• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4645 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۳ ارديبهشت

رييس پيشين صداوسيما ماجراي حل‌و‌فصل اختلافش با رييس‌جمهوري را روايت كرد

آشتيِ «تحميلي» با ختمِ «صلوات»

همان زمان كه با ساختمان شيشه‌اي جام‌جم خداحافظي كرد و كرسي 10 ساله رياست را تحويل داد، برخي از عزم جزمش براي رياست‌جمهوري مي‌گفتند. اما هرچه بود نتوانست دل تصميم‌گيران اصولگرا را به دست بياورد ضمن اينكه رقابت با قاليباف و رييس، به خصوص رييسي كار ساده‌اي نبود. با اينكه عزت‌الله ضرغامي به ليست نهايي اصولگرايان براي رسيدن به پاستور نرسيد، در دوران بازنشستگي‌اش سر ذوق افتاد تا تلاش سياسي‌اش را به شكلي چشمگير افزايش دهد. اين افزايش به حدي بود كه گاهي اوقات او صبح با محمدعلي ابطحي صبحانه مي‌خورد و شب، شام به خانه احمدي‌نژاد مي‌رفت. اگرچه وسعت مشرب ضرغامي مثال‌زدني است، اما هر چه هست هيچ‌گاه رابطه او با حسن روحاني، رييس‌جمهور دوستانه نشده و كدورت‌هايي كه به نظر مي‌رسد قديمي است از بين نرفته؛ نه تنها از بين نرفته بلكه تبديل به مشاجره لفظي نيز شده است. مشاجره‌اي كه به تعطيلي دو شوراي عالي مهم در كشور منجر شد اما آن‌طور كه ضرغامي مي‌گويد با يك «صلوات» بالاخره ختم به «خير» شد؛ «صلواتي» كه حالا ضرغامي در مصاحبه‌اش آن را مصالحه «تحميلي» توصيف مي‌كند. هر چه بود روايت بامداد دوشنبه ضرغامي به عنوان جديدترين روايت از مشاجره با روحاني و اختلاف با او نشان داد كه آشتي «تحميلي» با ختم «صلوات» صورت گرفته است. 
 بازخواني مشاجره در «باغ رمضان»
عزت‌الله ضرغامي بامداد دوشنبه ميهمان برنامه «باغ رمضان» بود. ويژه برنامه‌اي كه به مناسبت ماه رمضان از ساعت 24 تا يك و 30 دقيقه بامداد با حضور چهره‌هاي سرشناس برگزار و از طريق نرم‌افزار روبيكا پخش مي‌شود. رييس اسبق صداوسيما اگرچه پيش از اين خرده‌روايت‌هايي از مشاجره لفظي‌اش با رييس‌جمهوري را بيان كرده ‌بود، اين‌بار هم به سياق قبل خبري از جزييات نبود، اما از توصيه رهبري براي حل‌و‌فصل اين اختلاف خبر داد و اين آشتي مصلحتي را از سر اجبار و «تحميلي» توصيف كرد. 
در اين برنامه گفت‌وگومحور صحبت از فضاي مجازي به ميان مي‌آيد و ضرغامي در حال گفتن اينكه «من آسيب‌هاي فضاي مجازي را مي‌دانم و عضو شوراي عالي فضاي مجازي هستم...» با اين پرسش مواجه مي‌شود كه آيا به جلسات شوراي عالي فضاي مجازي پس از ماجراهاي پيش آمده و قهر مي‌رود يا نه؟ ضرغامي هم با خنده توضيح مي‌دهد كه «دوباره لطف كردند و دعوت كردند. در واقع رييس بايد دعوت كند. او يك چيزي گفت و ما يك چيزي گفتيم. بعد دعوا شد. بعد ايشان از جلسه بيرون رفتند. البته اول به من گفتند اما وقتي ديدند من بيرون برو نيستم جلسه را ترك كردند.» با اين حال ضرغامي در مواجهه با اصرار مجري براي شرح ماوقع مقاومت مي‌كند و مي‌گويد: «بگذريم. الان با هم دوست شديم. ميشه آشتي كرد بعضي مواقع آشتي‌ها تحميلي است. سابقا در دعواهايي كه در محله‌ها اتفاق مي‌افتاد، يك بزرگ‌تري دست دو طرف را مي‌گرفت و مي‌گفت «صلوات». الان خيلي جاها آن كسي كه بايد بگويد صلوات نيست و به قول معاون سازمان مديريت كه مي‌گفت سالانه ميلياردها تومان بودجه كشور مي‌گذارد براي همين دعواهايي كه با صلوات تمام مي‌شود. اصلا بعد از روبوسي بيشتر به هم حال مي‌دهند اما چون كسي نيست كه بگويد صلوات تبديل به پرونده مي‌شود و شايد 10 سال بودجه براي آن صرف مي‌شود. در آن جلسه هم كسي نبود كه بگويد صلوات. اگر رهبري به بياني نمي‌گفتند صلوات يا ايشان {رييس‌جمهوري} به جلسات نمي‌آمد يا من نمي‌آمدم.»
 يك دعواي قديمي 
آنچه ضرغامي و دو مجري برنامه «باغ رمضان» يادآوري كردند به زمستان 97 بازمي‌گردد. حسن روحاني در سخنراني از فيلترينگ اعمال شده بر فضاي مجازي گلايه و از برخورد با زنان به ‌دليل حجاب انتقاد كرد. همچون گذشته كه اين سخنان را برنتابيدند، اين‌بار هم سخنان حسن روحاني با واكنش‌هايي تند در فضاي رسانه‌اي از سوي جريان رقيب مواجه شد. اما اين واكنش‌ها به همين‌جا ختم نشد و رييس پيشين صداوسيما در جلسه شوراي عالي فضاي مجازي رو در روي رييس‌جمهوري، بابت اظهاراتش به او تاخت. همان زمان گفته شد كه رييس‌جمهوري از ضرغامي خواسته تا جلسه را ترك كند اما در نهايت خودش از محل برگزاري نشست خارج شده است. البته روايت‌هايي از مشاجره لفظي ميان حسن رحيم‌پور‌ازغدي و ضرغامي با رييس‌جمهوري در جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي وجود داشت.
پس از اين اخبار غيررسمي، خبرنگار سايت خبري جماران، نزديك به موسسه حفظ و نشر آثار امام خميني خبر داد كه در حاشيه مراسم تجديد ميثاق با آرمان‌هاي امام شنيده كه در پي مشاجره اخير دفتر يكي از مقامات عاليرتبه نظام ضرغامي از ادامه حضور در جلسات شوراي عالي انقلاب فرهنگي و شوراي عالي فضاي مجازي منع شد‌ه است. پس از آن البته سايت رجانيوز نزديك به جبهه پايداري و اصولگرايان تندرو اين خبر را تكذيب كرد. پس از اين مشاجرات جلسات شوراي عالي انقلاب فرهنگي و شوراي عالي فضاي مجازي قريب به 6 ماه برگزار نشد تا در نهايت بنا بر اظهارات ديروز ضرغامي با وساطت رهبري اين اختلاف كناري گذاشته ‌شد. اما پيش از اينكه ضرغامي فرصتي رسانه‌اي بيابد و در مورد اين اتفاق اظهارنظر كند، محمد ايماني، عضو شوراي سردبيري روزنامه «كيهان» شرحي از اين مشاجره نوشت و گفت حرف‌هاي ضرغامي به «غرور روحاني» برخورده و «از موضع بالا و با خشم» از ضرغامي خواسته جلسه را ترك كند. البته همان زمان علي نادري، سردبير اسبق رجانيوز اين مشاجره را بي‌پرده‌تر بازگو كرد و نوشت: «روحاني به ضرغامي مي‌گه به شما ربطي نداره من چي گفتم. ضرغامي هم مي‌گه به خودت و همه‌ كس و كارت ربط نداره، به من ربط داره. شما بايد اينجا توضيح بديد چرا اين حرف‌ها را زدي.» در اين ميان عبدالله گنجي، مديرمسوول روزنامه جوان در يادداشتي از «شأن حقوقي» رييس‌جمهوري دفاع كرد. ابتدا ضرغامي در گفت‌وگويي رسانه‌اي اعلام كرد: «قرار شده است كه كسي از بحث و جزييات درون جلسه، چيزي به بيرون از جلسه منتقل نكند. من هم چيزي نمي‌گويم. سايرين مي‌توانند روايت‌هاي خود را از جلسه نقل كنند.» اما پس از يك‌سال اين رويه را تا حدي در ضيافت افطار انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اميركبير تغيير داد و اين‌گونه روايت كرد كه «ماه رمضان سال قبل من يك بار از آقاي روحاني بعد از نطق‌شان اجازه گرفتم كه انتقاد كنم، اما اجازه نداد به همين دليل بين ما دعوا شد و دعوا به جا‌هاي باريك كشيد و حرف‌هاي تلخي به هم زديم؛ البته آن زمان رييس‌جمهوري تازه راي آورده بود و فكر مي‌كرد، چون راي بالا آورده، مي‌تواند هر چه مي‌خواهد بگويد در هر حال آن جلسه به قدري تلخ شد كه اصلا معلوم نشد چطور تمام شد در آن جلسه من هرچه كوتاه آمدم، اما رفتار رييس‌جمهوري رفتار بدي بود؛ به همين دليل مجبور شدم كه پاسخ او را بدهم. »
مشاجره و اختلاف‌نظر عزت‌الله ضرغامي و حسن روحاني سابقه‌اي قديمي‌تر دارد و برمي‌گردد به ماه‌هاي آغازين رياست‌جمهوري روحاني. زماني كه حسن روحاني براي تحقق وعده انتخاباتي‌‌اش يعني گزارش 100روزه به مردم به صداوسيما رفت و آنجا جرقه اولين اختلاف زده ‌شد. همان زمان كه ارايه گزارش 100 روزه دولت با تاخير از صداوسيما پخش و گفته مي‌شد كه شرط و شروط ضرغامي براي روحاني بوده كه مانع پخش به موقع شده است. اضافه شدن سونيا پوريامين به عنوان مجري و انجام برنامه به ‌صورت پرسش و پاسخ و البته آغاز شدن اين برنامه پس از پايان يافتن برنامه «شب آفتابي» كه ميزبان آن حدادعادل از جمله شروط رييس وقت صداوسيما بود. اين مشاجره‌هاي قديمي يك‌بار ديگر سال 97 سر باز كرد و پس از آن ضرغامي از هيچ فرصتي براي حمله به دولت دست نكشيد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون