• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4645 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۳ ارديبهشت

ربيعي از آمادگي براي بررسي حادثه براي مهاجران افغانستاني خبر داد

5 سناريوي كرونايي، شب قدرِ مجازي و تبادل زنداني

«با فاصله‌گذاري هوشمند شاهد كاهش مرگ و مير ولي افزايش بيماريابي در كشور هستيم. دو منحني با شيب آرام رو به پايين در حال حركت هستند و كيس‌هاي سرپايي رو به افزايش است»، توصيف سخنگوي دولت از شرايط شيوع و مديريت كرونا در ايران است كه هر روز دامنه فعاليت‌هاي اجتماعي و اقتصادي را وسيع‌تر و محدوديت‌هاي حاصل از بحران كرونا را كاهش مي‌دهد. آن‌طور كه علي ربيعي گفته هر روز 30 هزار تست در روز انجام مي‌شود و دولت برنامه دارد تا اين تعداد را به روزانه يك ميليون تست رسانده و غربالگري را افزايش دهد. در اين حال ستاد مديريت كرونا 5 سناريو ترسيم كرده كه بنابه شرايط دست به عمل بزند. اين سناريوها روز گذشته در جريان نشست خبري سخنگوي دولت تشريح شد. به گزارش ايرنا، ربيعي درمورد اين سناريوها توضيح داد: «يك سناريو بدون مداخله بود كه اساسا ما آن را دنبال نكرديم. برخي از كشورها هم كه آن را دنبال كردند، منصرف شدند. يك سناريو مداخله حداقلي بود. سناريوي ديگر، مداخله متوسط به‌سمت خوب بود. سناريوي ديگر، مداخله سنگين و سخت‌گيري حداكثري و سناريوي آخر هم قرنطينه بود» كه به‌گفته ربيعي چيزي بين سناريوي چهار و پنج انجام گرفت و اگر شرايط رو به بهبود باشد، سناريوهاي بعدي اجرايي مي‌شود. با اين حال سخنگوي دولت باز هم تاكيد كرد كه نبايد تصور كنيم چون منحني رو به پايين است، شرايط عادي است. چه آنكه همانطور كه ربيعي نيز در نشست ديروز تاكيد كرد روند ابتلا و مرگ در خوزستان رو به افزايش است. سخنگوي دولت در اين مورد توضيح داد كه در جلسه پيش از رعايت ميانگين 83 درصدي پروتكل‌هاي بهداشتي و فاصله‌گذاري اجتماعي خبر داده و اين در حالي است كه خوزستان اين رقم زير 50 درصد بوده است.

محدوديت‌هاي ادامه‌دار

سخنگوي دولت همچنين تاكيد كرده كه برخي محدوديت‌هاي مكان‌هاي تجمعي همچنان ادامه دارد. با اين حال وزارت ورزش مامور شده تا ورزش‌هاي غيرتجمعي را بررسي كند و نتيجه را به ستاد مديريت كرونا اطلاع دهد. البته چندي پيش، خبر بازگشايي مدارس از 27 ارديبهشت منتشر شد كه ربيعي تاكيد كرد با توجه به زيرساخت‌هاي آموزش مجازي و تلويزيوني كه به راه افتاده مراكز آموزشي و مدارس ما هيچ‌وقت تعطيل نشد و حضور در مدارس از روزهاي پاياني ارديبهشت هم اجباري نيست، بلكه تنها در برخي مقاطع نياز به تعامل حضوري دانش‌آموزان و معلمان احساس مي‌شد كه باعث اتخاذ چنين تصميمي شد. ربيعي تاكيد كرد كه هيچ نيازي به حضور در مدرسه وجود ندارد و تصميم را به مردم واگذار كرديم. سخنگوي دولت همچنين خبر داد كه بازگشايي دانشگاه‌ها و خوابگاه‌هاي دانشجويي هفته آينده بررسي مي‌شود. به گفته ربيعي در ستاد مقرر شد تمام مساجد و اماكن مذهبي و هيات‌ها از يك طرف و صنوف و رستوران‌هاو آرايشگاه‌ها بعد از ماه مبارك رمضان و با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي و به‌صورت تدريجي بازگشايي مي‌شود. علاوه بر اين ربيعي با اشاره به صحبت‌هاي روز يكشنبه رهبري در جلسه ستاد مديريت كرونا خبر داد كه صداوسيما با همكاري وزارت بهداشت براي پوشش و پخش زنده برنامه‌هاي شب قدر تدابيري انديشيده‌اند. او همچنين خبر داد كه وزير كشور با كميته اجتماعي سياسي و وزير بهداشت با كميته بهداشت به‌طور توأمان مطالعاتي را ظرف چند روز انجام دهند و بعد دو كميته جلسه‌اي برگزار خواهند كرد و نتيجه جلسه اين دو كميته در جلسه بعدي ستاد ارايه خواهد شد.

تبادل زندانيان ايران و امريكا ازطريق سوييس

علي ربيعي در بخشي از سخنان خود به پرسشي درمورد تبادل زندانيان پاسخ داد و گفت اين موضوع ناظر به پيشنهاد 2 سال پيش ظريف بوده و نه فقط درمورد امريكا، بلكه جمهوري اسلامي حاضر به تبادل زندانيان با همه كشورها است. به گفته ربيعي در صورتي كه طرفين حاضر به تبادل باشند، اين اتفاق از طريق دفتر حفاظت منافع ايران كه كشور سوييس است، انجام مي‌شود. سخنگوي دولت در ادامه به خريد و فروش سهام عدالت اشاره كرد و گفت كه «سهامداران مي‌توانند ۳۰ درصد سهام خود را بفروشند كه اين امر هم به‌خاطر جلوگيري از فشار به بازار است و هم برنامه‌ريزي بايد صورت گيرد؛ بنابراين فروش به‌صورت تدريجي است.»

آمادگي ايران براي بررسي حادثه

مهاجران افغانستاني

ربيعي در پاسخ به پرسشي ديگر درمورد اتفاقي كه براي مهاجران افغانستاني در مرز ايران با اين كشور رخ داده نيز توضيح داد و گفت: «چنين حادثه‌اي كه معلوم نيست به چه علت رخ داده، به هيچ عنوان نمي‌تواند روابط ما را به سمتي ببرد و خداي ناكرده موجب تفسيرهاي غلط شود. مقام‌هاي مسوول ما چيزي كه بيان مي‌شود، تكذيب مي‌كنند. با اين وجود با توجه به اهميتي كه به روابط دوستانه و برادرانه قائل هستيم، آمادگي خود را براي همكاري با دولت افغانستان با هدف عدم اطمينان از وقوع اينگونه حوادث و روشن شدن مسائل اعلام كرديم و مي‌توانيم كميته‌اي تشكيل دهيم و بررسي كنيم.» او همچنين تاكيد كرد كه عده‌اي با نيت شوم به دنبال بر هم زدن روابط اين دو كشور هستند.

ربيعي به مخالفت نمايندگان مجلس با طرح تشكيل وزارت بازرگاني واكنش نشان و توضيح داد: «تشكيل اين وزارتخانه همواره براي دولت مهم بوده است، به‌ويژه در شرايطي كه تحريم‌ها و كرونا به كشور تحميل كرده است، آرايش و ساختار متناسب با وضعيت فعلي قطعا اجتناب‌ناپذير است. ربيعي گفت كه دولت به اين نتيجه رسيده براي كنترل بازار در قيمت و عرضه به‌موقع كالا تشكيل وزارت بازرگاني ضروري است. او البته تاكيد كرد كه به نظر نمايندگان احترام مي‌گذاريم اما از عدم تشكيل وزارت بازرگاني احساس خلأ مي‌كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون