• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4631 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۷ ارديبهشت

دستور وزير بهداشت براي رسيدگي به گزارش تخلف در حوزه دارو

گروه اجتماعي| به دنبال ارسال نامه‌اي با امضاي 19 كارشناس اقتصادي، پزشكي و اجتماعي خطاب به وزير بهداشت و هشدار درباره منافذ فساد در حوزه دارو، وزير بهداشت، رييس سازمان غذا و دارو را نسبت به پيگيري شبهات مطرح شده در اين نامه و گزارش‌دهي هرچه سريع‌تر مكلف كرد. در نامه‌اي كه سعيد نمكي خطاب به محمدرضا شانه‌ساز نوشته آمده است: «اخيرا مكتوبي توسط تعدادي از افراد صاحب‌نام در حوزه پزشكي، دارويي، اقتصادي و اجتماعي دريافت شد كه به تفصيل ضمن اشاره به رفتار فسادستيزانه و شفافيت‌گراي مديريت كنوني وزارت بهداشت و به خصوص در عرصه دارو و توليد و واردات فرآورده‌هاي دارويي، از استمرار بعضي از شيوه‌ها كه هنوز منافع جريان‌هاي خاص را تامين مي‌كند، گله‌مند بودند. نيك مي‌‌دانيد از روز نخست ورود اينجانب به اين مجموعه، اولين گام‌ها در ايجاد پاكيزگي و شفافيت سازمان غذا و دارو و هيات امناي ارزي برداشته شد و توليد داخل در دارو و تجهيزات پزشكي مورد توجه ويژه قرار گرفت و از واردات محصولاتي كه مشابه داخلي داشت، جلوگيري به عمل آمد.»
در ادامه اين نامه آمده است: «ارزهاي دريافتي سال ۱۳۹۷ با بررسي دقيق پنج ماهه تعيين تكليف و موارد تخلف و بلاتكليف عينا به مراجع محترم قضايي منعكس شد. كميسيون‌ها و تصميمات آنها شفاف به اطلاع ذي‌نفعان و مردم رسيد. با حمايت از توليد داخل مصرف ارز 20 درصد كاهش يافت ضمن آنكه با وجود فشار سنگين مصرف دارو به دليل وقوع سيلاب‌ها، مراسم اربعين حسيني و ۳.۵ ميليون زائر، آنفلوآنزاي H1N1 و كرونا بالا رفته بود اما با صرفه‌‌جويي حداقل ۶۰۰ ميليون يورو در سال عمل كرديم و براي اولين‌بار، قرارگاه دارو و تجهيزات و شوراي مشورتي با حضور صاحب‌نظران و نمايندگان ذي‌نفعان عرصه دارو و تجهيزات پزشكي برگزار و از نظرات ايشان در برنامه‌ريزي و اجرا استفاده شد. انتخاب جنابعالي به عنوان رييس سازمان غذا و دارو، به دليل حسن شهرت در پاكدستي و عدم وابستگي به جريانات تاثيرگذار در رانش‌ها و كشش‌هاي گذشته بود و بارها از جنابعالي خواستم كه با در نظر گرفتن رضاي پروردگار و بدون هرگونه حب و بغض و با عدالت‌محوري كامل، ضروري است دست هرگونه رانت‌خوار از مجموعه را كوتاه كنيد و در صورت بروز هرگونه فساد، بلافاصله بدون مصلحت‌انديشي برخورد كنيد. افرادي كه پايه‌هاي رانت و سودجويي گروه‌هاي فشار را تثبيت مي‌كنند، سريعا جابه‌جا و پرونده‌هايي كه حاكي از سوءاستفاده و رانت‌‌جويي است را به مقامات قضايي منعكس كنيد كه خوشبختانه در موارد متعددي بدون جنجال اين كار را انجام داده‌ايد.» 
 در ادامه نامه وزير بهداشت خطاب به رييس سازمان غذا و دارو آمده است: «از آنجا كه اكثر امضا‌كنندگان نامه را مي‌‌شناسم و ايمان دارم كه ابراز نگراني ايشان در راستاي دغدغه‌اي ملي براي پا گرفتن ريشه‌هاي فساد قديمي در مجموعه‌اي است كه با زحمت فراوان به سمت پاكيزگي مي‌‌رود، ضمن احترام به همكاران گذشته و حال آن مجموعه كه سال‌ها با صداقت و يكرنگي حافظ جنبه‌هاي كارشناسي و نظارتي درست آن سازمان بوده‌اند، ضروري است هر چه زودتر اين موارد دنبال شود؛ 
۱- با حضور رييس محترم دفتر بازرسي و حراست وزارتخانه و همچنين دو نفر از امضا‌كنندگان نامه مذكور آقايان دكتر اشتري و دكتر سمنانيان كه سابقه و شناخت قديمي در همكاري با ايشان دارم، هياتي تشكيل و سريعا موضوعات بررسي و گزارش شود.
۲- مواردي كه بدون جنجال در اين مدت پيگيري و تقديم مقامات قضايي شده پيگيري و نتيجه به اطلاع برسد.
۳- در صورتي‌كه هرگونه شيوه غيرعادلانه‌اي در حمايت از جريانات فرصت‌‌طلب و سودجو توسط جريان خاصي ادامه دارد، همان‌گونه كه بارها گفته‌ام نبايد اعمال آن شيوه غيرعادلانه استمرار يابد.
۴- هرگونه پروانه يا مجوزي كه در سال‌هاي گذشته مبني بر روش‌هاي غيرعلمي و غيرمنصفانه و با بي‌‌عدالتي و رانت‌‌جويي صادر شده و كساني را به سودهاي سرشار رسانده، سريعا مورد بازنگري و تصميم‌گيري عادلانه قرار گيرد. بديهي است اين تصميمات نبايد موجب كمبود دارو و ايراد زيان به مردم شود؛ گرچه اجراي عدالت و برخورد با سودجويان همواره بايد مدنظر باشد. با اين حال، شرايط كشور، نيازمندي مردم و مصلحت‌انديشي مدبرانه و پرهيز از عملكرد شعاري و شتابزده هرگز فراموش نشود.
۵- اصلاح سامانه رديابي كه با زحمت فراوان به سرانجام رسيد هرچه زودتر در مورد دارو و تجهيزات پزشكي به ‌كار گرفته شود كه نظارت هوشمند به بهترين شكل ميسر باشد.
كماكان اولويت با توليد داخل است و امسال نيز همچون سال قبل، ورود هرگونه دارو و تجهيزات پزشكي كه مشابه داخلي دارد و از نظر تعداد و كيفيت جوابگوست، ممنوع اعلام شود. بديهي است در صورتي كه سلامت مردم به دليل كيفيت يا كميت توليد داخل مورد تهديد قرار گيرد، تصميم ديگري خواهيم گرفت. بي‌ترديد اگر اصلاحات زيربنايي و شفاف‌سازي گسترده در اين ايام نهادينه نشود، نمي‌دانم كي و چگونه مي‌توان در آينده به آن پرداخت؟ روزمرّگي، مماشات و كنار آمدن مزمن با ناپاكي بزرگ‌ترين عامل موثر در تنومندي ريشه‌هاي فساد در همه اموري است كه هر روز كار را بر همگان سخت‌تر خواهد كرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون