• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4679 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير

برخورد قهري با آنهايي شد كه فاصله اجتماعي را رعايت نمي‌كنند

اجباري شدن ماسك بازگشت راهكارهاي سلبي

گروه اجتماعي|نيمه تير كه فرا برسد، استفاده از ماسك اجباري مي‌شود. اين تصميم در حالي در ستاد ملي مبارزه با شيوع ويروس كرونا اتخاذ شده است كه با وجود موفقيت ايران در دو ماه اول- اسفند و فروردين- با آزاد شدن فعاليت و كسب‌وكارها و با وجود تاكيد بسيار بر حفظ فاصله‌گذاري اجتماعي، وضعيت شيوع اين ويروس سير صعودي طي كرد. 
اين در حالي است كه بار ديگر عدد جانباختگان ناشي از كرونا در كشورمان چند هفته است كه به صورت متوالي 3 رقمي شده است و به گفته سيماسادات لاري، سخنگوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در 24 ساعت منتهي به 8 تير 99 در كشور 144 بيمار مبتلا به كوويد 19 جان ‌باخته‌اند. اين در حالي است كه 2هزار و 489 بيمار جديد هم شناسايي شده‌اند. 
با اين وضع جديدترين تصميمي كه دولت براي كنترل و مديريت سير صعودي ابتلا به كوويد19 در پيش گرفته، اجباري كردن استفاده از ماسك و تعيين مجازاتي براي آنهايي كه از اين اقدام پيروي نكنند، است. 
براساس آنچه رييس‌جمهور در جلسه ستاد ملي مبارزه با شيوع كرونا گفته است: براي مقابله با كرونا همه بايد اصول بهداشتي را رعايت كنند و راه دوم نداريم. از 15 تير ماه، زدن ماسك در تمام محل‌هاي تجمع الزامي مي‌شود.
حسن روحاني اقدامات همه بخش‌هاي كشور در مقابله با بيماري كرونا را كم‌نظير خواند و با اشاره به اينكه تا امروز دارو و واكسني براي كرونا نيامده و ممكن است اين وضعيت ادامه يابد و بايد خودمان را براي مقابله بلندمدت آماده كنيم، گفت: نگذاريم در استان‌ها به نقطه پيك كرونا برسيم و همه مردم بايد ياري كنند چراكه شدت ناگهاني بيماري، جهادگران درماني كشور را تحت فشار بيشتر مي‌گذارد.
رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه «محل تجمع، محل خطر شيوع كروناست» مراقبت از سالمندان و افراد داراي بيماري‌هاي زمينه‌اي را در مواجهه با بيماري كرونا ضروري خواند و اظهار كرد: طبق مصوبه امروز ستاد ملي مقابله با بيماري كرونا هر شهرستاني كه به وضعيت قرمز مي‌رسد، ستاد استاني مي‌تواند براي محدوديت يك هفته‌اي به وزيران بهداشت و كشور پيشنهاد بدهد تا در نهايت با تصويب رييس‌جمهور به مرحله اجرا گذاشته شود.
به گزارش ايسنا، لاري سخنگوي وزارت بهداشت در توصيف آخرين وضعيت شيوع ويروس كرونا در كشور گفت: تاكنون يك ميليون و ۶۱۰ هزار و ۸۶۹ آزمايش تشخيص كوويد۱۹ در كشور انجام شده است.
او با تاكيد بر لزوم رعايت موارد بهداشت فردي و اجتماعي، فاصله‌گذاري اجتماعي و استفاده از ماسك به ويژه در اماكن عمومي و تجمعات گفت: استان‌هاي خوزستان، كردستان، آذربايجان غربي، هرمزگان و كرمانشاه در وضعيت قرمز و استان‌هاي بوشهر، ايلام، آذربايجان شرقي و خراسان رضوي در وضعيت هشدار قرار دارند.

برخورد قهري براي رعايت
 فاصله‌گذاري اجتماعي 
درحالي كه ستاد ملي مبارزه با شيوع كرونا تصميم به اجباري كردن استفاده از ماسك كرده است، پيروز حناچي شهردار تهران نيز بر لزوم رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي در ناوگان حمل و نقل عمومي از جمله مترو تاكيد كرد.
او كه صبح ديروز در شوراي شهر تهران حاضر شده بود در جمع خبرنگاران گفت: در بحث گسترش ابتلا به كرونا بايد با عدد و رقم صحبت كرد. در حال حاضر در مترو و اتوبوس شاهد ۵۰ درصد ظرفيت هستيم و با اجباري شدن استفاده از ماسك شرايط بهتر شده و لازم است به اين نكته اشاره كرد كه در مترو ۹۵ درصد مردم فاصله‌گذاري اجتماعي را رعايت مي‌كنند در عين حال برخي مردم فاصله‌گذاري در ناوگان‌ عمومي را رعايت نمي‌كنند كه بايد قهري برخورد شود.

براي انجام تست سرولوژي كرونا اصرار نداشته  باشيد
همچنين مسعود مرداني، متخصص بيماري‌هاي عفوني درباره تست سرولوژي كرونا به ايسنا گفت: اين تست براي تشخيص بيماري كاربردي ندارد و تنها مي‌تواند كاربرد اپيدميولوژي داشته باشد. تست سرولوژي كرونا براي تشخيص و درمان بيماري كوويد۱۹ اهميتي ندارد؛ تنها استفاده اين تست‌ها براي بررسي وضعيت اپيدمي و اپيدميولوژي است. بيماران با مشاهده تب و لرز، بدن درد، اسهال و... اگر تست سرولوژي(خوني) انجام دهند با تست صددرصد منفي روبه‌رو مي‌شوند و تنها پول خود را هدر مي‌دهند. در مرحله تشخيص بيماري، تست مولكولي يا PCR ارزشمند است و تست سرولوژي ارزشي براي تشخيص نخواهد داشت.
 شيوع كرونا در ايران در حالي دوباره سير صعودي به خود گرفت كه مديريت خوبي باعث شد تا وضعيت كنترل شود و از سوي ديگر سيستم درمان و از آن مهم‌تر كادر درمان توانستند موقعيت را كنترل كنند اما عدم رعايت دستورالعمل‌ها به ويژه فاصله‌گذاري اجتماعي در مراسم خاص از جمله ديد و بازديدهاي عيد سعيد فطر يا شركت در مراسم عروسي و عزاداري، زحمات تيم درمان و مديران كلان آن را به نوعي بر باد داد. يكي از موفقيت‌هاي تيم پزشكي ايران در استفاده از پلاسمادرماني بود تا آنجا كه پيمان عشقي؛ مديرعامل و سرپرست موسسه عالي آموزشي و پژوهشي طب انتقال خون در مورد تاثير پلاسماي دريافتي از بهبوديافتگان كوويد 19 گفت: ايران دومين كشوري بود كه بعد از چين اين روش درماني را آغاز كرد و امريكا 10 روز پس از ايران اين شيوه را آغاز كرد و همين موضوع سبب شده كه پژوهش‌هاي موسسه در اين رابطه از مرجع‌هاي اصلي تحقيقات بعدي باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون