• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4631 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۷ ارديبهشت

رييس‌جمهوري در جمع فعالان بخش خصوصي اقتصاد:

پرداخت پول بيشتر به مردم مشكلات بيشتري در بلندمدت ايجاد مي‌كند

سنت برگزاري ضيافت افطار توسط روساي جمهوري ايران مدت‌هاست برگزار مي‌شود و حسن روحاني نيز از اين قاعده مستثنا نمانده و حتي در روزهاي اخير كه شيوع كرونا در ايران سبب تعطيلي اماكن مذهبي و آموزشي و تفريحي شده، او ضيافت افطارش را برگزار كرد اما به شكل محدودتر از گذشته. او در نخستين ضيافت افطار خود ميزبان فعالان بخش خصوصي اقتصاد ايران بود. نشستي كه در آن علاوه بر فعالان بخش خصوصي، محمود واعظي، رييس دفتر و محمد نهاونديان، معاون اقتصادي رييس‌جمهوري، عبدالناصر همتي، مديركل بانك مركزي، فرهاد دژپسند، وزير اقتصاد و دارايي و محمد شريعتمداري، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي نيز در آن حضور داشتند.

رييس‌جمهوري ايران در جريان اين نشست ماه رمضان را فرصتي براي بالا بردن اميد، نشاط و روحيه همه مردم دانست و با اشاره به مشكلاتي كه جمهوري اسلامي امروز با آن دست به گريبان است، اظهار كرد: «مشكلات در زندگي هست و پيش مي‌آيد خداوند در قرآن مي‌گويد گاهي غم‌ها، حزن‌ها، اندوه‌ها از يك طرف نيست، از چند طرف است. خداوند مي‌گويد وقتي همه مشكلات با هم جمع مي‌شود، يك آزمايشي براي انسان‌هاست كه از يك طرف آنچه از دست رفته موجب حزن و اندوه نشود و از آن طرف آن چيزي است كه به ما اصابت كرده و وارد شده و مشكلي كه دامن ما را فرا گرفته است. امسال تقريبا چنين شرايطي داريم و از چند طرف بر ما فشار آمده است؛ كشوري كه در اين شرايط، بيماري كرونا در برابرش است و آثار اين بيماري هم در كنار خودش است و همه اقتصاد دنيا را دچار مشكل كرده است؛ يعني در اين صد سالي كه همه درس اقتصاد در دانشگاه‌ها خوانده بودند، يك واحدي به نام كرونا نداشتند كه اگر روزي كرونا بيايد؛ ويروس ناشناخته چه بلايي سر جامعه، سر سلامت مردم و بر سر اقتصاد مي‌آورد و چگونه مي‌شود. اين را در اين دهه‌هاي گذشته هيچ دانشمند و اقتصاددان و هيچ دانشمند علم پزشكي پيش‌بيني نكرده بود كه ناگهان با يك موجود ريز و پنهاني به نام ويروس كرونا مواجه مي‌شويم كه همه ‌چيز زندگي را تغيير مي‌دهد.»

 

فشار مضاعف به اقتصاد با قطع ارتباط با بانك‌هاي جهاني

روحاني در بخش ديگري از اظهاراتش به كاهش قيمت نفت و تبعات ناشي از تحريم‌هاي اقتصادي اشاره و تاكيد كرد: «ما از يك طرف مشكلات كمتري داريم، از يك طرف مشكلات بيشتري داريم. چون ما در حال تحريم هستيم نمي‌توانيم وام بگيريم، نمي‌توانيم معاملات و تجارت با دنيا با سهولت انجام بگيرد؛ نمي‌توانيم با بانك‌هاي مختلف دنيا در تماس باشيم. همه شما مي‌دانيد كه قبل از تحريم اخير يعني سال 97، چقدر اعتبار بانك‌ها آمده بود كه پرداخت شود؛ يعني بانك‌هاي بزرگ دنيا متعهد شده بودند كه 10، 20، 30 ميليارد براي پروژه‌هاي مختلف اعتبار در اختيار ما بگذارند و اينها يك مرتبه قطع شد و وقتي ارتباط ما با بانك‌هاي دنيا قطع مي‌شود، فشار اقتصادي وارد مي‌شود؛ وقتي فشار بر صادرات و روابط بانكي ما وارد مي‌شود، اين مشكل بزرگ بود و در كنارش اين مشكل هم افزوده شده است؛ خيلي جاهاي دنيا يك مشكل، دو مشكل دارند و ما يك مشكل اضافه داريم. البته با اين بحث قيمت نفت و تحولات اقتصادي كه امروز شاهد آن هستيم همه كشورهاي منطقه، حتي آنهايي كه صادركننده نفت بودند هم با مشكلات بسيار زيادي مواجه شدند. تبعات اين مشكلات گاهي به ما هم برمي‌گردد. يعني اگر يك كشور همسايه كه زندگي‌اش متصل به نفت است و همه ‌چيزش به صادرات نفت بستگي دارد، وقتي منابع حاصل از ارسال نفتش قطع و بسته مي‌شود، تقاضاي او كم مي‌شود و وقتي تقاضاي او كم مي‌شود، روي توليد ما اثر مي‌گذارد.»

 

بار سنگيني بر دوش دولت است

بخش ديگري از اظهارات رييس‌جمهوري به مشكلات ايجاد شده در سراسر جهان بر اثر شيوع ويروس كرونا اختصاص داشت. او در اين بخش از گفته‌هايش بار ديگر اقدامات صورت گرفته توسط ايران را مثبت ارزيابي و تصريح كرد: «مي‌بينند چه سختي‌هايي وجود دارد؛ يعني در يك كشوري وقتي طرف به ويروس كرونا مبتلا و محتاج بستري در بيمارستان مي‌شود؛ اينكه شبي هزار دلار و در كشوري 4 هزار دلار شارژ مي‌شود، تا كشوري كه اگر كسي مبتلا به ويروس كرونا شد مجاني درمان مي‌شود، خيلي فاصله است. بار سنگيني بر دوش دولت است و خداوند لطف كرد به ما كه از ارديبهشت سال 93، دنبال طرح تحول سلامت رفتيم و شرايط خوبي كه براي ما به وجود آورد. امروز در زمينه تخت‌هاي مراقبت ويژه در شرايطي قرار داريم كه مي‌توانيم نياز خود را تامين كنيم. يعني بيمار، پشت در بيمارستان در انتظار نمي‌ماند. اين خيلي افتخار بزرگي براي كشور ماست. حتي در برخي كشورهاي پيشرفته هم براي اينكه بيمار را جذب و درمان كنند يا در مراقبت‌هاي ويژه قرار دهند مشكلات فراواني دارند. شركت‌هاي دانش‌بنيان ما در اين ايام كارهاي بسيار خوبي انجام دادند؛ البته قبل از اين حوادث، شركت‌هاي دانش‌بنياني بودند كه ونتيلاتور توليد مي‌كردند ولي امروز اقدامات‌شان گسترش يافته و تقريبا نياز ما را تامين مي‌كنند.»

 

هشدار روحاني درباره افزايش نقدينگي

او در ادامه اظهارات خود به موضوع واريز يك ميليون تومان به حساب سرپرستان خانوار اشاره و در پاسخ به انتقادات مطرح شده مبني بر كم بودن اين مبلغ بيان كرد: «بانك‌ها دست روي دست نگذاشتند و به صحنه آمدند. اينكه در يك لحظه، در يك شب 17 هزار ميليارد تومان به حساب مردم واريز مي‌شود و در هفته بعد بقيه اينها تا حدود 23، 24 هزار ميليارد تومان به حساب مردم واريز مي‌شود. ممكن است بعضي‌ها بگويند يك ميليون كم است، راست مي‌گويند اما براي خيلي از خانواده‌ها، يك ميليون در اين شرايط سخت مهم است؛ حالا توان ما اين مقدار بوده است. مردم مي‌گويند دولت بيشتر بدهد و مگر دولت پول ندارد؛ دولت مي‌تواند بيشتر بدهد، منتها به شرط اينكه محاسبه آثار و عواقب اين را بكنيم، يعني اگر نقدينگي را افزوده و بي‌پشتوانه كنيم، مشكلات ديگري را براي مردم درست مي‌كند؛ آن را بايد توجه كنيم. بله كوتاه‌مدت مي‌شود اين كار را كرد و پول بيشتري را در اختيار مردم گذاشت، اما براي بلندمدت بايد توجه كنيم كه همه محاسبات را در اين زمينه داشته باشيم.»


رييس‌ جمهوري در گفت‌ وگوي تلفني با امير قطر:
آغازگر هيچ تنشي نخواهيم بود

حسن روحاني و امير قطر ديروز در تماسي تلفني با اشاره به ضرورت تلاش و همكاري همه كشورها در راستاي تامين ثبات و امنيت منطقه در زمينه فعاليت‌هاي دو كشور در اين زمينه گفت‌وگو و تبادل ‌نظر كردند. رييس‌جمهوري در تماس تلفني با «شيخ تميم بن حمد آل ثاني» ضمن تبريك فرا رسيدن حلول ماه مبارك رمضان به دولت و ملت مسلمان قطر و همه مسلمانان جهان، ابراز اميدواري كرد كه اين ماه براي امت اسلام بركات و خيرات فراواني به همراه داشته باشد. روحاني و امير قطر روابط و همكاري‌هاي تهران- دوحه را مثبت و رو به توسعه ارزيابي و بر ضرورت تقويت و تحكيم همه ‌جانبه مناسبات دو كشور تاكيد كردند.
رييس‌جمهوري با اشاره به تحركات اخير امريكا در منطقه گفت:«جمهوري اسلامي ايران فعاليت و تحركات امريكايي‌ها را با دقت زير نظر داشته و آن را دنبال مي‌كند اما هرگز آغازگر هيچ درگيري و تنش در منطقه نخواهد بود.» شيخ تميم بن حمد آل ثاني هم در اين گفت‌وگوي تلفني با تبريك فرا رسيدن ماه مبارك رمضان به دولت و ملت ايران بر ضرورت تلاش همه كشورها براي جلوگيري از تنش‌آفريني در منطقه تاكيد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون