• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4624 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۳۰ فروردين

رژه ارتش به مناسبت گراميداشت روز ارتش متفاوت از هر سال برگزار شد

رژه خدمت به جاي رژه نظامي‌

«روز چهارشنبه 29 فروردين روز ارتش اعلام مي‏‌شود. ارتش محترم در اين روز در شهرستان‌هاي بزرگ با ساز و برگ به رژه بپردازند و پشتيباني خود را از جمهوري اسلامي و ملت بزرگ ايران و حضور خود را براي فداكاري در راه استقلال و حفظ مرزهاي كشور اعلام كنند. ملت ايران موظفند از ارتش اسلامي استقبال و احترام برادرانه از آنان كنند.» از زماني كه امام خميني(ره) در ۲۸ فروردين اين پيام را خطاب به ملت ايران صادر كرد و «ارتش جمهوري اسلامي ايران» متولد و ۲۹ فروردين براي گراميداشت اين بخش از نيروي‌هاي نظامي نامگذاري شد، قريب به ۴۱ سال مي‌گذرد. مراسم گراميداشت روز ارتش همواره با برگزاري رژه و سخنراني رييس‌جمهوري در جمع ارتشي‌ها و همين‌طور ديدار فرماندهان اين نيروي نظامي با فرمانده كل قوا همراه بود. با اين حال از آنجا كه تمام وجوه زندگي فردي و اجتماعي و تمام ابعاد تصميمات سياسي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و... تحت تاثير شيوع كروناست؛ اين روز هم متاثر از يك بحران جهاني سلامت برگزار شد. ديدار هر ساله فرماندهان ارتش با مقام معظم رهبري به عنوان فرمانده كل قوا كه همواره در روزهاي نزديك به اين مناسبت برگزار مي‌شود، انجام نشد. رييس‌جمهوري نيز در جمع ارتشي‌ها سخنراني نكرد و گفت‌وگوي تلفني با رييس ستاد كل نيروهاي مسلح و فرمانده كل ارتش جمهوري اسلامي ايران داشت و پيامي خطاب به ارتشي‌ها صادر كرد و رژه ارتش نيز هم با ماسك و دستكش و البته با رونمايي از برخي تجهيزات پزشكي و تجهيزات مرتبط با كرونا برگزار شد. در واقع ديروز براي اولين بار ارتش به جاي رژه نظامي، رژه خدمت با محوريت سلامت برگزار كرد و اين بار «خدمت» جايگزين «نظامي‌گري» شد. اگرچه ديدار هر سال فرماندهان ارتش با فرمانده كل قوا برگزار نشد، اما رييس ‌دفتر ايشان پيام رهبري را به فرمانده ارتش ابلاغ كردند. روز گذشته رسانه‌ها گزارش دادند كه سردار سرتيپ محمد شيرازي، رييس دفتر فرماندهي معظم كل قوا، تماس تلفني با امير سرلشكر موسوي، فرمانده كل ارتش داشته است. او در اين تماس تلفني گفت: «فرمانده معظم كل قوا فرمودند سلام من را به همه كاركنان ارتش جمهوري اسلامي ايران برسانيد.» همچنين سردار شيرازي در اين ارتباط تلفني خواستار ابلاغ سلام محبت‌آميز رهبر معظم انقلاب اسلامي در روز ارتش جمهوري اسلامي ايران و بزرگداشت حماسه‌آفريني‌هاي نيروي زميني به آحاد كاركنان، فرماندهان و خانواده بزرگ ارتش شد.

 

كادر درمان در جبهه و ارتش پشت جبهه پشتيبان آنهاست

حسن روحاني، رييس‌جمهوري نيز به همين مناسبت روز جمعه با سرلشكر باقري، رييس ستاد كل نيروهاي مسلح و سرلشكر سيد عبدالرحيم موسوي، فرمانده كل ارتش جمهوري اسلامي ايران به صورت جداگانه گفت‌وگوهاي تلفني داشت. در اين گفت‌وگوها، رييس‌جمهوري ضمن تبريك 29 فروردين؛ روز ارتش جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد كه نيروهاي مسلح ايران اسلامي اعم از سربازان، درجه‌داران، افسران و اميران ارتش و سرداران و سپاهيان، مظهر پشتوانه‌ ملت و منافع ملي هستند و پيوسته عظمت كار خود را در مقاطع مختلف و در صحنه‌هاي اجتماعي ثابت كرده‌اند و امروز نيز در كنار مدافعان سلامت و ياوران حفاظت از جان مردم، حماسه‌سازي مي‌كنند. همچنين سرلشكر محمد باقري، رييس ستاد كل نيروهاي مسلح و سرلشكر سيد عبدالرحيم موسوي، فرمانده كل ارتش جمهوري اسلامي ايران نيز در اين گفت‌وگوها با ارايه گزارش‌هاي جداگانه‌اي از اقدامات انجام شده در حوزه سلامت تاكيد كردند كه نيروهاي مسلح تلاش خستگي‌ناپذير براي تحقق آرمان‌هاي مقدس جمهوري اسلامي، دفاع از كشور و خدمت به مردم در همه عرصه‌ها را افتخاري بزرگ براي خود مي‌دانند.

همچنين پيام مكتوب حسن روحاني نيز توسط امير حاتمي، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در مراسم «رژه خدمت» يگان‌هاي منتخب ارتش جمهوري اسلامي ايران با شعار «مدافعان وطن، ياوران سلامت» قرائت شد. روحاني در اين پيام نوشت: «در اين روزهاي سخت، ارتش‌هاي جهان كمتر درگير جنگ‌اند ولي دشمني نهان و پنهان به جنگ همه بشر آمده است. اين جنگ، جنگي جهاني است اما نه نيمي از جهان با نيمي ديگر؛ كه اين ويروس پنهان، با همه جهان در جنگ است. اكنون گويي‌ همه جهان وطن ماست و ما در همه جاي جهان با يك دشمن مي‌جنگيم و همين نكته، اين جنگ را مقدس‌تر كرده است. گرچه در اين روزها دفاع از جان انسان در ايران و همه جاي جهان، بنا به پروتكل‌هاي بهداشتي و اجتماعي، امكان نمايش رژه سربازان ايران وجود ندارد، اما شهروندان ايران در خانه و همه فعالان اقتصادي و اجتماعي در محل كار، مانور اقتدار ملي و اجتماعي «مدافعان وطن» و «ياوران سلامت» را به چشم مي‌بينند و بر ارتش جمهوري اسلامي ايران و بر كادر سلامت درود مي‌فرستند.»

همچنين در بخشي ديگر از پيام رييس‌جمهوري به ارتشي‌ها آمده است: « ارتش چه در جنگ، چه در صلح – چه در جنگ سخت چه در جنگ نرم – چه در جبهه، چه در خيابان – چه در پادگان و چه در بيمارستان – پاسدار جان ايران است و جان ايران جان همه ايرانيان است. شما در دفاع مقدس در برابر دشمن از ايران دفاع كرديد و چپ و راست و فقير و غني و روستايي شهري و پير و جوان را از هم جدا نساختيد. شما ارتش ايران بوديد و همواره ارتش ايران مي‌مانيد. روزي دشمن پيش چشم شما عيان بود و مقابله با دشمن آسان‌تر بود. اكنون دشمن پنهان است و در صف مقدم اين جبهه پزشكان و پرستاران ايران در حال جنگند و شما پشتيبان آنان هستيد. روزي شما در جبهه بوديد و شهروندان پشت جبهه، اكنون كادر بهداشت و درمان در جبهه است و شما پشتيبان آنان در پشت جبهه هستيد. مطمئنيم جبهه‌اي كه پشتش به ملت و ارتش و نيروهاي مسلح باشد حتما پيروز است.»

همچنين روحاني در بخش ديگري از اين پيام با تاكيد بر اينكه «جنگ با كرونا» انساني‌ترين جنگ جهان است، گفت: « جهان اين جنگ را فراموش نخواهد كرد. انساني‌ترين جنگ تاريخ كه در آن همه انسان‌ها و همه ارتش‌ها براي انسان‌ها مي‌جنگند. اين رژه تاريخي از صد رژه مناسبتي برتر و زيباتر است. همه ما صداي پوتين‌ها، نواي سرودها، صداي تكبيرها و جلوه نظم و انضباط شما را به خاطر خواهيم سپرد. از ارتش، نظم و انضباط اجتماعي در فاصله‌گذاري اجتماعي را مي‌آموزيم. از ارتش، جان فدا كردن براي ميهن و انسان را مي‌آموزيم. از ارتش، جنگيدن براي صلح را مي‌آموزيم. از ارتش ايمان به خداوند و خدمت به خلق را مي‌آموزيم. عظمت كار ارتش در مقاطع مختلف در صحنه‌هاي اجتماعي از كمك به ملت و دولت در جريان سيل، زلزله، بيماري و ديگر بلاياي اجتماعي، ضرورت حفظ نيروي جنگ و دفاع در دوران صلح و آرامش را بيش از پيش ثابت مي‌كند. ارتش ما نه نماد جنگ‌سالاري كه مظهر پشتوانه ملت و منافع ملي است.» او همچنين در پايان اين پيام تاكيد كرده كه «دولت‌ها در اين ميان مي‌آيند و مي‌روند تا به ملت‌ها خدمت كنند، اما ارتش‌ها مي‌مانند و شما در تاريخ مي‌مانيد چه پيش چشم ملت رژه برويد چه براي سلامت سربازان رژه نرويد. صداي بلند ارتش و ملت بزرگ ايران در روز 29 فروردين 1358 كه «ارتش فداي ملت – ملت فداي ارتش» جاودانه خواهد ماند.»

 

پروتكل‌هاي بهداشتي در رژه «خدمت»

هر سال ۲۹ فروردين و همزمان با روز ارتش، رييس‌جمهوري در جايگاه حاضر و پس از سان ديدن تجهيزات جنگي اين بخش از نيروهاي مسلح به نمايش گذاشته مي‌شد، اما رژه ارتش نيز امسال تحت تاثير شيوع كرونا به سبك و سياقي ديگر برگزار شد. در همين راستا مراسم سان ديدن روحاني برگزار نشد و تنها وزير دفاع پيام رييس‌جمهوري را قرائت كرد، اما اين تنها تفاوت مراسم رژه ارتش امسال نبود. رژه ارتش در روز گراميداشت اين بخش از نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران تحت عنوان «رژه خدمت ارتش» با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي اعم از حفظ فاصله‌گذاري فيزيكي و استفاده از ماسك برگزار شد و بيش از هر چيز تجهيزات پزشكي و درماني به نمايش گذاشته ‌شد. در اين مراسم بخش‌هايي از آخرين تجهيزات و سامانه‌هاي رفع‌ آلودگي، بيمارستان‌هاي سيار، خودروهاي طراحي و بهينه شده و همچنين كمك‌هاي كاركنان ارتش براي امدادرساني به مردم در مبارزه با ويروس كرونا در معرض نمايش قرار گرفت. پيش از نمايش اين تجهيزات و در آغاز مراسم نيز پيام رييس‌جمهوري از سوي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح قرائت شد و فرمانده كل ارتش نيز سخنراني كرد. انواع آمبولانس، ون، ۲۰ دستگاه خودرو رفع آلودگي ارس، ۵ دستگاه خودرو رفع آلودگي درخش، خودرو مه‌پاش و انواع تجهيزات و يگان‌هاي رفع آلودگي متعلق به نيروي زميني ارتش از جمله تجهيزات به نمايش در آمده بودند. همچنين در اين رژه نيروي پدافند هوايي ارتش تجهيزاتي از جمله آزمايشگاه و راديولوژي سيار، درمانگاه متحرك، انواع آمبولانس و خودرو‌هاي آتش‌نشاني، خودرو رفع آلودگي و ش م ر درخش ۷ و خودرو ش م ر Dsm به نمايش گذاشت. در رژه يگان‌هاي نيروي هوايي ارتش نيز داروخانه سيار، سامانه قائم ۹۹، آتگو آب و كف‌پاش، سامانه جبار ۹، درفش ۷، دندانپزشكي سيار و انواع تجهيزات و يگان‌هاي رفع آلودگي و در رژه يگان‌هاي نيروي دريايي ارتش انواع آمبولانس و خودرو‌هاي آتش‌نشاني و كاميون‌هاي رفع آلودگي، خودرو‌هاي واكنش سريع و سامانه‌هاي پزشكي سيار به نمايش درآمدند. همچنين قرار است نيروهاي چهارگانه ارتش، با آماده‌سازي ده‌ها هزار بسته‌هاي معيشتي و بهداشتي در راستاي همدلي و كمك‌هاي مومنانه اين بسته‌ها را در ميان مردم در نقاط مختلف كشور توزيع كنند كه پس از برگزاري اين رژه در تهران و ۲۴ مركز استان يگان‌هاي حاضر در اين رژه، بلافاصله پس از عبور از جايگاه، براي رفع آلودگي و ضد عفوني معابر و همچنين اقدامات مردم‌ياري به مناطق كم برخوردار و دورافتاده اعزام شدند.

 

ارتشي‌ها در روز ارتش چه گفتند؟

امير سرلشكر عبدالرحيم موسوي، فرمانده كل ارتش يكي از سخنرانان «رژه خدمت» ارتش بود كه صبح جمعه برگزار شد. فرمانده كل ارتش جمهوري اسلامي ايران در آغاز اين سخنراني گفت: «به لطف خداوند بزرگ امروز هيچ ارتشي در جهان به اين اندازه مورد لطف، محبت و حمايت مردم نيست. ما چيزي براي تشكر از مردم نداريم جز آنكه در چنين حوادثي در كنارشان باشيم و در نهايت براي دفاع از آنها جان ناقابل خود را تقديم آرمان‌هاي ملت كنيم. ارتش شكرگزار خداي بزرگ است كه تحت زعامت رهبر انقلاب در همه صحنه‌ها مي‌تواند ايفاي نقش كند.» فرمانده كل ارتش ادامه داد: «بيش از ۱۱ هزار نفر از كادر درماني ارتش در كنار كادر درماني وزارت بهداشت قرار گرفتند و جا دارد از خانواده‌هاي فهيم و صبور نيروهاي ارتش كه نقش خود را به خوبي ايفا كردند، تشكر ‌كنم. از همه همرزمان كه با سختي معيشت خود بخشي از حقوق خود را به آسيب‌ديدگان كرونا اختصاص دادند، تشكر مي‌كنم.» او در پايان نيز يادآور شد كه «به محضر فرمانده كل قوا اعلام آمادگي مي‌كنيم و به ملت ايران اطمينان مي‌دهيم كه نيروهاي مسلح در برابر دشمن سدي آهنين و در كنار مردم برادري دلسوز خواهد ‌بود.»

 

شيوع ويروس كرونا را تهديدي بيولوژيك يا شبه‌بيولوژيك مي‌دانيم

همچنين امير سرتيپ خلبان عزيز نصيرزاده، فرمانده نيروي هوايي ارتش در حاشيه مراسم رژه خدمت در جمع خبرنگاران از نگاه نظامي ارتش به ويروس كرونا گفت: «ما به موضوع شيوع ويروس كرونا هم نگاهي نظامي داريم؛ شيوع اين ويروس‌ را چه يك تهديد بيولوژيك و چه يك تهديد شبه‌بيولوژيك حساب كنيم، اين موضوع براي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران و ارتش يك تمرين و رزمايش مقابله با تهديدات بيولوژيكي است.»

فرمانده نيروي هوايي ارتش در بخش ديگري از سخنان خود تاكيد كرد كه اگر رژه امسال بدون شروع كرونا و همچون سال گذشته برگزار مي‌شد، نيروي هوايي با پروازي جمعي هواپيماهاي كوثر ارتش را به نمايش مي‌گذاشت و خبر داد كه «بيمارستان بعثت نيروي هوايي ارتش يكي از مراكز پذيرش بيماران مبتلا به كروناست و آمار ما نشان مي‌دهد كه روند كاهش ابتلا به كرونا آمار بسيار خوبي است؛ ما هم از لحاظ پذيرش به يك نقطه ثبات رسيده‌ايم و هم از لحاظ تعداد بهبوديافتگان به عدد خوبي دست پيدا كرديم.»

 

اولويت اصلي ارتش استفاده از پدافند زيستي در محدوده خاك كشور است

امير دريادار حسين خانزادي، فرمانده نيروي دريايي ارتش نيز از ديگر فرماندهاني بود كه در مركز آموزش‌ها و پشتيباني‌ نيروي زميني ارتش در جمع خبرنگاران حاضر شد و در مورد «ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي گسترده‌ ارتش در قالب جنگ نوين صحبت كرد. او با تاكيد بر اينكه «نيروهاي متخصص و آموزش‌ديده جنگ نوين ارتش، به نوعي خبره‌ترين و كارآمدترين نيروهاي موجود در كشور در زمينه پدافند زيستي هستند»، گفت: «قطعا اولويت اصلي و اول ارتش جمهوري اسلامي ايران نيز پدافند زيستي از محدوده خاك كشورمان است و اگر در پايان ظرفيت‌هايي باقي بماند و شرايط براي كشور ما به گونه‌اي باشد كه بتواند به ساير كشورها نيز كمك كند قطعا اين كار را خواهيم كرد.»

 

ارتش در هر شرايطي آماده خدمت است

همچنين امير سرتيپ عليرضا صباحي‌فرد، فرمانده نيروي پدافند هوايي ارتش نيز ديروز در جمع خبرنگاران گفت: « با توجه به شرايط خاصي كه امسال بر كشورمان حاكم است، به خوبي تدبير شد كه امسال به جاي رژه نظامي، رژه خدمت را در سطح ارتش جمهوري اسلامي ايران برگزار كنيم.» فرمانده نيروي پدافند هوايي ارتش با بيان اينكه اميدوارم در سال‌هاي بعد شرايط عادي شود تا بتوانيم رژه دوره‌هاي قبل خود را برگزار كنيم، گفت: «ارتش امروز با برگزاري رژه خدمت در سطح كشور مي‌خواهد ثابت كند كه ارتش جمهوري اسلامي ايران در هر شرايطي آماده خدمت‌رساني به ملت شريف ايران است.»

 

از ارتشي‌هاي مبتلا به كرونا تا حاشيه‌‌اي بر يك مصاحبه

امير دريادار حبيب‌الله سياري، رييس ستاد و معاون هماهنگ كننده ارتش پنجشنبه شب مهمان برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري سيما به مناسبت ۲۹ فروردين سالروز ارتش جمهوري اسلامي ايران بود. امير سياري در اين برنامه آماري از مبتلايان ارتشي به كرونا ارايه كرد و خبر داد كه در مجموع ۱۲۰ پايور و ۴۰ سرباز به كرونا مبتلا شده‌اند. او همچنين از ضدعفوني چندين نوبت پادگان‌ها و كنترل وضعيت سلامت كاركنان هنگام ورود و خروج هم خبر داد، اما بخشي از صحبت‌هاي او كه روز جمعه حاشيه‌ساز شد، اطلاع‌ داشتن از شيوع كرونا از دي ماه ۹۸ بود. دريادار سياري ديروز ضمن رد برخي نقل قول‌ها از وي مبني بر اينكه ارتش، ۲۹دي ماه سال گذشته از شيوع كرونا در ايران مطلع شده، تصريح كرد: «منظور از تاريخ مذكور، شيوع ويروس كرونا در خارج از كشور بوده كه متاسفانه برخي رسانه‌هاي معاند با تغيير و جابه‌جايي و حذف برخي كلمات، سوءاستفاده كردند و برخي رسانه‌ها نيز به تبع رسانه‌هاي مذكور خبر را توسعه دادند و ناخواسته اخبار آنها را منتشر كردند. در حالي كه بنده به صورت روشن عرض كردم كه ارتش با رصد لحظه‌اي از وضعيت بهداشت جهاني و اطمينان از شيوع كرونا در چين، اقدامات خود را در داخل كشور به ويژه پادگان‌ها براي پيشگيري آغاز كرد و اين با آنچه از قول من منتشر شده كاملا متفاوت است.» او همچنين تاكيد كرد كه «بنده و ارتش مسوول اعلام شيوع بيماري در كشور نيستيم، كاري كه ما كرديم يك پيش‌بيني و پيشگيري عقلاني بود تا با اين ويروس مهاجم قبل از ورود به كشور آمادگي‌هاي لازم را در ارتش ايجاد كنيم.»

 

ارتش در پيام‌هاي مقامات لشكري و كشوري

اغلب مقامات لشكري و كشوري روز جمعه در پيام‌هاي جداگانه‌اي روز ارتش را تبريك گفته و از رشادت‌هاي اين بخش از نيروهاي مسلح قدرداني كردند. برخي نيز در صفحات كاربري‌شان در شبكه‌هاي اجتماعي روز ارتش را تبريك گفته و در رثاي ارتشيان يادداشت‌هايي نوشتند. علاوه بر رييس‌جمهوري، فرمانده كل ستاد نيروهاي مسلح نيز با انتشار پيامي روز ارتش را به فرمانده كل ارتش و ساير فرماندهان و كاركنان اين بخش از نيروهاي مسلح تبريك گفت. او در بخشي از اين پيام نوشت: «بي‌شك آنچه امروز ملت عظيم‌الشأن ايران در فضاي رويارويي با شيوع بيماري كرونا از مجاهدت‌ها و تلاش‌ نيروهاي مسلح به ويژه ارتش مردمي و پايبند به اصول و ارزش‌هاي ديني، اخلاقي و انساني در قرارگاه‌ها و ميدان‌هاي جهاد بهداشتي، درماني و دفاع زيستي در كشور در مقايسه با ساير جوامع مشاهده مي‌كند، نماد غرور و افتخار آنان در داشتن چنين سرمايه‌اي بزرگ و قدرتمند براي كمك به مديريت، مهار و مقابله با آسيب‌ها و پيامدهاي ناشي از اين بلاي كم نظير خواهد بود.» همچنين سيد ابراهيم رييسي، رييس دستگاه قضا در پيامي به فرمانده كل ارتش روز ارتش را به خانواده بزرگ ارتش جمهوري اسلامي، فرماندهان، كادر و سربازان اين ارتش سرافراز تبريك گفت. او در اين پيام نوشت: «ارتش نشان داد كه در مقاطع حساس تاريخ اين مرز و بوم همواره كنار مردم ايران است. در انقلاب اسلامي ركني مهم براي به ثمر رسيدن انقلاب و در 8 سال جنگ تحميلي سدي محكم و استوار در مقابل هجوم دشمنان به اين آب و خاك بود. پس از دفاع مقدس نيز ارتش جمهوري اسلامي در هر سختي و تنگنا از اولين داوطلبان خدمت و رفع سختي‎ها بوده است، خواه زلزله در مناطق دوردست باشد يا سيل يا كمك به مردم براي مقابله با بيماري كرونا، ارتش با همه امكانات و توانش به ياري مردم شتافته است.»

 

 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون