• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4674 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۳ تير

بعد از چهار ماه تعطيلي، در سالن هاي سينما به روي مردم باز شد

بازگشايي بي‌شكوه

تينا جلالي

 وقتي بن‌بست مالي و تنگناي اقتصادي به بخش قابل‌توجهي از اهالي سينما و سينماداران فشار وارد كرد، وقتي بيكاري نزديك به 5 هزار نفر از اهالي سينما با تورم و افزايش روزانه هزينه‌هاي زندگي در كشور به چهار ماه رسيد، وقتي تعطيلي بي‌سابقه سالن‌هاي سينما در سراسر كشور به مرز صدوبيست روز رسيد، سينماداران هم براي گردش چرخه سينما و بازگشايي سالن‌ها آستين‌ها را بالا زدند و براي رييس‌جمهور نامه نوشتند؛ رييس‌جمهور هم در ستاد ملي مقابله با كرونا از بازگشايي سينماها از اول تير ماه خبر داد و گفت: «سينماها و كنسرت‌ها به شرط حضور ۵۰درصد ظرفيت سالن‌ها و رعايت كامل پروتكل‌هاي بهداشتي مي‌توانند از ابتداي تير ماه فعاليت خود را آغاز كنند.» در همين راستا مقرر شد مواد بهداشتي موردنياز سينماها هم با حمايت سازمان سينمايي و از طريق انجمن سينماداران فراهم مي‌شود. بعد از دستور صريح رييس‌جمهور مبني بر بازگشايي سالن‌هاي سينما، چيدمان و تركيب‌بندي فيلم‌ها براي ازسرگيري اكران به موضوع بغرنجي تبديل شد و حواشي زيادي را در سينما به وجود آورد، سازمان سينمايي به قضيه ورود و اعلام كرد براي دو فيلم اول كه در فرآيند بازگشايي سينماها نمايش داده مي‌شوند، سياست‌هاي حمايتي امضا مي‌شود. روزهاي بعد سازندگان دو فيلم «شناي پروانه» و «خوب، بد، جلف2: ارتش سري» طي مصاحبه‌هايي رضايت خود را از اكران فيلم‌شان براي نمايش در سينماها اعلام كردند. همچنين سازندگان فيلم سينمايي خروج به كارگرداني ابراهيم حاتمي‌كيا هم اعلام كردند از اول تير ماه نمايش فيلم‌شان را در سينماها آغاز مي‌كنند. از طرفي انتشار بعضي ويديو‌ها در فضاي مجازي نشانگر اين مطلب بود كه سالن‌هاي سينما براي بازگشايي آماده مي‌شوند و مراحل ضدعفوني و گندزدايي را پشت‌سر مي‌گذارند.

 

ناگهان ورق برگشت

همه ‌چيز از شروع هيجان‌انگيز فعاليت سينماها خبر مي‌داد و قرار بود با نمايش فيلم‌هاي پرمخاطب شور و هيجان به سينماها برگردد كه ناگهان ورق برگشت و رسول صدرعاملي، تهيه‌كننده فيلم «شناي پروانه» به يك‌باره اعلام كرد فعلا از نمايش اين فيلم معذوريم. او طي گفت‌وگويي با ايسنا دليل لغو اكران فيلمش را اين‌گونه توضيح داد: «طي دو هفته گذشته جلساتي با دكتر انتظامي رييس سازمان سينمايي، دكتر حناچي شهردار تهران و اعضاي هيات‌مديره خانه سينما در جهت فراهم آوردن شرايط اكران داشتيم تا حمايت جدي از اكران اين دو فيلم (شناي پروانه و خوب، بد، جلف2: ارتش سري) انجام شود اما حالا كه كمتر از چند روز به اكران فيلم باقي مانده است، هيچ خبري از حمايت‌ها نيست، بنابراين باتوجه به اينكه هيچ كدام از قرارها به سرانجام نرسيده است، فعلا از اكران فيلم معذوريم.»

محسن چگيني هم تهيه‌كننده فيلم «خوب، بد، جلف٢؛ ارتش سري» اكران فيلمش را به شرايط بهتري موكول كرد. بعد از انصراف اين دو فيلم، بعضي مديران سينماها هم اعلام كردند در سينماهاي‌مان را باز نمي‌كنيم. به اعتقاد آنها سينماها پس از چهار ماه تعطيلي بايد فيلمي مخاطب‌پسند و جذاب براي دعوت مردم به سينماها داشته باشند. تمام اين اتفاقات در حالي رخ مي‌داد كه مسوولان سينمايي نسبت به اين حواشي سكوت اختيار كردند. فقط روز سي و يك خرداد سازمان سينمايي اعلام كرد كه براساس مصوبه ستاد ملي مبارزه با كرونا، سينماها با ظرفيت حداكثر 50‌درصد صندلي فعاليت خود را با نمايش همان فيلم‌هاي ابتداي اسفند ماه آغاز خواهند كرد و باتوجه به انصراف شفاهي و رسانه‌اي دو فيلم «خوب، بد، جلف2: ارتش سري» و «شناي پروانه»، در اسرع وقت با هماهنگي شوراي صنفي نمايش دو فيلم جديد انتخاب و معرفي خواهند شد.»

 

اكراني بي‌شكوه و خالي از مخاطب

اما بعد از چهار ماه كه از تعطيلي سالن‌هاي سينما مي‌گذشت روز اول افتتاحيه سالن‌هاي سينما باشكوه برگزار نشد. اگرچه بعضي سالن‌ها مثل كوروش و چهارسو به صورت موردي تماشاگر داشتند و بليت به مخاطب فروختند اما سينما آزادي به عنوان يكي از پرديس‌هاي سينمايي پرمخاطب در مركز تهران فعاليتي در روز اول باز شدن سينماها نداشت اگرچه ايسنا اين اتفاق را ناشي از مسائل فني دانست، چراكه نسخه DCP جديد بعضي فيلم‌ها اصلا آماده نشده يا بعضي ديگر به دليل اينكه قبلا اكران آنلاين شده يا هنوز در حال اكران آنلاين هستند، اصلا امكان نمايش در سينماها را نداشتند، بر همين اساس، مديران بعضي از اين سينماها هم اعلام كردند با يك يا دو فيلم كه قبلا هم مخاطب نداشتند چرا بايد سالن‌هاي خود را باز مي‌كردند. بعضي ديگر از سينماها مثل آفريقا، قدس و استقلال نيز بسته بودند.

 

مورد عجيب انصراف

اما از ديگر اتفاقات عجيب سينماي ايران اينكه دقايق پاياني يكشنبه شب اول تير ناگهان اعلام شد كه دو فيلم «شناي پروانه» و « خوب، بد، جلف2: ارتش سري» از روز چهارشنبه ۴ تير ماه در سينماهاي سراسر كشور روي پرده بروند. صدرعاملي دليل انصراف خود از انصراف را احترام به مخاطب اعلام كرد.

 

بليت‌فروشي براي فيلم‌هاي اكران نشده

در آخر نكته جالب ماجرا اينجاست كه دو فيلم اكران نشده «شناي پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲؛ ارتش سري» با اينكه به نمايش درنيامدند سهم بسيار بالايي در گيشه روز اول سينماها داشتند. مهر در همين زمينه نوشت: «سهم بالاي دو فيلم «شناي پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲؛ ارتش سري» از بليت‌فروشي روز اول سينماهاي كشور در حالي است كه اين دو فيلم از اكران انصراف داده بودند و طبق آخرين تصميم‌گيري قرار است از چهارشنبه اين هفته اكران خود را آغاز كنند و به همين دليل آمار بليت ثبت‌شده براي اين دو فيلم را نمي‌توان به معناي حضور مخاطب در سالن سينما در روز گذشته قلمداد كرد. سازمان سينمايي هم توضيحي درباره سرنوشت بليت‌هاي پيش‌خريد شده براي سئانس‌هاي اين دو فيلم در روز اول تير ماه ارايه نكرده است.» پرسش اينجاست مخاطباني كه باشور و شوق فراوان براي تماشاي اين دو فيلم بليت خريدند در ساعت مشخص شده در سالن سينما به تماشاي چه فيلمي نشستند؟ آيا سزاوار است در روز اول بازگشايي سينما آن هم در وضعيت كرونايي و در روزهاي گرم سال با مخاطبان چنين برخوردي شود؟ آيا چنين بي‌برنامگي بعد از چهار ماه تعطيلي سينماها پسنديده است؟ 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون