينه قاچاق كالا با مشكل مواجه‌ايم. سيدابراهيم رييسي در جريان اين نشست گفت: «مخاطب رهبري در نامگذاري شعار سال به عنوان «جهش توليد» همه مسوولان هستند تا اين شعار تحقق يابد. تحقق اين شعار در گرو مبارزه با قاچاق كالاست و اگر اين مبارزه به صورت جدي انجام نمي‌شود حتما يك جاي كار مي‌لنگد.» به گزارش خبرگزاري ميزان، رييس دستگاه قضا يكي از نياز‌هاي جدي رونق توليد، جهش توليد و پا گرفتن اقتصاد ملي و اقتصاد مقاومتي را جلوگيري از قاچاق كالا دانست و گفت:«قاچاق كالا با رونق توليد و جهش توليد همسازي ندارد و نمي‌شود از يك طرف دنبال اقتصاد و توليد ملي، استفاده از محصولات داخلي و توجه به دست ساخته‌هاي جوانان و كارخانه‌هاي ايراني رفت و از يك طرف هم شاهد وفور كالاي قاچاق در بازار بود.» به گفته رييسي بنابر گزارش ارايه شده در اين نشست، مشخص شده كه برخي اقدامات ازجمله اجراي قانون مصوب سال ٩٢ در بحث قاچاق كالا نشان مي‌دهد، ابزار قانوني وجود دارد. از سوي ديگر تهيه برنامه‌ها ازجمله سند راهبردي مبارزه با قاچاق، تصويب آيين‌نامه‌هاي ذيل قانون و اقدام براي شكل‌گيري سامانه‌هايي در بخش‌هاي مختلف نشان‌دهنده اقداماتي است كه تاكنون انجام شده است. رييس قوه قضاييه در بخش ديگري از اظهاراتش گفت:«در مورد برخورد قضايي، برخورد با قاچاق سازمان‌يافته مورد نظر ماست كه اين موضوع كار اطلاعاتي و امنيتي مي‌خواهد. دوستان ما در سازمان‌هاي اطلاعاتي بايد براي كشف قاچاق سازمان‌يافته برنامه‌ريزي داشته باشند و اين كاري پيچيده و نيروبر نيست؛ بلكه دست‌يافتني است و نيازمند آن است كه وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و بخش معاونت اطلاعات نيروي انتظامي در اين رابطه كار كنند و به‌ صورت جدي با قاچاق سازمان‌يافته برخورد كنند.» او با تاكيد بر اينكه اولويت ما مساله قاچاق سازمان‌يافته است، ادامه داد:«اين امر با توجه به توانايي‌هاي نظام اطلاعاتي كاملا شدني است.»
به باور سيدابراهيم رييسي، رنج آنجاست كه گاهي فردي كه در زندان است، عنصر اصلي نيست. او گفته است:«بايد عناصر اصلي را محاكمه كنيم. درست است كه كالاي قاچاق از دست آن فرد گرفته شده اما حكم عقل، نقل و وجدان اين‌گونه ايجاب مي‌كند كه سراغ عناصر اصلي برويم تا عناصر اصلي به دادگاه و عدالت سپرده شوند؛ نه عناصر دست ‌چندم.»
رييس قوه قضاييه همچنين با اشاره به موضوع اعاده دادرسي تاكيد كرد كه نبايد پرونده معطل شود بلكه لازم است كه حكم قطعي اجرا شود. او در ادامه درباره پرونده‌هاي مهم و سازمان‌‌يافته قاچاق كالا هم گفت:«ما به همه پرونده‌ها توجه داريم اما پرونده‌هاي مهم و قاچاق سازمان‌يافته به هيچ عنوان نبايد دچار اطاله دادرسي شده و بايد با رسيدگي سريع نتايج آن ظاهر شود.»
حجت‌الاسلام رييسي در بخش ديگري از اين نشست، خطاب به حاضران گفت:«تصويب قوانين در مجلس، تصويب مقررات در دولت و اصلاح بستر‌هاي قاچاق كالا را رصد كنيد.» او ادامه داد:«در اين جلسه اشاره شد يك تصميم در ارزش افزوده باعث شده بود، قاچاق در حوزه طلا زياد شود؛ بنابراين هر تصميم مالي و اقتصادي كه قاچاق كالا را افزايش مي‌دهد بايد رصد شود و ستاد به عنوان قوه عاقله بايد به صورت مداوم كار‌ها را در بخش‌ها و دستگاه‌هاي مختلف رصد و ارزيابي خود را ارايه كند.»
رييس دستگاه قضا با تاكيد دوباره بر اينكه «يكي از پايه‌هاي اساسي جهش توليد و يكي از راه‌هاي رونق گرفتن توليد، مبارزه با قاچاق كالاست» از افراد حاضر در اين ديدار خواست با همتي افزون بر گذشته، اين كار را پيگيري كرده و اجرا كنند. رييسي البته بار ديگر تكرار كرد بسياري از كار‌ها انجام شده كه انجام آن، امري ضروري بوده اما اين ميزان كافي نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون