• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4702 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۵ مرداد

امير حاج‌رضايي در گفت‌ و گو با «اعتماد» پاسخ داد

چرا پرسپوليس قهرمان شد؟

پرسپوليس، نفت مسجدسليمان را شكست داد و در فاصله 4 هفته مانده به پايان رقابت‌هاي ليگ برتر، چهارمين قهرماني متوالي خودش را مسجل كرد. شاگردان يحيي گل‌محمدي در نيم فصل دوم، ركوردي تاريخي از خودشان به جاي گذاشتند و بدون شكست و با يك تساوي، قهرماني خودشان را مسجل كردند. سرخ‌هاي پايتخت حالا به دنبال ثبت مقتدرانه‌ترين قهرماني ليگ برتر هستند تا يك ركورد ديگر هم ثبت كنند. هر چند پرسپوليس قهرمان ليگ برتر شد اما اين قهرماني حاصل زحمات افراد بسياري است. از پيشكسوتي كه امروز در بين سرخ‌هاي تهراني نيست تا به عنوان رييس هيات‌ مديره اين قهرماني را جشن بگيرد تا كريم باقري كه سال آينده به تيم ملي مي‌رود تا نقشي كه در پرسپوليس ايفا كرد در تيم ملي بازي كند.

امير حاج‌رضايي، كارشناس فوتبال ايران اعتقاد دارد، مداومت پرسپوليس در قهرماني باعث مي‌شود تا فوتبال ايران پيشرفت كند. حاج‌رضايي انتخاب برانكو به عنوان مربي پرسپوليس را مهم‌ترين دليل قهرماني‌هاي پرسپوليس مي‌داند و اميدوار است ديگر تيم‌هاي مطرح فوتبال ايران چون تراكتور، سپاهان و استقلال هم دوباره به روزهاي اوج خودشان بازگردند. در ادامه گفت‌وگوي امير حاج‌رضايي با روزنامه اعتماد را مي‌خوانيد:

 

پرسپوليس با يحيي گل‌محمدي براي چهارمين سال پياپي، قهرمان ليگ برتر شد. چه اتفاقي رخ داد تا اين تيم بتواند چنين ركوردي از خودش به جاي بگذارد؟

قهرماني پرسپوليس در ليگ برتر از دو زاويه متفاوت قابل بحث است. هر چند كه معتقد هستم نتايجي كه پرسپوليس كسب كرده دلايل مختلفي دارد. اما اين 2 موضوعي كه مي‌خواهم بيان كنم شايد بتواند به سوال شما جواب بدهد.

بفرماييد.

اگر بخواهيم دليل قهرماني‌هاي متوالي پرسپوليس را متوجه شويم بايد به گذشته بازگرديم. جايي كه مديران اين تيم تصميم گرفتند تا برانكو را به عنوان مربي انتخاب كنند. اتفاقي كه تاكنون نمونه آن در فوتبال ايران رخ نداده بود.

چرا؟

متاسفانه مديران فوتبال ايران براي انتخاب مربي، سطحي و احساسي تصميم مي‌گيرند. مديران جلسه‌اي تشكيل مي‌دهند و در اين جلسه چند اسم را مطرح مي‌كنند و بدون تحقيق با يكي از اين افراد به توافق مي‌رسند. در حالي كه نمي‌دانند، تفاوت يك مربي تا يك مربي ديگر چقدر است. خوشبختانه مديران پرسپوليس بهترين انتخاب را انجام دادند و برانكو را به عنوان مربي پرسپوليس انتخاب كردند. برانكو به فضاي ايران آشنايي داشت. او هم فوتبال ايران را به خوبي مي‌شناخت و هم با فضاي فرهنگي ايران آشنايي داشت. او چندين سال در ايران مربيگري كرده بود و به همين خاطر با روحيه مردم ايران آشنايي داشت.

چه چيزي باعث شد تا برانكو در 4 سال حضورش در ايران 7 جام كسب كند؟

قهرماني‌هاي برانكو با پرسپوليس را مي‌توانيم ناشي از استحكام عقيده و اراده قوي او بدانيم. پرسپوليس در زمان برانكو از 2 پنجره نقل و انتقالاتي محروم شد. برانكو هرگز بهانه نياورد و با تمام توان به كارش ادامه داد. او هرگز مانند مربيان داخلي به دنبال بهانه‌جويي و بهانه‌تراشي نبود و از داشته‌هاي خودش بهترين استفاده را كرد. بر عكس مربياني كه در اين مواقع به دنبال بهانه‌تراشي هستند تا از پذيرش شكست فرار كنند. برانكو هرگز به كمبود بازيكن و محروميت نقل و انتقالاتي پرسپوليس اشاره نكرد و با همان نفراتي كه داشت تا فينال ليگ قهرمانان آسيا هم پيش رفت.

شما قهرماني‌هاي پرسپوليس را ناشي از 2 موضوع مهم دانستيد. يكي از آن عوامل، برانكو و انتخاب او بود. عامل ديگر چيست؟

من با مرحوم جعفر كاشاني، دوستي نزديكي داشتم و به همين خاطر با جناب كاشاني در زمان حياتشان درباره وضعيت پرسپوليس صحبت مي‌كردم. جناب كاشاني، فردي تحصيلكرده بود كه دلش براي پرسپوليس مي‌تپيد. اعضاي هيات‌ مديره پرسپوليس تصميماتي مي‌گرفتند كه ناشي از راهنمايي‌هاي آقاي كاشاني بود. جناب كاشاني در مسائل اقتصادي و فني راهنمايي‌هاي زيادي به تيم مي‌داد و نقش مهمي در سيستم مديرتي پرسپوليس داشت. من از صحبت با مرحوم كاشاني به نتايج مهمي رسيدم.

چه نتايجي؟

مديريت يكي از 2 بال قهرماني تيم‌هاست. مديريت در فوتبال از اهميت بالايي برخوردار است. به تازگي خواندن كتابي را به پايان رسانده‌ام كه مي‌تواند براي همه اهالي فوتبال مفيد باشد.

چه كتابي؟

كتاب «راه رئال مادريد» در اين كتاب توضيح داده كه چگونه يك باشگاه به چنين افتخاراتي دست پيدا مي‌كند. بخش مهمي از اين كتاب داستان حضور فلورنتينو پرز، رييس باشگاه رئال مادريد است. بي‌شك فوتبال ايران را نمي‌توان با لاليگا مقايسه كرد اما مي‌توانيم از آنها الگوبرداري كنيم و در فوتبال خودمان پياده كنيم. مشكلات مديريتي در فوتبال ايران بسيار است و هر روز شاهد تغيير مديران فوتبال مخصوصا در تيم پرطرفدار پايتخت هستيم. در صورتي كه پرز در رئال مادريد با اطمينان از آينده شغلي خودش به دنبال تحقق اهداف و برنامه‌هاي باشگاه است. البته كه پرسپوليس در بخش مديريتي تا حدودي موفق عمل كرد و همين موضوع باعث ثبت اين يك ركورد خارق‌العاده است.

برخي از اهالي فوتبال معتقد بودند كه پرسپوليس بعد از برانكو ديگر نمي‌تواند موفق باشد و دوباره به قهرماني دست پيدا كند. اما در عمل شاهد قهرماني دوباره پرسپوليس بوديم. آيا اين قهرماني را هم بايد به پاي برانكو بنويسيم يا اينكه كالدرون و يحيي نقش اساسي اين قهرماني را ايفا كردند؟

فوتبال يك پازل است و بايد قبول كنيم، پازل پرسپوليس كامل نبود اما اين را هم بايد بگويم كه نسبت به ديگر تيم‌هاي ليگ شرايط بهتري داشت. زماني بود سپاهان و ذوب آهن نبض فوتبال ايران را در اختيار داشتند و توانستند، موفقيت‌هاي چشمگيري به دست آوردند ضمن اينكه در آسيا هم به موفقيت دست پيدا كردند. اما امروز شاهد اين هستيم كه ديگر تيم‌هاي فوتبال ايران شرايط خوبي ندارند و دچار افت شده‌اند. البته اين موضوع چيزي از ارزش‌هاي پرسپوليس كم نمي‌كند.

پوكر پرسپوليس چه دستاوردي براي فوتبال ايران مي‌تواند داشته باشد؟

4 قهرماني متوالي پرسپوليس پيامي براي فوتبال ايران دارد و آن هم اين است كه چگونه يك تيم مي‌تواند 4 سال متوالي قهرمان ليگ برتر شود؟ با توجه به شرايطي كه در ايران وجود دارد و پرونده‌هاي مالي زيادي هم عليه اين تيم در جريان است. اين قهرماني‌هاي متوالي يك پيام ديگر هم دارد و آن هم اين است كه اگر تيم‌هاي ديگر فوتبال ايران بتوانند خودشان را تجهيز كنند و تنور رقابت‌هاي ليگ برتر را داغ كنند به نفع فوتبال ملي خواهد شد. متاسفانه فوتبال ملي ايران با بي‌درايتي اداره مي‌شود و متاسفانه شاهد اين هستيم كه تيم ملي فوتبال ايران شانس كمي براي حضور در مرحله دوم رقابت‌هاي مقدماتي جام جهاني دارد. اين نشان از بروز يك بحران در فوتبال ايران دارد.

نقش يحيي گل‌محمدي در قهرماني پرسپوليس چقدر بود؟

همه بازيكناني كه فوتبال خودشان را كنار گذاشتند، نتوانستند مربي شوند، امروز مشغول مربيگري هستند اما نه در سطح بالا. فكر مي‌كنم بايد به مربيان جوان فرصت داد. با يك نيم فصل يا حتي يك فصل كامل نمي‌توانيم ميزان موفقيت يا عدم موفقيت يك مربي را بسنجيم. خوشبختانه چرخه حضور مربيان در فوتبال ايران تغيير كرده است و ديگر شاهد حضور مربيان قديمي در فوتبال ايران نيستيم. نسل جوان‌تر وارد عرصه مربيگري شده‌اند و اين يك اتفاق مثبت براي فوتبال ايران است. ايران به اين مربيان نياز دارد؛ اما بايد قبول كنيم كه به غير از مدرك مربيگري، مربيان جوان در ذات خودشان هم چيزي براي ارايه داشته باشند. اين مسائل با دانش مربيگري تلفيق مي‌شوند و شخصيت يك مربي را شكل مي‌دهند. هر كس مدرك مربيگري داشته باشد، نمي‌تواند مربي خوبي هم باشد چراكه با مسائل و مشكلاتي دارد كه بايد با آنها مواجه شود. يك مربي موفق بايد قدرت برخورد با اين مشكلات را داشته باشد. يحيي گل‌محمدي و جواد نكونام، آينده فوتبال ايران هستند. اين 2 مربي نتايج خوبي كسب كرده‌اند كه نشان از كيفيت بالاي آنها دارد. بي‌شك گل‌محمدي تاثير زيادي در قهرماني پرسپوليس داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون