• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3240 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۰ ارديبهشت

آيا حزب اعتدال و توسعه به دنبال ائتلاف با لاريجاني است؟

تكذيب دبيركل تاييد سخنگو

نوبخت: جلسه مشتركي با لاريجاني نداشته‌ام دهقان:با لاريجاني و ولايتي ديدار كرده ايم

    مرجان زهراني/ تعامل علي لاريجاني با دولت در يك سال و نيم اخير نشان داده است كه او و فراكسيون رهروان در مجلس نه تنها دل خوشي از پايداري‌ها به عنوان جدي‌ترين منتقدان دولت ندارند بلكه برخي مواضع او و نزديكانش در مجلس مي‌تواند احتمال ائتلاف او با حاميان و نزديكان دولت روحاني را قوت بخشد. از سويي راهبرد دولت هم تعديل شيرازه تندروانه مجلس است، مجلسي كه تعداد چهره‌هاي معتدل اصولگرا در آن بيشتر باشد و وزن اصلاح‌طلبان ميانه رو هم افزايش يابد.

نوبخت حلقه واصل دولت با لاريجاني!
اما ماجراي احتمال ائتلاف لاريجاني با نزديك‌ترين حزب اعتدالي به دولت حسن روحاني از آنجايي كليد خورد كه ابراهيم اميني در گفت‌وگو با «اعتماد» مطرح كرد روحاني بنا دارد براي دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي با طيف لاريجاني در مجلس ائتلاف كند. او مدعي شد كه شخص پيگير ماجرا در دولت روحاني كسي نيست جز محمد باقر نوبخت، سخنگو و چهره نزديك به حسن روحاني كه سمت دبيركلي حزب اعتدال و توسعه را نيز بر عهده دارد. او همچنين تاكيد كرده بود در صورتي كه اصلاح‌طلبان با موانع زيادي براي انتخابات رو به رو باشند مجبور مي‌شوند كه به ائتلاف با نزديك‌ترين اصولگرايان نزديك به دولت تن بدهند.

افزايش احتمال ائتلاف
اين اظهارات شايد مي‌توانست حدس و گمانه‌اي بر اين باشد كه روحاني و نزديكانش مي‌خواهند با ائتلاف با معتدل‌ترين بخش اصولگراي مجلس، امكان تعامل بهتر را براي دولت در مجلس دهم فراهم كنند اما ماجرا وقتي جدي‌تر شد كه سخنگوي جبهه رهروان ولايت در مجلس به صورت ضمني اين اظهارات را تاييد كرد و گفت: «من به عنوان سخنگوي فراكسيون رهروان ولايت اعلام مي‌كنم ما هم براي انتخابات مجلس و هم موضوعات ديگر مي‌توانيم كنار هم قرار بگيريم.» در واقع سخنگوي فراكسيون رهروان، ائتلاف ميان نيروهاي نزديك به دولت با علي لاريجاني را محتمل و ممكن دانست.
صفر نعيمي رز همچنين در واكنش به اين اظهارات تاكيد كرد: «مواضع لاريجاني به عنوان رييس مجلس به دولت روحاني نزديك‌تر است و فراكسيون رهروان چون در برابر افراط و تفريط ايستاده پس اطلاق واژه فراكسيون اعتدال براي آن معنا داشته و مي‌تواند در كنار دولت اعتدال قرار بگيرد.» او حتي افق همكاري‌ها را فراتر از انتخابات مجلس ترسيم كرد و گفت: «همكاري فراكسيون رهروان و دولت اعتدال صرفا به انتخابات مجلس شوراي اسلامي خلاصه نمي‌شود.» گرچه بعد از اين اظهارنظر اعضاي ديگر فراكسيون رهروان ولايت نيز واكنش نشان دادند و ائتلاف لاريجاني اصولگرا را با دولتي كه بيشتر خود را به اصلاح‌طلبان نزديك مي‌داند غير ممكن دانستند.

تكذيب نوبخت
اين در حالي است كه روز گذشته محمد باقر نوبخت، دبير كل حزب اعتدال و توسعه در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران در مورد امكان ائتلاف اين حزب با علي لاريجاني و فراكسيون رهروان ولايت براي انتخابات مجلس دهم اظهار بي اطلاعي كرده و گفته است: «اين اخبار را براي اولين بار است كه مي‌شنوم و چنين تعاملات يا جلسات مشتركي با آقاي لاريجاني نداشتم.»

غلامعلي دهقان: اعتدال و توسعه ليست‌جداگانه‌اي ارايه خواهد داد
غلامعلي دهقان، سخنگوي حزب اعتدال و توسعه هم طي گفت‌وگويي اعلام كرده بود: «اعتدال و توسعه براي انتخابات مجلس ليست جداگانه‌اي ارايه خواهد داد كه فراجناحي است و اصلاح‌طلبان معتدل و اصولگرايان واقع بين را در خود جاي خواهد داد كه با آنها اشتراكات زيادي داريم.» او حزب اعتدال و توسعه را تلاقي سه جريان درون نظام يعني اصلاح‌طلبان، اصولگرايان معتدل و جريان اعتدالي معرفي كرد و گفت: «ليست انتخاباتي ما هم بر همين اساس فراجناحي و مثل كابينه روحاني ارايه خواهد شد.»او گرچه شروع براي فعاليت انتخاباتي را زود هنگام دانسته و اولويت اول را بازسازي تشكيلاتي اعلام كرده است اما چهار ليست انتخاباتي جبهه پايداري، طيف علي لاريجاني، اصلاح‌طلبان معتدل و حزب اعتدال و توسعه را ليست‌هاي انتخاباتي براي مجلس دهم مي‌داند و تاكيد دارد كه اعتدال و توسعه ليست جداگانه‌اي ارايه خواهد داد. پيش از اين نيز بررسي فعاليت‌هاي انتخاباتي دولت و حضور برخي اعضاي دولت در همايش اخير اعتدال و توسعه گمانه‌هايي براي همكاري دولتي‌ها با اصلاح‌طلبان براي انتخابات ايجاد كرده بود. شايعه حضور اكبر تركان و علي يونسي به عنوان نمايندگان دولت در جلسات شوراي مشورتي اصلاح‌طلبان كه بعد از آن توسط اعضاي اين شورا تكذيب شد هم واكنش كميسيون شوراها در مجلس را به همراه داشت و قرار شد اين كميسيون فعاليت‌هاي انتخاباتي دولت را بررسي كند و نوبخت در مورد فعاليت‌هاي انتخاباتي خود و دولت شفاف‌سازي كند. شفاف‌سازي‌اي كه شايد نوبخت ديروز به آن جامه عمل پوشانيد.هر چند با اظهارات ديروز محمد باقر نوبخت تا حدودي ائتلاف احتمالي حزب اعتدال و توسعه با حزب رهروان ولايت منتفي شد اما برخي چهره‌هاي سياسي طي هفته‌هاي گذشته واكنش‌هايي را درباره ائتلاف روحاني-لاريجاني نشان داده بودند.

تاييد سخنگو
هرچند كه محمدباقر نوبخت از احتمال ائتلاف حزب اعتدال و توسعه با علي لاريجاني اظهار بي‌اطلاعي كرده است اما غلامعلي دهقان، سخنگوي اين حزب به «اعتماد» گفت قطعا اعتدال و توسعه به دنبال ائتلاف با ميانه‌رو‌هاست و حتي در زمان‌هايي كه كفه يك جناح سنگين بود حزب تلاش كرد به صورت فراجناحي افراد متخصص، متعهد و معتدل را براي انتخابات معرفي كند. او در مورد ائتلاف انتخاباتي حزب اعتدال و توسعه با علي لاريجاني و فراكسيون رهروان ولايت به «اعتماد» توضيح داد: اصولا از آنجا كه بناي حزب تعامل با معتدلين عرصه سياسي كشور است تعامل با اصولگرايان واقع‌بين و اصلاح‌طلبان معتدل دورن نظام را نفي نكرده و نخواهيم كرد. از ديدگاه ما آقايان ولايتي، لاريجاني، كاظم جلالي و اصولا فراكسيون رهروان به معناي خاص جريان اصولگراي معتدل شناخته مي‌شوند همان‌طور كه در ميان دوستان اصلاح‌طلب طيف‌هايي هستند كه با مجموعه ما قرابت فكري و سياسي دارند. از ديد ما كساني كه با مجموعه بنياد باران و بنياد اميد ايرانيان هم كار مي‌كنند كساني هستند كه شايستگي تعامل با آنها وجود دارد. دهقان در پاسخ به اين سوال كه خروجي اين تعاملات چقدر در بستن ليست نهايي اعتدال و توسعه تاثيرگذار است، گفت: اعتدال و توسعه به دنبال ائتلاف با ميانه‌رو‌هاست و اين رويكرد هم جديد نيست. در زمان‌هايي كه كفه يك جناح سنگين بود حزب تلاش مي‌كرد فراجناحي عمل كرده و افراد متخصص، متعهد و معتدل را براي مجلس معرفي كند. هرچند در روزگار دوقطبي نداي اعتداليون كمتر به گوش مي‌رسيد و غلبه يك جناح اجازه نمي‌داد صداي گفتمان اعتدال و اجماع ملي شنيده شود اما راي مردم در خرداد 92 نشان داد كه دوره اعتدال است و سياست داخلي مي‌طلبد با نوعي دولت ائتلافي حركت كند. او باتاكيد بر اينكه اين ائتلاف شدني است، اظهار داشت: ما تعاملاتي در ماه‌هاي اخير با هر دو طرف بازي (طيف علي لاريجاني- اصلاح‌طلبان اميد ايرانيان و بنياد باران) داشته‌ايم اما اينكه سرانجام اين تعاملات به كجا خواهد انجاميد و آنچه در ذهن اعتدال و توسعه است و تلاش مي‌كند ائتلافي از ميانه روها را شكل بدهد عملا هم رخ مي‌دهد يا نه، بايد منتظر ماه‌هاي آتي باشيم. هرچند چشم‌انداز آينده وضرورت گفتمان اعتدال و ريشه‌دار شدن ميانه‌رو‌ها نشان مي‌دهد اين ائتلاف شدني است و برخلاف ديدگاه كساني كه معتقدند اين ائتلاف بيشتر روي كاغذ است، واقعيت‌هاي جامعه ايران اين ائتلاف را تحميل خواهد كرد. همان‌طور كه انصراف تاريخي عارف به نفع روحاني را كم‌تر كسي پيش بيني مي‌كرد اما عارف با صرف نظر از حق قانوني خود نشان داد نوعي بلوغ سياسي و پختگي در ميان جناح‌هاي سياسي به وجود آمده است.
سخنگوي حزب اعتدال و توسعه همچنين در مورد فعاليت‌هاي انتخاباتي اين حزب گفت: كميته انتخاباتي حزب اعتدال و توسعه هنوز رسما فعاليت خود را شروع نكرده است و به نظر مي‌رسد از نيمه دوم سال جاري اولويت اول حزب بحث انتخابات مجلس شوراي اسلامي خواهد بود. ضرورت زمانه و همچنين نگاهي به پيشينه ليست‌هاي انتخاباتي حزب بيانگر اين است كه اين مجموعه هميشه تلاش داشته كه فراجناحي عمل و به گونه‌اي تفكر و مشي اعتدالي را در كشور گسترش داده و نهادينه كند. از همان آغاز تاسيس حزب در سال 1378 و دو ماه بعد از تشكيل آن‌كه اولين دور حضور اين حزب در مجالس پس از انقلاب يعني مجلس ششم بود اين حزب تلاش كرد جمعي از نيروهاي اصولگرا، اصلاح‌طلب و ميانه را به مردم معرفي كند. از آن پس هم ليست‌هاي اعتدال و توسعه بر اساس همين سياست بسته شده است، يعني در مجلس هفتم و هشتم به همين شكل ليست انتخاباتي بسته شده است و در مجلس نهم هم فراخوان داده شد كه اين حزب در انتخابات شركت خواهد كرد، هرچند ليستي ارايه نشد اما تحريمي هم صورت نگرفت. سخنگوي اين حزب تاكيد كرد كه نگاه بنيانگذاران اعتدال و توسعه از ابتدا تا كنون نسبت به ائتلاف‌هاي انتخاباتي تغييري نكرده است و اين مجموعه تلاش خواهد كرد همين روند را ادامه دهد. ما خود را تلاقي سه جريان درون نظام مي‌دانيم. اصولگرايان واقع بين، اصلاح‌طلبان معتدل و درون ساختار نظام و اعتداليون كه حدفاصل دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب هستند و هم اكنون تحت عنوان اعتدال‌گرايي شناخته مي‌شوند. دهقان مجلس مطلوب حزب متبوعش را مجلس پنجم مطرح كرد و گفت: شرايط كشور مي‌طلبد مجلسي شبيه مجلس پنجم شكل بگيرد و با توجه به نظارت استصوابي شوراي نگهبان پيش بيني مي‌شود كه برخي اصلاح‌طلبان و بخشي اعتداليون بتوانند از فيلتر شوراي نگهبان رد شده و در كنار بخش قابل توجهي از اعتداليون براي مجلس رقابت كنند، رقابتي كه در اصل با جريان تندرو يا به تعبيري آرمانگراي اصولگراست. فراموش نكنيم كه آرمانگرايان اصولگرا كه در جبهه پايداري، ايثارگران و همچنين اخيرا با پيوستن موتلفه به آنها در حال شكل‌گيري است در درون جامعه ، حاميان تاثيرگذاري دارد. به نظر مي‌رسد از آن‌جا كه جامعه ما آبستن حوادث غيرمترقبه بوده و به نوعي در دقيقه 90 جامعه سياسي ما دو قطبي شده مي‌توان پيش‌بيني كرد كه لازم است ائتلافي از ميانه‌روهاي اصولگرا و اصلاح‌طلب با اعتداليون شكل بگيرد تا بتوانند با ليست اصولگرايان تندرو رقابت بكنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون