• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4645 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۳ ارديبهشت

گردشگري در پساكرونا

ساسان تاجگردون

قانون بودجه 99 كل كشور مانند سنوات گذشته پس از جمع‌بندي لازم توسط سازمان برنامه و بودجه كشور و تصويب در هيات دولت در قالب لايحه بودجه در اسفند 98 تقديم مجلس شوراي اسلامي شد و درنهايت به تصويب رسيد.  اختصاص بودجه مناسب به وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي مي‌تواند در كمك به اين حوزه و رفع مشكلات حادث شده بر فعالان آن گره‌گشا باشد. خوشبختانه بودجه سال 99 باتوجه و اهتمام نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي با رشد 39‌درصدي مواجه شد. روح حاكم بر لايحه بودجه با‌توجه به شرايط تحريم و شرايط خاص اقتصادي و از طرفي ضرورت تامين معيشت و تنظيم نيازهاي مردم خصوصا جامعه بزرگي كه در حوزه گردشگري و صنايع‌دستي در كشور فعال بوده‌اند و در اين بحران جهاني آسيب ديده‌اند را مورد توجه قرار داد و خوشبختانه به نتيجه مناسب رسيد. از اين منظر گردشگري كشور كه در زمينه جذب گردشگر خارجي با 8 ميليون و 600 هزار گردشگر ورودي قبل از شيوع كرونا بسيار موفق عمل كرده بود اميدوار است به روزهاي قبل بازگردد، البته پس از ورود ويروس كوويد19، مصوبه‌ دولت درباره بخشش يا امهال اجاره‌بهاي اماكن متعلق به وزارتخانه اجرا شد و تسهيلات حمايتي دولت به 3 رشته وزارتخانه از 10 رشته مورد حمايت دولت نيز مورد استقبال قرار گرفت. يكي ديگر از حوزه‌هايي كه در اين شرايط بسيار آسيب ديده است صنعتگران و هنرمندان توليدكننده صنايع دستي و هنرهاي سنتي كشور هستند، اين قشر تلاشگر و هنرمند باتوجه به همه‌گيري ويروس كرونا مجبور به تعطيلي كارگاه‌هاي توليدي خود شدند كه خود به روند توليد محصولات صنايع دستي در رشته‌هاي مختلف در كشور صدمه وارد كرده است، موجي از بيكاري، كمبود مواد اوليه و كاهش توليد مي‌تواند به پيكر اين حوزه صدمات جبران‌ناپذيري را در طولاني‌مدت وارد كند...

 در اين مقطع بودجه اختصاص يافته مي‌تواند نقش تاثيرگذاري براي حمايت از صنعتگران و هنرمندان داشته باشد كه با برنامه‌ريزي در سال جهش توليد راهكارهاي اجرايي براي برون‌رفت از اين مشكل صورت پذيرد.
از اين رو است كه تمامي اركان وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي با تمام قوا بايد در تلاش باشند تا صنعت گردشگري كشور را كه اين روزها باتوجه به شيوع جهاني ويروس كرونا دچار آسيب شده است حمايت كرده و با بررسي و شناسايي نقاط آسيب‌ديده به ترميم آن بپردازند.
اكنون با كاهش اتكا به منابع درآمد نفتي در كشور رويكرد تازه‌اي در حوزه درآمدزايي در اقتصاد كشور ايجاد شده است، صنعت سبز گردشگري و دنياي صنايع دستي بدون مرز مي‌تواند از اركان تاثيرگذار در حوزه ارزآوري در كشور باشد، رونق گردشگري و صنايع وابسته همچنين صنايع دستي به كاهش آمار بيكاري، رشد اقتصادي، افزايش توليد داخلي، توانگري توليدكننده داخلي منجر مي‌شود و در پس اين اتفاق به نفس نام سال 1399 يعني جهش توليد دست خواهيم يافت و به اين‌گونه توليدكننده و صنعتگر داخلي را خودكفا مي‌سازد. با افزايش توان سرمايه‌گذاري در حوزه زيرساخت‌هاي گردشگري و پروژه‌هاي اين حوزه به رونق هر چه بيشتر اين صنعت ارزآور جهاني بيش از پيش كمك خواهد شد، در صورتي كه وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي نيز منابع مالي قابل‌قبولي داشته باشد، مي‌تواند در مواقع لزوم با ارايه تسهيلات از سرمايه‌گذاران و فعالان اين حوزه حمايت بيشتري داشته باشد و به مرور به رونق گردشگري با وجود تمامي ظرفيت‌هاي موجود در كشور كمك كند.  با عنايت به اضافه شدن دو عنوان جديد به برنامه‌هاي اعتباري سال 1399 و رشد بودجه وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي اين مهم مي‌تواند راهي رو به آينده توسعه اين صنعت سبز در كشور بگشايد بدين‌گونه كه با حمايت از صنايع آسيب‌ديده اين حوزه مي‌توان جان دوباره‌اي به پيكره اين صنعت بخشيد.  بدون شك اين بودجه با تلاش‌هاي بي‌وقفه مسوولان وزارتخانه با همراهي نمايندگان و فراكسيون گردشگري مجلس شوراي اسلامي تحقق پيدا كرد و قطعا دولت به شكل ويژه از اين بودجه حمايت كرده است. اميدواريم كه با همت متعالي فعالان اين حوزه پس از پشت‌سر گذاشتن دوره سخت بيماري كوويد19 به شاخص‌هاي موردنظر در حوزه گردشگري بازگرديم و رشد پيش‌بيني شده در اين حوزه محقق شود.
معاون وزارتخانه ميراث ‌فرهنگي
 صنايع دستي و گردشگري

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون