• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4675 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۴ تير

نگاهي به « به گواه يك خيال در قاب پنجره» رمان محسن سعيدالسادات

داستاني نامتعارف در بافتي باورپذير

سعيد كريمي‌راد

كتاب «به گواه يك خيال در قاب پنجره» رماني است به قلم محسن سعيدالسادات كه در 140 صفحه و با قيمت 30 هزار تومان در ارديبهشت ماه امسال توسط نشر داستان روانه بازار كتاب شده است. شخصيت اصلي داستان اين كتاب، نويسنده‌اي است كه وقتي براي پيدا كردن سوژه با مشكل مواجه مي‌شود، تصميم مي‌گيرد از زن و شوهر جوان خانه رو‌به‌رويي استفاده كند تا بر اساس تخيلات خود ماجراهايي ناگوار را وارد زندگي آنها كند كه بتواند به داستان خود جذابيت بدهد و آن را به دلخواه خود پيش ببرد. اما در اين بين همسر نويسنده كه معتقد است جذابيت داستان فقط در اتفاقات ناگواري كه براي شخصيت‌ها پيش مي‌آيد نيست با اين كار او مخالف است. اين تضاد شخصيتي باعث چالشي فراگير بين نويسنده و همسرش مي‌شود كه نگاهي روانشناسانه به اين رمان مي‌دهد و همين نگاه باعث مي‌شود در نهايت نيز پاياني غافلگيركننده و دوگانه براي داستان رقم بخورد و به جذابيت آن بيفزايد. 

رمان در 3 پنجره يا در واقع در3 فصل روايت مي‌شود اما با توجه به اينكه نويسنده ساختارشكني و داستان را از فصل دوم آغاز كرده، شكل كليشه‌اي در خطي بودن روايت از بين رفته است. نويسنده اثر با اين ترفند كه به درستي انجام شده، توانسته به خوبي خواننده را از حالت انفعال بيرون بكشد و به فكر وادارد تا هم زندگي شخصيت اصلي و همسرش را دنبال كند و هم بتواند داستان تو در تو و پرچالش زندگي زن و شوهر جوان همسايه را درك كند كه آن هم به‌طور موازي با استفاده از عنصر گفت‌وگو در دو روايت بيان شده كه يكي روايت واقعي است و ديگري روايت خيالي ذهن شخصيت اصلي(يعني نويسنده درون داستان)؛ اينكه خواننده بايد اين روايت‌ها را پازل‌وار كنار هم بچيند تا بتواند خودش به نتيجه برسد از نكات جالب توجه اين فصل از رمان است كه باعث مي‌شود مخاطب با داستان همراه‌‌تر باشد و از اينكه در تكميل كردن اين پازل موفق بوده، لذت ببرد. 
در پنجره بعدي كه در واقع فصل اول است اما در كتاب بعد از فصل دوم نوشته شده، خواننده بازگشتي به گذشته را تجربه كرده كه شكل‌گيري زندگي مشترك نويسنده با همسرش را از ابتداي آشنايي آنها روايت مي‌كند. اين فصل كه فصلي عاشقانه و البته شاعرانه است با پيوند خوردن به فصل پاياني و نامتعارف داستان، خواننده را به اين فكر مي‌اندازد كه شايد بهتر است بار ديگر پنجره دوم را (كه در ابتداي كتاب خوانده) از نو بخواند تا به فضاي رازآلود داستان اشراف بيشتري پيدا كند و از كشف دوباره نكاتي كه از نظرش پنهان مانده، لذتي مضاعف ببرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون