• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4622 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۷ فروردين

قرارگاه امام حسن مجتبي(ع) براي كمك به معيشت خانوارها تشكيل شد

كمك به 3/5 ميليون خانوار

گروه سياسي

قرارگاه امام حسن مجتبي‌(ع) براي حمايت از 5/3 ميليون خانوار تشكيل شد. سپاه‌نيوز روز سه‌شنبه اين خبر را منتشر كرد و در مورد جزييات اين كمك توضيح داد. اين‌ طور كه پايگاه اطلاع‌رساني سپاه نوشته‌ پس از سخنراني رهبري به مناسبت نيمه شعبان و توصيه ايشان براي «كمك مومنانه» به نيازمندان و فقرا، سردار حسين سلامي، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي جلسه‌اي با حضور مسوولان نهادهاي حمايتي به منظور هماهنگي، هم‌افزايي و مشاركت در اين اقدام مومنانه و انسان‌دوستانه در محل ستاد فرماندهي كل سپاه برگزار كرد. رضا رحماني وزير صنعت، معدن و تجارت، پرويز فتاح رييس بنياد مستضعفان، محمد مخبر رييس ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره)، مرتضي بختياري رييس كميته امداد امام خميني(ره) و سرتيپ غلامرضا سليماني رييس سازمان بسيج مستضعفان ازجمله مسوولاني بودند كه قرار است سازمان‌ها و نهادهاي تحت امرشان به عضويت اين قرارگاه درآمده و از اين طريق «اقدامات مربوط به سياستگذاري، برنامه‌ريزي، سازماندهي و اجراي طرح‌ها و برنامه‌هاي كمك به نيازمندان و فقرا در جامعه» را برعهده بگيرند. فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در اين نشست، قرارگاه امام حسن مجتبي(ع) و قرارگاه‌هاي فرعي استاني را كه قرار است با مشاركت بنياد مستضعفان، كميته امداد امام خميني(ره)، ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره)، آستان قدس رضوي، سپاه، بسيج و همچنين دولت تشكيل شود «ظرفيتي قدرتمند و تعيين‌كننده براي كاهش بخشي از مشكلات جاري مردم» توصيف كرد و در جمع روسا و مديران عالي اين نهادها و سازمان‌ها خواستار همراهي «مردم برخوردار و خيرين» براي ياري‌رساني به اقشار آسيب‌پذير شد. همچنين در اين جلسه رييس ستاد اجرايي فرمان حضرت امام بر رسيدگي فوري به مشكل معيشت اقشار آسيب‌ديده و بيكار‌شدگان ناشي از شيوع كرونا تاكيد كرد. رييس كميته امداد امام خميني نيز ضرورت ثبت كدملي و اطلاعات مشمولان اين حمايت‌ در سامانه‌هاي مشخص را يادآور شد و گفت بايد شرايطي ايجاد شود تا هر نهاد در چارچوب برنامه‌ تعيين ‌شده قرارگاه اما به نام خود كمك‌ها را به نيازمندان برساند. وزير صنعت، معدن و تجارت نيز با اشاره به ظرفيت‌هاي كشور در عبور از شرايط جاري به‌رغم برخي از مشكلات، اهميت اطلاع‌رساني و تبيين وضعيت براي مردم و ارتقاي حس همكاري و همراهي آنان اشاره كرد. همچنين رييس بنياد مستضعفان با تاكيد بر اهميت سطح‌بندي مشكلات كلان و خرد مردم و كشور در شرايط فعلي، از اقدامات اخير بنياد مستضعفان در كمك به خانواده‌هاي تحت پوشش كميته امداد، زندانيان و نيز اقشار مردم خبر داد. در اين جلسه اعضا، بسيج را مناسب‌ترين مرجع و متولي براي شناسايي افراد نيازمند با استفاده از ظرفيت‌هاي محله محور و توزيع بسته‌هاي حمايتي و كمك‌هاي مومنانه پيش‌بيني ‌كننده توصيف كردند و مقرر شد كه اين مسووليت بر عهده بسيج قرار گيرد.
بر اساس آنچه پايگاه اطلاع‌رساني سپاه پاسداران منتشر كرده، گام اول اعضاي اين قرارگاه قرار است ارسال بسته‌هاي حمايتي باشد. آن طور كه گفته شده نهادهاي ذيل قرارگاه امام حسن مجتبي(ع) براي 5/3  ميليون خانوار در سراسر كشور بسته‌هاي حمايتي را زيرنظر اين قرارگاه آماده مي‌كنند تا در تهران و مراكز استان‌ها از طريق شبكه توزيع بسيج با نام و برچسب نهاد متولي براي خانواده‌ها ارسال شود. در واقع اگر متوسط يا ميانگين اعضاي هر خانوار را 4 نفر محاسبه كنيم چيزي در حدود 14 ميليون نفر قرار است از اين بسته‌هاي حمايتي بهره‌مند شوند.  پيش از تشكيل قرارگاهي زير عنوان «قرارگاه امام حسن مجتبي(ع)» برخي چهره‌ها و كنشگران سياسي طي اظهاراتي اشاره كرده ‌بودند كه اين نهادها مي‌توانند در كاهش آثار سوء اقتصادي بر معيشت مردم به خصوص طبقه فرودست نقش موثري داشته ‌باشند. برخي چهره‌هاي سياسي، نمايندگان مجلس و رسانه‌ها در اين ايام پيشنهاد دادند تا دستگاه‌ها و نهادهاي حاكميتي و غيردولتي كه از دولت بودجه دريافت مي‌كنند و اتفاقا نهادهاي قدرتمند و ثروتمندي هستند براي تسهيل شرايط دست به كار شوند. نهادهايي كه امروز نام آنها ذيل قرارگاه امام حسن مجتبي (ع) قرار گرفته است از امكانات و منابع مالي برخوردار هستند كه مي‌توانند در اين روزها به كمك دولت بيايند. در همين راستا شهاب‌الدين بي‌مقدار، نماينده عضو فراكسيون اميد به «اعتماد آنلاين» گفته ‌بود دولت با كمك اين نهادهاي ثروتمند مي‌تواند كشور را در شرايط بحراني اداره كند و جلال ميرزايي ديگر عضو فراكسيون اميد در گفت‌وگو با «اعتماد» و غلامعلي رجايي، مشاور پيشين آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني نيز با نگارش يادداشتي در «اعتماد» به همين موضوع اشاره كرده و خواستار همراهي اين نهادها با دولت شده ‌بود. اما معيار انتخاب و قرار گرفتن آنها ذيل يك قرارگاه چه بوده است و چرا بسياري از ناظران اصرار دارند در شرايط تحريمي كه دولت با آن مواجه و با يكي از بزرگ‌ترين بحران‌هاي سلامت در چند دهه گذشته روبرو است، اين نهادهاي غيردولتي و حاكميتي به ميدان بيايند؟
ستاد اجرايي فرمان امام از سال 68 و با دستور بنيانگذار رهبر انقلاب تشكيل شد تا بر اساس اصل 49 قانون اساسي اموال مصادره شده به دلايلي چون ربا، غصب، رشوه، اختلاس‌، سرقت‌، قمار، سوءاستفاده از موقوفات‌ و... به نفع مستضعفان را در دو حوزه خيريه و اقتصادي صرف كند. اين ستاد شامل ده‌ها شركت زيرمجموعه است كه به ‌صورت هلدينگ‌هاي بزرگ ذيل گروه توسعه اقتصادي تدبير در حوزه انرژي، سرمايه‌گذاري، صنعت و معدن، الكترونيك، پزشكي و... به عنوان بازوي اقتصادي اين ستاد فعاليت مي‌كنند. رييس هيات‌ مديره گروه توسعه اقتصادي تدبير سال 92 در گفت‌وگويي تاكيد كرده ‌بود كه اين شركت‌ها از دولت بودجه نمي‌گيرند و ماليات مي‌دهند. بنياد بركت يكي از مهم‌ترين زيرمجموعه‌هاي اين ستاد است كه فعاليت اقتصادي و عام‌المنفعه گسترده‌اي دارد.از ديگر نهادهايي كه قرار است ذيل قرارگاه امام حسن مجتبي در پويش كمك مومنانه مشاركت داشته ‌باشد، بنياد مستضعفان است. بنيادي كه گفته مي‌شود پس از شركت ملي نفت ايران دومين موسسه اقتصادي بزرگ ايران است و از همان ابتداي انقلاب در قالبي مشابه در راستاي تجميع اموال و دارايي‌هاي مصادره شده و قرار دادن آنها در اختيار نيازمندان شروع به فعاليت كرد. اين بنياد نيز در حوزه‌هاي مختلف از انرژي و سرمايه‌گذاري تا حمل‌ونقل، بازرگاني بيمه و... فعاليت مي‌كند و بيش از 200 هلدينگ اقتصادي زيرمجموعه آن تعريف مي‌شود.
كميته امداد امام خميني(ره) نيز ازجمله نهادهاي غيردولتي است كه تصميم دارد در اين طرح مشاركت داشته‌ باشد. ماهيت اين نهاد اساسا بر پشتيباني از محرومان استوار است كه بر اساس آمار موجود تنها در نيمه نخست سال ۹۶ بيش از ۱۵۳ ميليارد تومان در قالب صدقه به اين نهاد كمك شده است.  بر اساس گزارشي كه خبرگزاري «ايرنا» در آذرماه 98 و مبتني بر مطالعات وزارت اقتصاد و دارايي منتشر كرده «آستان قدس، ستاد اجرايي فرمان امام و بنيادها و نهادهاي انقلاب كه حدود 10 درصد از اقتصاد كشور را در دست دارند، سهم‌شان از كل ماليات كشور ۸ هزارم درصد (۰.۰۰۸) است. همچنين مطالعه‌اي كه 3 سال پيش از اين در معاونت اقتصادي، وزارت امور اقتصادي و دارايي انجام شده نشان مي‌دهد بنيادها و نهادهايي چون آستان قدس رضوي، ستاد اجرايي فرمان امام، بنياد بركت، بنياد مستضعفان، بنياد شهيد و قرارگاه سازندگي خاتم ۱۰ درصد از كل اقتصاد ايران را در تملك دارند.»
با اين وجود نهادهاي مهم، قدرتمند و ثروتمندي در اين قرارگاه گرد هم آمده‌اند تا از نوسان‌هاي شديد در وضعيت معيشتي اقشار فرودست جلوگيري كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون