• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4657 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۰ خرداد

حزب «اعتماد ملي» امروز به‌ واسطه سال‌ها تلاش «علي مطهري» از او تقدير خواهد كرد

درستايش صراحت

الياس حضرتي: نبود مطهري و مطهري‌ها خسران بزرگي براي مجلس و نظام است

مجلس يازدهم هفته گذشته رسما آغاز به كار كرد تا منتخبان شهرها و شهرستان‌هاي كوچك و بزرگ ايران در كم‌رمق‌ترين انتخابات تاريخ جمهوري اسلامي تحت رياست محمدباقر قاليباف، شهردار پرحاشيه روزهاي نه چندان دور و نه چندان نزديك تهران در شرايطي رداي نمايندگي را به تن كنند كه ناظران و تحليلگران به‌ جاي خالي چهره‌هايي چشم دوخته‌اند كه در مجالس دهم و پيش از آن نماد صراحت پارلمان به شمار مي‌رفتند. آن تصوير دسته‌جمعي منتشر شده از حميدرضا حاجي‌بابايي، قاليباف و ياران اصولگراي‌شان دقيقا يادآور تصوير اميدي‌ها بود در پارلمان دهم با اين تفاوت كه به‌ جاي علي مطهري، مسعود پزشكيان، قاسم ميرزايي‌نيكو و... چهره‌هايي جشن پيروزي برپا كرده‌اند كه دست‌كم ميان افكار عمومي اگر به محافظه‌كاري شهره نباشند، نشاني از صراحت و شجاعت ندارند. كسي نمي‌داند مشاركت 26 درصدي در تهران و 42 درصدي كل ايران با حضور چهره‌هايي نظير مطهري تا چه حد تغيير مي‌كرد و آيا باز هم ليست اصولگرايان يا همان شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب كه با هزار و يك اختلاف درون‌گروهي در دقيقه 90 تهيه شد، مي‌توانست 30 كرسي تهران را تصاحب كند يا اينكه برخي كرسي‌ها به اصلاح‌طلبان يا حداقل چهره‌هايي معتدل‌تر تعلق مي‌گرفت. در هر حال آنچه از شواهد و قرائن پيداست، آن است كه شوراي نگهبان خود ترجيح داد نمايندگان صريح‌تر را كنار بگذارد تا مجلس يازدهم شبيه‌ترين مجالس به پارلمان هشتم باشد. اين موارد اما سبب نشد كه اصلاح‌طلبان فراموش كنند اقدامات و اظهارات منتخبان‌شان را. حزب اعتماد ملي اين ميان پيشقدم شد تا به عنوان يكي از احزاب اصلاح‌طلب كه اتفاقا طعم تلخ ردصلاحيت شوراي نگهبان را در دوره‌هاي مختلف چشيده، از علي مطهري به پاس سال‌ها صراحت لهجه تقدير كند.

مرد نامه‌هاي سرگشاده

علي مطهري در هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي در قامت يك اصولگرا وارد پارلمان شد ولي صراحت و شجاعتش چيزي نبود كه فعالان منتهي‌اليه راست سياست ايران تحملش كنند. او آن روز كه همه پارلمان يك‌صدا از لزوم مجازات معترضان به نتايج انتخابات دهمين دوره رياست‌جمهوري مي‌گفتند، از رفتار مغاير قانون با آنان انتقاد كرد و همين انتقادات روزبه‌روز او را دورتر از جرياني كرد كه حالا از ميان قواي سه‌گانه جمهوري اسلامي، دو قوه را تمام و كمال در اختيار گرفته است. دوري مطهري از اصولگرايان سبب نزديكي او به اصلاح‌طلبان شد و او حالا يكي از شجاع‌ترين اصلاح‌طلبان محسوب مي‌شود، آنقدر شجاع كه در نامه‌اي سرگشاده به رهبري از رفتار و كردار شوراي نگهبان انتقاد و پيشنهاد تشكيل هياتي مستقل زير نظر ايشان براي بررسي ردصلاحيت‌شدگان را مطرح كند، پيشنهادي كه البته نه با آن موافقت شد و نه مخالفت. شايد بتوان مطهري را مرد نامه‌هاي سرگشاده نام نهاد. تلاش او اين بود كه هر جا لازم مي‌شد حرفش را به گوش مردم و البته مسوولان امر برساند ولي با درنظرگيري هزار و يك محدوديت روزنامه‌ها و خبرگزاري‌ها امكان انتشار مستقل آن در يك رسانه خاص وجود نداشت، به نامه پناه برد و از احمد جنتي، دبير شوراي نگهبان و فرماندهان سپاه گرفته تا سيد ابراهيم رييسي، رييس قوه قضاييه و صادق آملي‌لاريجاني، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام را با انتقادات تند و تيزي مواجه كرد. انتقاداتي كه خود او معتقد است اگر نبود و «چشم» گفته بود، صلاحيتش از سوي شوراي نگهبان براي حضور در مجلس يازدهم مورد تاييد قرار گرفته بود.

تقدير از يك نماينده واقعي

همين ويژگي‌هاي شخصيتي مطهري و البته پيگيري‌اش، سبب شد تا حزب «اعتماد ملي» همان‌طور كه گفته شد در قامت يكي از احزاب سرشناس اصلاح‌طلب از او به عنوان نماد شجاعت و صراحت تقدير كند. الياس حضرتي، قائم‌مقام حزب «اعتماد ملي» و نماينده تهران در مجلس دهم كه با تفسير شوراي نگهبان از نظارت استصوابي صلاحيتش براي حضور در انتخابات پارلمان يازدهم مورد تاييد قرار نگرفت، در همين راستا با اشاره به ويژگي‌هاي شخصيتي علي مطهري كه او را از ساير نمايندگان و فعالان سياسي حال حاضر جمهوري اسلامي مجزا كرده به «اعتماد» مي‌گويد: «در مجلس شوراي اسلامي همواره نمايندگان كوشيده‌اند از آيت‌الله مدرس پيروي كرده و اصطلاحا به او اقتدا كنند اما بنده معتقدم آقاي مطهري نيز از جمله نمايندگان سرشناس و خوبي محسوب مي‌شود كه به معناي واقعي كلمه، نماينده مردم بود.»

حضرتي گفته است: «حزب «اعتماد ملي» تصميم گرفت كه پس از پايان مجلس دهم و به‌ واسطه قدرداني از زحمات نمايندگان، از يك نفر از آنان كه سمبل واقعي آزادگي است، تقدير كند كه با درنظرگيري فاكتورهاي مختلف، آقاي مطهري انتخاب شدند. آقاي مطهري در طول سال‌هاي حضورش در مجلس شوراي اسلامي بارها و بارها براي دفاع از حق و حقوق ملت از اقوام و گروه‌هاي مختلف اقدام كرد و از اين‌رو بهترين فرد براي اين مقام است. او امروز تصوير واقعي نماينده‌اي است كه حريت لازم را دارد و با قدرت حق‌گويي خود همواره از مردم و منافع آنان دفاع كرد پس واقعا تقدير از كردار و گفتارش امري لازم و ضروري محسوب مي‌شود.»

قائم‌مقام دبيركل حزب «اعتماد ملي» با بيان اينكه «نمايندگاني چون علي مطهري در مجلس دهم كم نبودند اما او ويژگي‌هاي شخصيتي خاص خود را دارد»، يادآور مي‌شود: «نمايندگان براي آنكه بتوانند همواره استقلال خود را حفظ كنند و حريت لازم را در مواجهه با بحران‌هاي مختلف داشته باشند، اول بايد شجاع دل باشند و صريح‌اللهجه و دوم از هرگونه حاشيه به دور باشند كه علي مطهري واقعا چنين بود. او در مجلس دهم بارها و بارها وضعيت محصوران را پيگيري كرد و خواستار رفع حصر شد. مشكلات و معضلات دانشجويان و برخوردهاي امنيتي صورت گرفته با آنان را نيز مد توجه قرار داد و در اين مسير مطالب و انتقاداتي را از قوه قضاييه مطرح كرد. درباره نظارت استصوابي و دفاع از حق و حقوق ملت نيز سكوت نكرد و در مواجهه با هيات عالي نظارت مجمع تشخيص مصلحت نظام از صراحت و شجاعت لازم برخوردار بود. همه اين اقدامات در كنار هم سبب شد تا از او چهره‌اي حر و آزاده در ياد و خاطر مردم بماند كه نيازمند تقدير است.»

اگر مطهري‌ها نباشند...

با همه اين تفاسير اما حالا شايد پرسش اصلي آن باشد كه مجلس يازدهم با حضور پررنگ يك جناح و صدا در آن و فقدان آزادگاني چون علي مطهري، چه وضعيتي پيدا خواهد كرد. حضرتي در پاسخ به اين پرسش در ابتدا به ويژگي‌هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي و شهيد مطهري اشاره كرده و تاكيد مي‌كند كه علي مطهري در بيان نظرات و عقايدش و دفاع از حق و حقوق ملت همچون آنان با هيچ فرد و نهادي تعارف نداشت. او همچنين در ادامه نمايندگان يازدهمين دوره مجلس را مخاطب قرار داده و مي‌گويد: «نمايندگان بايد بدانند كه آنچه مي‌تواند باري از دوش مردم بردارد، صراحت و شجاعت آنان است. نمايندگان در مجلس بيل نمي‌زنند ولي زبان آنها يكي از ابزارهاي آنان براي دفاع از حق و حقوق مردم است ولي اين زبان زماني مي‌تواند كارايي لازم را داشته باشد كه نمايندگان سالم باشند و صادق. اگر از اين ويژگي‌ها برخوردار باشند قطعا در مواجهه با مشكلات و مسائل مختلف جانب حق را خواهند گرفت.» حضرتي همچنين درباره فقدان مطهري و مطهري‌ها در پارلمان يازدهم مي‌گويد: «به عقيده من فقدان چهره‌هايي نظير آقاي مطهري مي‌تواند خسارت و خسراني بزرگ براي مجموعه نظام جمهوري اسلامي و به‌ويژه قوه مقننه باشد، اما اميدوارم مجلس يازدهمي‌ها با پيروي از آيت‌الله مدرس در مسيري گام بردارند كه چهره‌هايي چون مطهري و بسياري ديگر از نمايندگان مجلس دهم در آن گام برداشتند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون