• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4697 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۳۰ تير

قرارداد ساخت 650 واگن بسته نشد

ابعاد مختلف تعطيلي واگن‌سازي تهران

محسن هاشمي، رييس شوراي شهر تهران از تعطيلي كارخانه واگن‌سازي تهران به دليل مشكلات مالي خبر داد. اما به گفته مديرعامل اين شركت چون قرارداد جديدي با شركت واگن‌سازي تهران بسته نشده اين احتمال وجود دارد كه تا انعقاد قرارداد جديد بخش توليد اين شركت فعاليت نداشته باشد اما بخش تعمير و نگهداري همچنان فعال خواهد بود.
 شركت واگن‌سازي تهران با قابليت توليد سالانه ۴۴۰ واگن همچنين توليد بخش زيادي از واگن‌هاي موجود در كشور مشغول به فعاليت است كه البته به دليل مشكلات مربوط به تامين منابع مالي، بخشي از ظرفيت آن خالي است. اين كارخانه ۵۰۰ نيرو دارد و قرار بوده طي يك قرارداد ۶۵۰ واگن بسازد ولي به دليل اجرايي ‌نشدن قرارداد، تعطيل شده است.
در اين رابطه مجتبي گلشني، مديرعامل شركت واگن‌سازي تهران اظهار كرد: اين شركت در دو بخش توليد واگن و نگهداري و تعمير واگن فعاليت مي‌كند؛ بنابراين به نظر مي‌رسد از صحبت‌هاي آقاي هاشمي سوءبرداشت شده؛ چراكه در حال حاضر نگهداري و تعمير همه واگن‌هاي تهران بر عهده شركت ماست و شركت تعطيل نشده است اما با توجه به اينكه هنوز قرارداد جديدي با شركت واگن‌سازي تهران بسته نشده اين احتمال وجود دارد كه تا انعقاد قرارداد جديد بخش توليد اين شركت فعاليت نداشته باشد.
گلشني با بيان اينكه اين كارخانه هيچ‌وقت به‌ طور كامل تعطيل نمي‌شود و ممكن است همه ظرفيت آن مورد استفاده قرار نگيرد درباره انعقاد قراردادهاي جديد با اين شركت گفت: حدود دو سال پيش قرار شد، پروژه ساخت ۲۱۰ واگن به اين شركت محول شود اما به دليل فراهم نشدن منابع مالي اين پروژه تبديل به ساخت ۱۰۵ واگن شد كه قرارداد آن به ‌زودي منعقد مي‌شود و مقدمات آن در حال انجام است. مديرعامل شركت واگن‌سازي تهران با بيان اينكه تحويل دو قطار در روز گذشته مربوط به يك پروژه ۱۰ قطاري بود، تصريح كرد: ما براي انجام اين پروژه به دستور شهرداري از بانك شهر وام دريافت كرديم و اين بانك ضمانت شهرداري را برعهده دارد اما به ‌رغم اين تضمين همه منابع ارزي شركت واگن‌سازي تهران را مسدود كرده كه شركت از اين نظر دچار مشكل شده است. براي حل اين مشكل شهرداري و بانك شهر بايد تعامل كنند كه تضمين شهرداري پذيرفته شود و منابع شركت واگن‌سازي آزاد شود.گلشني در ادامه با بيان اينكه ۵۱ درصد سهام اين شركت ايراني، مديريت آن نيز ايراني و باقي سهام مربوط به دو شركت چيني است، اظهار كرد: پروژه قبلي كه شامل ساخت 10 قطار يا ۷۰ واگن بود مربوط به سال 13۹۵ است و داخلي‌سازي در آن حدود ۲۳ درصد بود اما در پروژه ۱۰۵ دستگاهي كه به‌ زودي منعقد مي‌شود، داخلي‌سازي به ۴۵ درصد رسيده و براي سال بعد هم برنامه‌ريزي شده كه داخلي‌سازي در ساخت واگن به ۶۷ درصد برسد.
به گزارش ايسنا به گفته او، شركت واگن‌سازي تهران يكي از 4 شركت توليد واگن ريلي در كشور است. در كل كلان‌شهرهاي ايران حدود ۱۶۵۰ رام واگن وجود دارد كه ۱۱۵۰ واگن توسط شركت واگن‌سازي تهران و ۷۷ رام توسط يك شركت ديگر توليد و مابقي هم از طريق واردات تامين شده است. 
او با اشاره به اينكه واگن‌سازي تهران ظرفيت توليد سالانه ۳۶۰ واگن يك طبقه و ۸۰ واگن دو طبقه را دارد، تصريح كرد: البته با وجود اينكه تهران در حال حاضر به بيش از ۲۰۰۰ واگن نياز دارد همچنين با شروع عمليات اجرايي مترو خط ۱۰ نيز به ساخت واگن‌هاي جديد نياز خواهيم داشت اما به دليل مشكل تامين منابع مالي به اين اندازه سفارش نيست و از همه ظرفيت اين كارخانه استفاده نمي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون