• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4642 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۰ ارديبهشت

پيدا و پنهان

پيش‌بيني استاد دانشگاه شريف درباره بيكاري 5 ميليون نفري

يك اقتصاددان گفت: كرونا و كاهش فعاليت‌ها بر اساس آمار وزارت كار ۴ميليون يا ۵ ميليون نفر به ۲ميليون و ۹۰۰ نفر قبلي جمعيت بيكاران افزوده است. علينقي مشايخي، اقتصاددان و موسس دانشكده اقتصاد و مديريت دانشگاه شريف اظهار داشت: بر اساس گزارش مركز آمار ۶۷ ميليون نفر نيروي كار داريم كه ۴۰درصد يعني ۲۷ميليون نفر آنها فعال هستند بقيه غيرفعالند. او بيان كرد: بر اساس گزارش مركز آمار نرخ بيكاري ۱۰درصد است؛ يعني ۲۴ ميليون نفر كار مي‌كنند و ۲ميليون و ۹۰۰نفر بيكار هستند كه اين نرخ بسيار بالاست، اگر اقتصاد درست كار كند بايد اين نرخ ۴يا ۵ درصد باشد. مشايخي گفت: كرونا و كاهش فعاليت‌ها بر اساس آمار وزارت كار ۴ميليون يا ۵ ميليون نفر به ۲ميليون و ۹۰۰ نفر قبلي جمعيت بيكاران افزوده است.


همتي: وضعيت امروز از دو سال پيش خيلي بهتر است

رييس كل بانك مركزي طي يادداشتي در صفحه شخصي خود در فضاي مجازي نوشت: تلاش‌هاي بانك مركزي و كمك‌هاي دولت به همراه تلاش بانك‌ها در بهبود وضعيت ترازنامه‌هاي خود، شرايط پولي و ارزي كشور را در وضعيت مناسب‌تري نسبت به دوسال پيش قرار داده است امروز، شرايط بازار سرمايه امكان خوبي براي بهبود شرايط تامين مالي در كنار تامين كسري بودجه، از راه عرضه سهام بنگاه‌ها و اموال مازاد و مهم‌تر از همه، انتشار هدفمند و مديريت شده اوراق بدهي كه هر دو ضد تورمي هستند، فراهم كرده كه اميد است دولت از آن استفاده كند. با توجه به گزارش‌هايي كه از فعاليت‌ بخش‌هاي كشاورزي، صنعت و معدن و خدمات، خصوصا خدمات مدرن و مبتني بر دانش و فناوري‌هاي نوين مي‌رسد، قطعا امسال شاهد تحولات قابل توجهي در عرصه توليد ملي خواهيم بود. اما بايد اذعان كرد كه اقتصاد كشورمان روزهاي سخت و در عين حال تعيين‌كننده‌اي را مي‌گذراند. اطمينان دارم اين شرايط سخت قابل مديريت است. شرايط فشار حداكثري و محدوديت‌هاي تحريمي بيش از حد تصور است كه شايد بتوان آن را در زمره جنايت عليه بشريت ناميد.


از سرگيري مذاكرات براي آغاز پروازهاي اروپايي به ايران

محمد سعيد شرفي، مديركل دفتر نظارت بر عمليات هوانوردي سازمان هواپيمايي كشوري از برگزاري جلسات متعدد و اقدامات اين سازمان در راستاي اعتمادسازي به منظور از سرگيري پروازهاي اروپايي به ايران خبر داد و گفت: در راستاي از سرگيري پروازهاي اروپايي به فرودگاه‌هاي كشور و بهره‌برداري از فضاي آسمان جمهوري اسلامي ايران جهت پروازهاي عبوري خود به مقاصد كشورهاي حاشيه جنوبي خليج‌فارس، شبه قاره هند و جنوب شرق آسيا جلسات متعددي بين مقامات هوانوردي ايران و تعدادي از شركت‌هاي هواپيمايي اروپايي به نمايندگي شركت هواپيمايي لوفت هانزا برگزار شد. او افزود: در اين جلسات كه از بهمن سال ۱۳۹۸ با حضور نمايندگان سياسي و سفراي آلمان و اتريش در تهران انجام شد و با حضور مديران ارشد هواپيمايي اروپايي استمرار يافت، به سوالات شركت‌هاي مذكور پاسخ داده شد.


دوركاري كاركنان گوگل و فيس‌بوك تا پايان سال 

 دو شركت گوگل و فيس‌بوك كه از بزرگ‌ترين غول‌هاي تكنولوژي در جهان به شمار مي‌روند، به تازگي با انتشار بيانيه‌اي جديد به تمامي كاركنان و پرسنل خود اعلام كرده‌اند كه در صورت تمايل مي‌توانند به منظور قطع زنجيره انتقال و انتشار ويروس خطرناك و مرگبار كرونا تا پايان سال ۲۰۲۰ ميلادي در خانه بمانند و كار و فعاليت‌هاي شغلي خود را به صورت دوركاري انجام دهند. طبق گزارش‌هاي منتشر شده از سوي سخنگوي فيس‌بوك، اين شركت قصد دارد از تاريخ ۶ جولاي دفاتر خود را در بسياري از كشورهاي جهان بازگشايي كند، اما در عين حال به كاركنانش اعلام كرده كه مي‌توانند در صورتي كه مايل باشند دوركاري خود را تا پايان سال جاري ميلادي ادامه دهند. ساندار پيچاي، مديرعامل شركت گوگل نيز در بيانيه‌اي مشابه از كاركنان و پرسنل خود كه كار و فعاليت‌شان را مي‌توانند به صورت اينترنتي و دوركاري انجام دهند و نيازي به حضور فيزيكي آنها در محل كار نيست، درخواست كرده است كه به منظور حفظ سلامت و بهداشت جامعه در خانه‌هاي خود بمانند و تا پايان سال ۲۰۲۰ ميلادي دوركاري كنند.


دولت براي سهام عدالت چاه يا منبع جديدي ندارد

پس از آزادسازي سهام عدالت به دستور مقام معظم رهبري كه دارندگان آن نزديك به ۴۹ ميليون ايراني را شامل مي‌شد بسياري از جاماندگان از اين سهام خواستار توزيع مجدد آن براي آنها و برخورداري از امتيازات آن شدند. جمشيد پژويان، استاد دانشگاه علامه طباطبايي در مورد جاماندگان سهام عدالت گفت: پس از آزادسازي سهام عدالت عده‌اي مي‌گويند كه اين سهام حق‌شان است، در حالي كه پيش از آن يا سهام را جدي نمي‌گرفتند يا در طبقه‌بندي دولت براي دريافت آن جايي نداشتند. تصور عجيب و غريبي وجود دارد كه گويا دولت منبع جداگانه‌اي دارد، در حالي كه اين‌گونه نيست و دولت اگر پرداختي هم داشته باشد از خود مردم آن را دريافت مي‌كند، در واقع دولت چاه يا منبعي ندارد. از همين‌رو دولت در سال ۸۵ سهام تعدادي از شركت ها را بين مردم توزيع كرد كه از اين زاويه نيز توزيع مجدد دشوار است. پژويان هدف آزادسازي اين سهام را افزايش كارآمدي دانست و افزود: با آزادسازي سهام عدالت، بخش خصوصي فعال مي‌تواند از اين بنگاه‌ها و دارايي استفاده كند يا به وسيله افراد كارآفرين تجميع شده و با كارآمدي ارزش آن را ارتقا داد كه به نظرم هدف‌گذاري نيز همين موضوع است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون