• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4675 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۴ تير

خبر

دستور ترامپ براي سركوب گسترده‌تر معترضان به نژادپرستي

دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا روز سه‌شنبه در واكنش به اعتراض‌هاي سراسري مردم كشورش به نژادپرستي و خشونت پليس به دولت فدرال دستور داد افراد مرتكب اقدامات اعتراضي را دستگير و به حداكثر ۱۰ سال زندان محكوم كند. به گزارش ايرنا، ترامپ روز سه‌شنبه در پيامي توييتري نوشت: من به دولت فدرال مجوز بازداشت هر فردي را كه مرتكب اوباشگري يا تخريب هر مجسمه يا بناي يادبود يا اموال متعلق به دولت فدرال شود و محكوم كردن مرتكبان به حداكثر ۱۰ سال زندان بر اساس قانون حفظ بناهاي يادبود نظاميان سابق يا قوانين مرتبط مانند آن را مي‌دهم. ترامپ افزود: اين دستور بلافاصله پس از انتشار، قابل اجراست و براي اعمال تخريب يا اوباشگري پيش از اين نيز قابل استفاده بوده و هيچ استثنايي در كار نخواهد بود. ترامپ دقايقي بعد در توييت ديگري در پيامي هشدارآميز خطاب به معترضان نوشت: تا زماني كه من رييس‌جمهوري هستم هرگز اجازه نخواهم داد «منطقه خودمختار» در واشنگتن ايجاد شود. اگر آنها (معترضان) دوباره شروع كنند با آنها با زور و به‌ طور قاطع برخورد خواهد شد.


قطر: به زودي ميزبان مذاكرات بيناافغاني خواهيم بود

فرستاده ويژه وزير امور خارجه قطر در مبارزه با تروريسم و ميانجي‌گري جهت حل اختلافات و درگيري‌ها اعلام كرد كه مذاكرات افغان - افغان ماه ژوييه با نظارت قطر در دوحه برگزار خواهد شد. به گزارش ايسنا به نقل از سايت العربي الجديد پس از اينكه دولت افغان و طالبان طي روزهاي اخير اعلام كردند كه بر سر برگزاري اولين نشست مذاكرات صلح ميان دو طرف موسوم به «گفت‌وگوي داخلي گروه‌هاي افغان» به اتفاق‌نظر رسيده‌اند، مطلق بن ماجد القحطاني، فرستاده ويژه وزير امور خارجه قطر در مبارزه با تروريسم و ميانجي‌گري جهت حل اختلافات و درگيري‌ها خاطرنشان كرد، پيش‌بيني مي‌شود كه مذاكرات ميان طرف‌هاي افغان در ماه ژوييه آغاز شود. القحطاني در ادامه افزود، اين نشست با يك دستور كار آسان و قابل قبول براي هر دو طرف برگزار خواهد شد. او سفر اعضاي هيات رسمي قطر به افغانستان در ماه جاري ميلادي و ديدار آنها با اشرف غني، رييس‌جمهوري افغانستان و مسوولان اين كشور را «موفقيت‌آميز» توصيف كرد. القحطاني همچنين تصريح كرد: دوحه در نزديك كردن ديدگاه‌ها براي برگزاري مذاكرات ميان دو طرف از طريق ارايه‌ طرح‌ها و پيشنهادات سازنده، واقعي و عملي سهم بسزايي دارد.


واكنش پكن به محدوديت رسانه‌هاي چيني در امريكا

وزارت خارجه چين تهديد كرد كه در صورت ادامه برخوردهاي امريكا با آن دسته از رسانه‌هاي چيني كه در خاك ايالات متحده فعاليت مي‌كنند، مجبور به واكنش متقابل خواهد شد. به گزارش ايلنا به نقل از رويترز، وزارت خارجه چين امروز-سه‌شنبه- تهديد كرد كه در صورت ادامه برخوردهاي امريكا با آن دسته از رسانه‌هاي چيني كه در خاك ايالات متحده فعاليت مي‌كنند، مجبور به واكنش متقابل خواهد شد. دولت امريكا اعلام كرده كه از اين پس با 4 رسانه چيني به اتهام فعاليت تحت عنوان «ارگان‌هاي تبليغاتي» مانند «نمايندگي‌هاي ديپلماتيك كشورهاي خارجي» رفتار مي‌شود. بر اين اساس وزارت خارجه امريكا از تلويزيون مركزي چين، سرويس خبري چين، روزنامه پيپلز ديلي و روزنامه گلوبال تايمز خواسته است تا وضعيت كاركنان همچنين اموال خود در ايالات متحده را به اين وزارتخانه گزارش كنند. «ژائو ليجيان» سخنگوي وزارت خارجه چين در واكنش به اين اقدام واشنگتن گفت:«اين تصميم رياكاري موجود در آزادي خودخوانده بيان و رسانه را كه امريكا از آن سخن مي‌گويد به همه نشان مي‌دهد.» او در ادامه گفت:«امريكا بايد خيلي فوري اين اقدام اشتباه را متوقف و اصلاح كند در غير اين صورت چين مجبور مي‌شود به شيوه‌هايي قانوني و ضروري پاسخ دهد.»


نتايج نشست اضطراري اتحاديه عرب در مورد ليبي

دبيركل اتحاديه عرب اخراج مزدوران و شبه‌نظاميان خارجي از ليبي را خواستار شد. به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه العربيه، احمد ابوالغيط، دبيركل اتحاديه عرب سه‌شنبه در نشست وزراي خارجه اين اتحاديه اظهار كرد: جهاني شدن بحران ليبي، نگران‌كننده است و ليبي در حال عبور از نقطه عطف خطرناكي است. دولت وفاق ملي ليبي به دليل عدم رعايت تشريفات در تشكيل اين جلسه و عدم مشورت با طرابلس، شركت در اين جلسه را تحريم كرده ‌بود. در جلسه اضطراري پيشين اتحاديه عرب، كشورهاي متحد مصر و عربستان سعودي با صدور بيانيه‌اي بدون اشاره به حملات گروه شبه‌نظامي تحت رهبري خليفه حفتر به پايتخت تحت كنترل دولت به رسميت شناخته بين‌المللي از تركيه به دليل دفاع از طرابلس در برابر حملات انتقاد كرده ‌بودند. دبيركل اتحاديه عرب با تاكيد بر مخالفت اين اتحاديه با نقض ممنوعيت تسليحاتي ليبي و اعزام مزدوران به اين كشور گفت: با دخالت‌هاي نظامي خارجي و علني در ليبي مخالف هستيم. او با اشاره به اينكه راه‌حل سياسي تنها راه برقراري ثبات در ليبي است بر پايبندي به حفظ وحدت و استقلال ليبي تاكيد كرد. خبرگزاري رسمي عمان گزارش داد، يوسف بن علوي، وزير خارجه اين كشور گفته است: بابت وضعيت فعلي ليبي متاسفيم و تلاش مي‌كنيم آن را از طريق راه‌حل‌هاي مسالمت‌آميز حل كنيم. بن علوي ابراز اميدواري كرد كه توافق و اجماع ‌نظري درباره تمامي مسائل مطرح ‌شده به دست آيد. اتحاديه عرب امروز در نشستي فوق‌العاده كه به صورت مجازي برگزار شده است به بررسي تحولات ليبي و بحران سد النهضه مي‌پردازد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون