• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4634 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت

تحقق مطالبات قانوني «جامعه پرستاري» تكليفي براي حاكميت

اكرم عاشق حسيني

اپيدمي بيماري كرونا در كنار مشكلات و تلخي‌هاي فراوان باعث‌ خلق جلوه‌هاي باشكوه و ‌بي‌نظيري از فداكاري، ايثار و از خود گذشتگي جامعه پزشكي و ‌پرستاري كشور در عرصه جهادي مقدس در حوزه سلامت جامعه شد.
جهادگران بي‌سنگر اين ميدان نه از جان خود بلكه از جان و‌ سلامت فرزندان و خانواده خويش كه با ارزش‌ترين سرمايه عاطفي هر انسان است در راه ايفاي وظيفه حرفه‌اي- الهي خدمت به بيماران عاشقانه گذشتند.
محروم و محدود كردن بوسيدن و ‌در آغوش كشيدن فرزند توسط مادر بعد از شيفت‌هاي طاقت‌فرساي چند روزه يا حتي چند هفته‌اي در بيمارستان به دليل ترس و ‌نگراني از ابتلاي فرزند خويش را با هيچ سنجه‌اي نمي‌توان سنجيد و با هيچ زباني نمي‌توان توصيف كرد.
پنهان بودن دشمن بيولوژيك در مصافي كه 90 درصد مدافعان فداكار آن(90درصد جامعه پرستاري) را زنان تشكيل داده‌اند از جمله شاخص‌هاي متفاوت تلاشگران جهاد سلامت در اپيدمي بيماري كروناست كه تصويري بديع از ايثار و ‌فداكاري زنان قهرمان كشورمان و ‌برهاني قاطع بر توانمندي زن ايراني در تمامي حوزه‌هاي حاكميتي كشور است.
بحران كرونا به خوبي اثبات كرد كه به رغم كمبود ۲۰۰ درصدي پرستار در كشور براساس استانداردهاي جهاني جمعيتي، مشكلات عديده معيشتي، عدم پرداخت مطالبات پرستاران، مديريت ناعادلانه مونوپول(پزشك‌سالاري) در نظام سلامت، پرستار ايراني جان بر كف، استوار و بسيار فراتر از شرح وظايف بروكراتيك خود، خستگي‌ناپذير و جان بر كف با دل و‌ جان چون شمع مي‌سوزد تا روشني‌بخش گستره سلامت هموطنانش باشد.
بدون شك مهم‌ترين حلقه زنجيره سلامت كشور به ويژه در بحران بزرگ اخير(كرونا) را جامعه پرستاري تشكيل مي‌دهد و ‌به جرات مي‌توان گفت، بخش عظيمي از موفقيت نظام سلامت در مهار و ‌كنترل اپيدمي كرونا در كشور، مديون و‌ مرهون تلاش و‌ فداكاري اين عزيزان در حوزه مراقبتي و‌ حمايتي بيماران بوده است. همان‌گونه كه مقام معظم رهبري فرمودند، نقش پرستار در نظام سلامت نقش درجه اول است چراكه پس از تشخيص پزشكي تمام كارهاي باليني بيماران براي ايجاد بهبودي و درمان بر عهده پرستاران است.
از سوي ديگر سال ۲۰۲۰ از طرف سازمان جهاني بهداشت تحت عنوان سال جهاني «پرستاري و ‌مامايي» نام‌گذاري شده و هدف از اين نام‌گذاري نشان دادن نقش پرستاران در حفظ سلامت مردم و‌ جامعه بوده است.
گرچه در فرهنگ غني كشورمان بر اساس اعتقادات و آموزه‌هاي ديني، پرستاري فراتر از يك شغل بلكه مسووليتي عاشقانه و الهي است كه جايگاه اجتماعي و ماديات بخش كوچكي از مولفه انگيزشي آن را تشكيل مي‌دهد اما شايد زمان آن رسيده باشد كه حاكميت(دولت و مجلس) به تأسي از منويات رهبر عظيم‌الشأن انقلاب در مسير اعتلاي جايگاه واقعي پرستار به تكليف و وظيفه خود عمل كنند.
۱- ايجاد امنيت شغلي
۲- استخدام و تامين كمبود شديد پرستار
۳- ترميم و افزايش حقوق پرستاران متناسب با ساير مشاغل سخت
۴- همسان‌سازي حقوق پرستاران بازنشسته تحت پوشش خدمات درماني و بيمه تامين اجتماعي
 ۵- پرداخت معوقات بازنشستگان پرستار
۶- اجراي طرح تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري كه با وجود اينكه چندين سال از تصويب آن در مجلس مي‌گذرد و از جمله مطالبات ديرينه جامعه پرستاري است متاسفانه تاكنون از جانب مسوولان مورد بي‌مهري و بي‌توجهي قرار گرفته است.
اميد مي‌رود مجموعه مسوولان ذي‌ربط در مجلس شوراي اسلامي، دولت به ويژه وزارت بهداشت در راستاي جبران بخشي از ايثار و ‌فداكاري خالصانه جامعه پرستاري در مبارزه با بيماري كرونا به تعهدات خود در قبال اين عزيزان به جديت عمل كنند تا ان‌شاءالله با رفع دغدغه‌هاي شغلي و معيشتي، موجبات ارتقاي ارايه خدمات ارزشمند اين عزيزان به بيماران و نظام سلامت كشور بيش از پيش فراهم شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون