• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4631 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۷ ارديبهشت

صادرات غيرنفتي ۴۱ ميليارد دلار را رد كرد

اتاق بازرگاني تهران در جديدترين گزارش خود جزييات تجارت خارجي ايران در سال ۱۳۹۸ را منتشر كرده كه نشان‌دهنده صادرات 
۴۱.۴ ميليارد دلاري در سال گذشته است. بر اين اساس ايران در طول اين مدت تجارت خارجي خود را از مرز ۸۵ ميليارد دلار عبور داد كه از اين عدد ۴۱.۴ ميليارد دلار مربوط به صادرات و 
۴۳.۷ ميليارد دلار مربوط به واردات مي‌شود. به اين ترتيب تراز تجاري ايران در اين سال منفي ۲.۴ ميليارد دلار شده اين در حالي است كه تراز تجاري در سال ۱۳۹۷ مثبت ۱.۵ ميليارد دلار بوده است. 
طبق آمارهاي ارايه شده در اين گزارش وزن صادرات ايران در اين سال ۱۳۴ ميليون تن بوده و وزن واردات نيز از مرز ۳۵ ميليون تن عبور كرده است. به اين ترتيب ارزش صادرات ايران كاهش 7درصدي را نشان مي‌دهد ولي از نظر وزني صادرات بيش از ۱۳درصد رشد كرده است. علت كاهش ارزشي صادرات تغيير در قيمت مبناي كالاهاي صادراتي در گمرك بود كه از ابتداي سال ۱۳۹۸ به اجرا درآمد. واردات ايران نيز از نظر ارزشي رشد ۱.۳ و از نظر وزني رشد ۹.۳درصدي را به ثبت رسانده است. متوسط قيمت صادراتي ايران در سال ۱۳۹۸، ۳۰۹ دلار به‌ازاي هر تن بوده كه كاهش ۱۸درصدي را نشان مي‌دهد. 
بررسي عملكرد تجاري ايران در ۱۲ ماهه سال گذشته نيز حاكي از آن است كه بيشترين صادرات با ۵.۹ ميليارد دلار در ماه ارديبهشت به ثبت رسيده و پس از آن آذر ماه با ۴.۹ ميليارد دلار قرار دارد. كمترين صادرات به فروردين ‌ماه سال ۱۳۹۸ با ۲.۵ ميليارد دلار اختصاص يافته كه علت اين كاهش وقوع سيل در تعدادي از استان‌هاي كشور در دوره مورد بحث بود. همچنين در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ صادرات ايران به عدد ۲.۸ ميليارد دلار رسيده كه تاثير شيوع ويروس كرونا را نشان مي‌دهد. در حوزه واردات نيز در ارديبهشت ‌ماه ۴.۴ ميليارد دلار واردات به ثبت رسيده كه بالاترين آمار را نشان مي‌دهد. همچنين فروردين ‌ماه سال ۱۳۹۸ با ثبت واردات ۲.۳ ميليارد دلاري پايين‌ترين تجارت را به خود اختصاص داده است. اتاق بازرگاني تهران اصلي‌ترين شركاي تجاري ايران را نيز بررسي كرده كه بر اين اساس چين با واردات بيش از 
۹.۵ ميليارد دلار كالا به تنهايي ۲۳درصد از كل صادرات ايران را به خود اختصاص داده است. پس از آن عراق با حدود ۹ ميليارد دلار، تركيه با حدود 5 ميليارد دلار، امارات‌متحده عربي با حدود ۴.۵ ميليارد دلار و افغانستان با حدود ۲.۳ ميليارد دلار اصلي‌ترين واردكنندگان كالا از ايران بوده‌اند. در اين ميان واردات تركيه از ايران رشدي ۱۱۱درصدي داشته كه نشان مي‌دهد اين همسايه غربي در سالي كه گذشت خود را به عنوان يكي از اصلي‌ترين شركاي تجاري ايران مطرح كرده است. همچنين واردات چين از ايران نيز در سالي كه گذشت افزايشي ۲.۵درصدي را به ثبت رسانده است.
در حوزه واردات كالا نيز از عدد ثبت شده بيش از ۱۱ ميليارد دلار معادل ۲۵درصد از كل واردات ايران از چين صورت گرفته كه افزايشي ۷.۷درصدي را نشان مي‌دهد. پس از آن ايران حدود ۲۰درصد از واردات خود را از امارات‌متحده عربي، ۱۱درصد را از تركيه، ۸.۴‌درصد را از هند و ۴.۸‌درصد را از آلمان وارد كرده است. در جدول صادركنندگان كالا به ايران در كنار چين صادرات تركيه حدودا ۹۰‌درصد افزايش يافته و امارات‌متحده عربي و هند نيز به ترتيب ۳۴ و ۳۳درصد صادرات بيشتر به ايران داشته‌اند، اما صادرات آلمان به ايران كاهشي ۱۵درصدي را نشان مي‌دهد كه تحت‌تاثير تحريم‌هاي يك‌جانبه امريكا رخ داده است. ترازهاي تجاري ايران با امارات‌متحده عربي و چين منفي بوده اما تراز تجاري منفي با تركيه در سال ۱۳۹۷ در سالي كه گذشت، مثبت شده است. عباس آرگون، عضو هيات مديره اتاق بازرگاني، منفي شدن تراز تجاري را به دليل شوك نشأت گرفته از شيوع كرونا در جهان مي‌داند. آرگون در اين راستا گفت: «ما در طول سال‌هاي گذشته با تحريم‌هاي يك‌جانبه امريكا مواجه بوديم كه در گشايش بازارهاي جديد و توسعه صادرات براي ايران محدوديت‌هايي ايجاد كرد. هر چند صادركنندگان ايراني توانستند در اين فضا نيز بازارهاي خود را حفظ كنند اما درنهايت بايد اين محدوديت‌ها را درنظر داشت.» به گفته او، در هفته‌هاي پاياني سال گذشته تحت‌تاثير شيوع ويروس كرونا، بازار صادراتي ايران با مشكلي جديد نيز مواجه شد كه البته پس از چند هفته به موضوعي جهاني انجاميد و امروز تمامي كشورهاي دنيا با تبعات اقتصادي شيوع اين ويروس درگير هستند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون