• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4634 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت

سياسيون از چالش‌هاي دولت در «آزمون مقابله با كوويد-19» گفتند

آمار كرونايي، فساد دارويي، نقد جناحي و بيشتر

مديريت بحران كرونا اين روزها مهم‌ترين چالش تقريبا تمامي دولت‌هاست. چه دولت‌هاي ثروتمند و چه دولت‌هايي كه بر اقتصادهايي كوچك‌تر با منابع مالي كمتر حكومت مي‌كنند، چه كشورهاي پيشرفته و توسعه‌يافته و چه كشورهاي كمتر توسعه‌يافته، همگي در اين يك فقره مشتركند و آن، اينكه بايد كاري كنند كارستان، تا مگر از سد اين ويروس مرموز خلاص شوند. جالب اينكه كرونا بسياري از معادلات را هم تغيير داده. حالا لزوما هر كشوري ثروتمندتر بوده، پيروز نبرد با كرونا نيست. مثال هم تا بخواهيم موجود است. 
اين ميان وضع ما به عنوان كشوري با اقتصادي نه چندان قدرتمند كه به‌ويژه به ‌دليل سنگين‌ترين تحريم‌هاي تاريخ، بيش از هميشه با مشكلات اقتصادي دست و پنجه نرم مي‌كند، از قضا عملكردي نسبتا مثبت داشته. عملكردي كه ظاهرا تعجب بسياري از كشورهاي توسعه‌يافته و ثروتمند را نيز برانگيخته است. اما اين گفته صحيح، لزوما به معناي آن نيست كه هيچ عيب و ايرادي در مديريت بحران كرونا در ايران وجود ندارد. بحراني كه به ‌گفته امير حاتمي، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح «اراده ملت و مسوولان را به آزمون گذاشته است»؛ آزموني كه به ‌گفته سيدرضا اكرمي، عضو جامعه روحانيت، همه در آن قبول نشده و «برخي مردود شدند.» اكرمي كه مديريت كشور در مقابله با كرونا را «مقبول» مي‌داند، اما تاكيد دارد كه اين مديريت «مطلوب» نبوده، خواستار جلوگيري از سودجويي‌ها شده و به ايسنا گفته است: «كرونا آزموني بود كه برخي در آن مردود شدند؛ هر چند نسبت‌شان به كليت جامعه كم به نظر آيد. كساني كه راه‌شان را از مردم جدا كردند و به جاي پشتيباني از آنان به فكر سود و جيب خودشان بودند و از شيوع اين بيماري سوءاستفاده كردند. كساني كه به ‌گفته او، «بايد از سوي قوه قضاييه پيگيري و با آنان برخورد شود.»
در اين ميان اما شايد يكي از مباحثي كه به محل اختلاف ميان برخي ناظران و مسوولان دولتي نيز تبديل شد، بحث آمارهاي كرونايي بود. موضوعي كه مرضيه وحيد دستجردي، وزير بهداشت دولت احمدي‌نژاد نيز روز گذشته از آن سخن گفته و معتقد است: «قطعا وزارت بهداشت آمار غيرواقعي ارايه نمي‌كند؛ چون مبناي كار وزارت بهداشت، صحيح است و سيستم آمارگيري و بيماريابي دقيقي در اين وزارتخانه وجود دارد.» او هم اما به ‌نحوي مشابه اكرمي، به‌رغم مقبول دانستن عملكرد وزارت بهداشت، آن را لزوما مطلوب نمي‌داند. اولين و تا به امروز، آخرين وزير زن جمهوري اسلامي با تاكيد بر قدرت صنعت داروسازي ايران و قرار گرفتن در جايگاه نخست منطقه، به ‌نحوي كه حدود 96 درصد داروهاي مورد نياز كشور را پوشش مي‌دهد، بر لزوم ارتقاي اين صنعت تاكيد كرده و در واكنش به معضل فساد در حوزه دارو گفته است: «ممكن است جرياناتي شكل بگيرد و همه وزراي بهداشت زمان ورود خود به اين وزارتخانه بايد با مشكلات و فساد اين حوزه دست و پنجه نرم كنند.»
در اين ميان البته هستند كساني كه كرونا را وسيله‌اي براي حمله به دولت قرار داده‌اند. موضوعي كه روز گذشته با واكنش جلال جلالي‌زاده، نماينده پيشين مجلس و از جمله اعضاي ارشد حزب اتحاد ملت مواجه شد. جلالي‌زاده در اين رابطه گفته است: «شهروندان دولت را مقصر اين مساله نمي‌دانند؛ مردم ديگر مي‌دانند كه دولت از اختيارات زيادي برخوردار نيست. وقتي هر نهادي به خود اجازه مي‌دهد كه اظهارنظر كند، بيمارستان و كاروان راه بيندازد و اهتمامي هم به دولت نمي‌دهد، مردم هم مي‌دانند كه دولت مطابق توان، امكانات، اعتبارات و پشتوانه مالي مي‌تواند به ارايه خدمات بپردازد.» او گفته احتمالا انتقادهاي مردم كه بعضا اينجا و آنجا مطرح مي‌شود، خطاب به كليت كشور است، نه صرفا دولت مستقر.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون