• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4652 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت

انتقاد به مديريت بحران كرونا

محمود فاضلي

طبق يك نظرسنجي جديد در فرانسه، اتباع اين كشور منتقدترين اروپايي‌ها نسبت به دولت‌شان در مديريت بحران كرونا هستند. 66 درصد فرانسوي‌ها معتقدند كه دولت در حد و اندازه مقابله با اين شرايط نبوده است. اين درحالي است كه به‌طور متوسط در سطح اروپا (غير از فرانسه) 51 درصد مردم معتقدند كه دولت كشورشان توانسته است اين بحران را مديريت كند. 67 درصد اسپانيايي‌ها از دولت كشورها در مديريت شيوع كرونا انتقاد دارند. 60 درصد آلماني‌ها و 63 درصد انگليسي‌ها مديريت دولت‌شان را در بحران تاييد كرده‌اند. در ايتاليا نيز 50 درصد مردم عملكرد دولت كشورشان را تاييد كرده‌اند. در يونان 86 درصد مردم عملكرد دولت محافظه‌كار اين كشور جهت محدود كردن شيوع ويروس كرونا را مثبت ارزيابي مي‌كنند. 68 درصد تصميم دولت جهت اعمال محدوديت تردد را ضروري مي‌دانند. اما همزمان 50 درصد مردم، تدابير اعلام شده براي پشتيباني از كارمندان را ضعيف و ناكافي مي‌دانند.
 64 درصد فرانسوي‌ها معتقدند، همشهريان‌شان در اين دوره رفتار خوبي داشته‌اند. در مقابل 75 درصد فرانسوي‌ها عملكرد شهردار شهرشان را تاييد كرده‌اند اما اين رقم به‌ طور متوسط در اروپا 58 درصد است. طبق اين آمار 75 درصد فرانسوي‌ها معتقدند كه دولت واقعيت‌ها را به آنها نگفته و 74 درصد نيز گفته‌اند كه دولت در زمان مناسب تصميمات درستي را اتخاذ نكرده است. همچنين 76 درصد فرانسوي‌ها بر اين باورند كه دولت به خوبي بيمارستان‌ها و كادر درماني را براي مقابله با شيوع كرونا تجهيز نكرده است. همين تعداد اقدامات دولت را غيرشفاف دانسته‌اند. حدود نيمي از اروپايي‌ها به رهبران خود اظهار اعتماد كرده‌اند.
در حالي كه 62 درصد اروپايي‌ها معتقدند دولت‌هاي آنها تدابيري در حد و اندازه‌هاي وخامت اوضاع اتخاذ كرده‌اند اين رقم براي فرانسوي‌ها 45 درصد است. 60 درصد انگليسي‌ها، 68 درصد ايتاليايي‌ها و 72 درصد آلماني‌ها معتقدند كه دولت‌هاي‌شان تصميماتي در حد و اندازه وخامت اوضاع اتخاذ كرده‌اند. 83 درصد اروپايي‌ها(غير از فرانسوي‌ها) گفته‌اند كه تقريبا به خوبي دوره خانه‌نشيني را سپري كرده‌اند. اين رقم براي فرانسوي‌ها 80 درصد بوده است. 32 درصد اروپايي‌ها و 28 درصد فرانسوي‌ها نيز نگران از دست دادن شغل خود به علت بحران كرونا هستند. اين رقم براي اسپانيايي‌ها 43 درصد و براي ايتاليايي‌ها 38 درصد و براي آلماني‌ها 17 درصد است. 
ويروس كرونا البته در بعضي كشورهاي اروپايي تبعات منفي در راستاي همبستگي اروپايي داشته است. در چند ماه اخير ايتاليا شاهد افزايش چشمگير درخواست براي خروج از اتحاديه اروپا بوده و اين به دليل احساس منفي عميقي است كه ناشي از عدم همبستگي اروپا در مواجهه با بحران‌ كرونا بوده است. طبق نظرسنجي جديد 71 درصد ايتاليايي‌ها بر اين باورند كه ويروس كرونا اتحاديه اروپا را تضعيف مي‌كند. حدود 55 درصد اهالي ايتاليا موافقت خود را با ترك اتحاديه اروپا ابراز كردند. رم برخي از شركاي خود در اتحاديه اروپا به ويژه آلمان و هلند را متهم به خودخواهي كرده، ايتاليا برخي از كشورهاي اروپايي را به عدم موافقت به طرح‌هاي مبارزه با ويروس كرونا متهم كرده است.
به باور گروهي از كارشناسان بعضي رهبران، آينده خود را با وضعيت اقتصادي وخيم ماه‌هاي اخير مرتبط مي‌دانند. اردوغان از جمله رهبراني است كه به دنبال شيوع كرونا و همزماني آن با مشكلات اقتصادي داخلي با وضعيت دشواري روبه‌رو است. تعداد بيكاران، تورم و كاهش رشد اقتصادي در اين كشور مي‌تواند موجب كاهش محبوبيت او شود. مخالفانش اگرچه هنوز تمايلي به انتقاد از بحران كرونا و مديريت دولت ندارند اما بسيار نگران آينده هستند. طبق بررسي‌هاي انجام گرفته، تعداد قربانيان كرونا بالاي 50 سال مرتبا در اين كشور رو به افزايش است. آمار مرگ‌ومير بين مردان نسبت به زنان بالاتر است و حدود 79 درصد قربانيان كرونا در تركيه بالاي 60 سال هستند. شهردار استانبول از حزب جمهوري‌خواه خلق نسبت به شيوع ويروس كرونا در استانبول قطب تجاري تركيه هشدار مي‌دهد «اگر اقدامات ضروري انجام نشود اين شهر و در نتيجه آن تركيه با بحران بزرگي روبه‌رو خواهد شد.» شهردار مدعي است تنش‌ها بين شهرداري و دولت، رييس‌جمهوري اين كشور را از توجه به بيماري كرونا منحرف مي‌كند. دولت اگرچه از مردم خواسته كه در خانه بمانند و محدوديت‌هايي نيز اعمال كرده است اما به‌ منظور جلوگيري از بن‌بست اقتصادي در كشور از محدوديت‌هاي كامل بر زندگي عمومي نيز پرهيز مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون