• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4645 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۳ ارديبهشت

شيوع كوويد 19 خوزستان را در شرايط ويژه قرار داد

آبادان، قرنطينه كامل

گروه اجتماعي

خوزستان براي دومين بار، محدوديت تردد اجتماعي را تجربه مي‌كند. اين تصميمي بود كه به دنبال جلسه صبح يكشنبه ستاد ملي مقابله با كرونا با حضور مقام معظم رهبري، رييس‌جمهوري و استاندار خوزستان، براي 10 شهر اين استان جنوبي اتخاذ شد و از ديروز تا پايان هفته جاري، در شهرستان‌هاي اهواز، كارون، باوي، حميديه، دزفول، مسجدسليمان، شوشتر، هويزه، هنديجان و آبادان محدوديت تردد اجتماعي و اين بار البته، به مراتب سختگيرانه‌تر از آنچه از اول تا 23 فروردين براي تمام استان‌ها اعمال شد، به اجرا درمي‌آيد. به دنبال برگزاري اين جلسه، شوراي تامين استان خوزستان هم به رياست استاندار، مقررات محدوديت رفت و آمد براي شهرستان‌هاي خرمشهر و دشت آزادگان وضع كرد كه به دنبال اين تصميم شوراي تامين، حالا آبادان، اولين شهر كشور و تنها شهر اين استان است كه در قرنطينه كامل قرار گرفت و تمام ورودي‌هاي اين شهرستان از سمت اهواز و ماهشهر هم مسدود شده است. علاوه بر اين، بنا به تصميم جلسه يكشنبه ستاد ملي مقابله با كرونا و شوراي تامين استان، در 10 شهرستان مورد اشاره، تمام دواير دولتي و اصناف تا پايان هفته تعطيل هستند و نظارت روزانه براي بررسي نحوه تمكين اصناف و مراكز تجاري از اين دستور هم جدي‌تر شده چنانكه به گفته معاون نظارت و بازرسي اداره صنعت، معادن و تجارت استان، علاوه بر ابلاغ دستورالعمل ممنوعيت فعاليت به تمام اتحاديه‌ها، پلمب واحد صنفي متخلف در انتظار صاحبان كسب و كار خواهد بود. تنها صنوف مجاز به فعاليت در 10 شهرستان مورد اشاره شوراي تامين استان، نانوايي‌ها، سوپرماركت‌ها و واحدهاي عرضه‌كننده گوشت و مرغ و داروخانه‌ها، مراكز درماني و عملياتي و امدادي هستند. البته غير از شهرستان آبادان كه حالا بايد قرنطينه كامل را سپري كند، براي هشتمين كلانشهر كشور هم كه بالاترين آمار ابتلا را در بين شهرهاي استان دارد، سخت‌گيري‌هاي بيشتري اعمال شده چنانكه ديروز معاون خدمات شهري شهرداري اهواز با اشاره به اعمال محدوديت‌هاي جديد در تمامي خيابان‌هاي اصلي شهر، از ممنوعيت فعاليت تاكسيراني اهواز جز آژانس‌هاي خصوصي، ممنوعيت هرگونه تردد در بلوارهاي ساحلي غربي و شرقي شهر، ممنوعيت فعاليت هر صنف غير از نانوايي‌ها، سوپرماركت‌ها، پروتئيني‌ها، ميوه و تر‌بارفروشي‌ها و داروخانه‌ها، تدابير شديد ترافيكي، تعطيلي بازار هسته مركزي شهر، ممنوعيت تردد در خيابان‌هاي اصلي اهواز از جمله خيابان اصلي كيانپارس، وهابي، چمران، زيتون، پاداد، كوروش، شريعتي، آزادگان، خيابان ۶۸ متري كوي علوي و هسته مركزي شهر، ممنوعيت فعاليت مساجد، تعطيلي آرامستان اهواز، ممنوعيت فعاليت اتوبوسراني و تداوم خاموشي پارك‌هاي شهر خبر داد.

اين تصميم شوراي تامين استان، تابعي از گزارش‌هاي روزانه دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز درباره افزايش تعداد مبتلايان و بيماران حاد كوويد 19 بوده چنانكه استاندار خوزستان، يكشنبه شب در گفت‌وگوي تلويزيوني و به دنبال اعلام تصميم شوراي تامين استان براي بازگشت دوباره محدوديت‌هاي اجتماعي به 10 شهرستان خوزستان و اجراي قرنطينه شهري براي آبادان خبر داده بود كه ظرف يك ماه گذشته، آمار ابتلا در استان، 200 الي 300 درصد و آمار بستري، 60 درصد افزايش داشته علاوه بر اينكه حداقل، 2.5 برابر موارد بستري‌ها، بيماراني بودند كه به دليل علايم خفيف، بايد در قرنطينه خانگي مداوا مي‌شدند.

غلامرضا شريعتي در تشريح جزييات اين تصميم و وضعيت اپيدمي بيماري در استان گفته بود: «در استان خوزستان كه 5.7 درصد جمعيت كل كشور را دارد، در هر شبانه‌روز، حدود ۹۵۰ تا 1100 تست تشخيص كرونا انجام مي‌شود كه اين تعداد، معادل ۱۰ الي ۱۱ درصد تست‌هاي تشخيص كرونا در كل كشور است. انجام اين تعداد تست يكي از دلايل افزايش شناسايي بيماران جديد است. علاوه بر اين، اغلب مبتلايان، نيازمند مداواي سرپايي و قرنطينه خانگي بوده و نياز به بستري در بيمارستان ندارند و شدت بيماري‌شان هم كمتر است. اما كاهش فاصله‌گذاري اجتماعي هم يكي از دلايل افزايش آمار مبتلايان بوده چون به دنبال تغيير شرايط (لغو طرح فاصله‌گذاري اجتماعي از 23 فروردين) متاسفانه مردم نيز كمتر رعايت و فكر كردند كه مساله تمام شده كه اين اتفاق هم باعث شد امكان آلودگي بيشتر شود چنانكه تعداد بيماران در خوزستان، ظرف يك ماه گذشته ۲۰۰ الي 300 درصد و تعداد بستري‌ها ۶۰ درصد افزايش داشت.»

شريعتي ضمن اعلام اينكه روز جمعه، درباره تداوم اجراي طرح محدوديت تردد و فاصله‌گذاري اجتماعي براي 10 شهرستان تابعه، تصميم‌گيري خواهد شد، ضرورت رعايت جدي محدوديت‌ها و احتمال اجراي تدابير سختگيرانه‌تر براي ليالي قدر و روزهاي پيش از عيد سعيد فطر را يادآور شده بود و ضمن اشاره به نظارت جدي بسيج و نيروي انتظامي و قوه قضاييه بر رعايت اين محدوديت‌ها و به خصوص، جلوگيري از برگزاري هر گونه مراسم و تجمع تاكيد كرد: «اگر تنها موارد سرپايي افزايش پيدا مي‌كرد و بستري‌ها افزايش نمي‌يافت چنين واكنشي نشان نمي‌داديم، اما رشد ۶۰ درصدي بستري‌ها ما را بر آن داشت كه مداخله بيشتري داشته باشيم. در واقع، در استان خوزستان، از هر 100 هزار نفر، تست كروناي 78 نفر مثبت بود با وجود آنكه نرخ مرگ كرونا در استان از 18 به ۶.۷ درصد كاهش يافته بود.»

شريعتي در مورد وضعيت امكانات درماني در استان هم اين توضيح را داشت كه «تخت خالي به اندازه كافي در خوزستان داريم. از 1010 تخت پيش‌بيني شده براي بستري كرونا، فقط 510 تخت و از 197 تخت ICU 149 تخت اشغال است . بنابراين وضعيت بحراني نيست و هنوز آمار مبتلايان در خوزستان، كمتر از متوسط كشوري است اما در برخي شهرها، در حال نزديك شدن به آستانه تحمل هستيم كه با كمي غفلت، ممكن است مرگ در خوزستان افزايش پيدا كند.»

ديروز، سخنگوي دولت هم به اين گزارش‌ها استناد كرد و در توجيه علت بازگشت دوباره محدوديت‌هاي اجتماعي و مقررات سختگيرانه‌تر به اين استان جنوبي گفت كه شواهد روزهاي پيشين نشان مي‌دهد كه در استان خوزستان، رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي، كمتر از 50 درصد است. علي ربيعي ديروز در جمع خبرنگاران اعلام كرد: «روند ابتلا و آمار مرگ بر اثر كوويد 19 در استان خوزستان، حداقل ظرف سه روز گذشته افزايش داشته و رعايت كمتر از 50 درصدي فاصله‌گذاري اجتماعي باعث روند افزايشي ابتلا در اين استان شده است.»

 

چرا خوزستان دچار بحران شد

نگاهي به آمار يك ماهه از شناسايي روزانه مبتلايان جديد كوويد 19 در استان خوزستان نشان مي‌دهد كه دقيقا از 31 فروردين و يك هفته پس از لغو سراسري طرح فاصله‌گذاري اجتماعي در كشور – غير از استان تهران - اعداد مبتلايان جديد، از رقم‌هاي 70 نفري و 50 نفري، يك‌باره سه رقمي شده و افزايش سه برابري داشته است. در طول 10 روز گذشته، جز يك روز، در هيچ گزارشي تعداد مبتلايان جديد كمتر از 150 نفر نيست و ظرف روزهاي اخير هم مسوولان حوزه درمان استان، هشدارهايي درباره تعداد رو به افزايش مبتلايان حتي در كلانشهر اهواز مطرح كرده بودند. با وجود آنكه به گفته شهروندان استان خوزستان و برخي مسوولان حوزه سلامت اين استان، كم توجهي اهالي استان و به خصوص؛ ساكنان شهرهايي همچون اهواز و آبادان و دزفول و حاشيه‌ها و روستاهاي اطراف به رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي و خودداري از برگزاري تجمعات منجر به انتقال ويروس، يكي از مهم‌ترين دلايل افزايش آمار مبتلايان بوده، اما نبايد از ياد برد كه اعضاي ستاد ملي مقابله با كرونا به عنوان سياستگذاران كشوري، اشتباه بزرگي در تجويز نسخه واحد براي تمام استان‌ها و شهرهاي كشور مرتكب شدند. شرايط فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي هر استان ايجاب مي‌كرد كه استانداران و معتمدان استان به عنوان مشاوران اين ستاد، براي اعمال هر نوع محدوديت طرف مشورت قرار بگيرند و با ارايه گزارشي جامع از شرايط ساكنان متبوع خود، شرايط استان را به گونه‌اي براي اعضاي اين ستاد تشريح كنند كه براي هر استان؛ صرف‌نظر از محدوديت تردد بين استاني، شرايط متفاوتي در نظر گرفته شود. اين تفاوت قطعا بايد در ميزان و حتي نوع محدوديت‌هاي اعمال شده و زمان لغو اين محدوديت‌ها هم مدنظر قرار مي‌گرفت كه البته چنين اتفاقي نيفتاد. استان خوزستان، با تمام استان‌هاي كشور متفاوت است. استاني محصور به راه‌هاي مواصلاتي و مرز دريايي و مستقر در نوار ساحلي جنوب كشور و برخوردار از جاذبه‌هاي گردشگري و ميراث فرهنگي بسيار متنوع، حتما شرايط متفاوتي با ساير استان‌ها دارد چنانكه اين استان، تقريبا در تمام ايام سال؛ حتي در فصل گرما، از نظر ميزان واردات كالا، صادرات، پذيرش مسافر و گردشگر، ورود مهاجران خارجي، تردد بين مرزي با كشورهاي همسايه و حتي جرايم اقتصادي همچون قاچاق كالا، مورد توجه دولت و مردم است. بازارهاي ساحلي و شبانه و جاذبه‌هاي گردشگري در شهرهايي همچون آبادان، اهواز، خرمشهر و دزفول در تمام ايام سال بسيار شلوغ است چون معاش يوميه مردم اين استان، از دريا و داشته‌هايش به دست مي‌آيد. ظرف روزهاي گذشته، مسوولان استان خوزستان به «اعتماد» گفته بودند كه بلافاصله پس از لغو طرح فاصله‌گذاري اجتماعي و از روز 23 فروردين، بازارهاي ساحلي و مراكز و مناطق تفريحي شهرهاي پرتردد استان، مثل ايام پيش از ورود ويروس كرونا، شلوغ و پرازدحام شد و خواستار بازگشت دوباره محدوديت‌هاي تردد اجتماعي در اين شهرها شدند. مرور آمارهاي روزانه دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز هم نشان مي‌دهد كه تا روز 23 فروردين‌ماه كه طرح فاصله‌گذاري اجتماعي در استان خوزستان برقرار بوده، ساكنان اين استان چنان پايبند رعايت اين محدوديت‌ها بوده‌اند كه آمار ابتلاي روزانه حتي از عدد 70 بالاتر نمي‌رفته اما يك هفته پس از لغو اين طرح براي اين استان و در واقع، به دنبال پايان دوره نهفتگي ويروس، شاهد سه رقمي شدن آمار ابتلا در گزارش‌هاي روزانه اين دانشگاه هستيم.

ديروز هم عليرضا رييسي؛ معاون بهداشت وزير بهداشت در تشريح وضعيت رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي در چهار گوشه كشور گفت: «بعد از ابلاغ پروتكل‌ها، يك ميليون و ۸۸۰ هزار بازديد در كشور انجام داديم و نتايج اين بازديدها به ما نشان داد كه غير از تهران، حدود ۸۲ درصد مردم، پروتكل‌ها را رعايت كردند. در مركز و استان‌هاي مركزي ۹۲ درصد، در شرق كشور ۸۰ درصد، در غرب كشور ۷۶ درصد، در شمال كشور حدود ۷۷ درصد و در جنوب كشور ۶۷ درصد مردم پروتكل‌هاي بهداشتي را رعايت كرده بودند ولي اين رقم در تهران متاسفانه ۶۲ درصد و در اهواز ۴۰ درصد بود.»

رييسي درباره وضعيت آمارهاي ابتلا در خوزستان هم اين توضيح را داد كه «اگر شرايط كنوني استان خوزستان دو تا سه هفته قبل پيش مي‌آمد، اين استان در كنار آمارهاي ساير استان‌ها گم بود؛ چراكه در آن زمان استان‌هاي ديگر وضعيت بدتري داشتند. در حال حاضر ميزان اپيدمي و ابتلا در خوزستان هنوز از ميانگين كشوري پايين‌تر است. منتها از آنجايي كه پيك بيماري در خوزستان نسبت به ساير استان‌ها ديرتر اتفاق افتاد، اكنون خودش را نشان مي‌دهد، زيرا ساير استان‌ها از پيك‌ بيماري عبور كردند و روند ابتلا در آنها نزولي شده است، اما چون به تازگي پيك بيماري در خوزستان شروع شده، اعداد اين استان بيشتر به چشم مي‌آيد. پس در حال حاضر، در ساير استان‌ها نياز به پاكسازي داريم، اما در خوزستان نياز به سركوب ويروس داريم. از نظر من، در استان خوزستان فاجعه‌اي رخ نداده است و نگراني ما درباره خوزستان نسبت به ساير استان‌ها اين است كه اكنون خوزستان در مرحله پيك قرار گرفته و بايد سريعا از اين پيك عبور كنيم. در خوزستان بايد زنجيره انتقال را با بيماريابي سرپايي، تشخيص به موقع، فاصله‌گذاري اجتماعي و رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي رد كنيم. براي اين كار تصميم گرفتيم كه يك گام به عقب برگرديم، برخي مشاغل تعطيل شوند، ادارات تا آخر اين هفته تعطيل شوند و فرصتي دهيم تا تجديد قوايي انجام شده و نظارت بيشتري روي پروتكل‌ها اعمال شود. با توجه به مسائل قومي و فرهنگي در استان‌هاي مختلف گاهي اوقات بايد شرايط متفاوتي را انتظار داشته باشيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون