• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4709 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۳ مرداد

ناظران مجلس بر سازوكار فعاليت احزاب و صداوسيما انتخاب شدند

توفيق پايداري

يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در شرايطي كار خود را آغاز كرد كه اگرچه اعضاي جبهه پايداري در رقابت بر سر كرسي رياست توانايي ايجاد سد مقابل محمدباقر قاليباف و حاميان درون و بيرون پارلمانش را نداشتند ولي در عوض هنگام تقسيم كرسي‌هاي كليدي كميسيون‌ها و پارلمان با اتكا به ناآشنايي تازه نماينده‌شدگان با سازوكار پارلمان و «تفاوت كميسيون با فراكسيون و طرح با لايحه» توانستند سهم خوبي براي خود دست و پا كنند؛ به‌طوري كه امروز كمتر كميسيون و فراكسيوني را در مجلس مي‌توان يافت كه يكي از اعضاي اين طيف اصولگرايان در آن نقشي قابل‌تامل و توجه برعهده نداشته باشد، اتفاقي كه روز گذشته و هنگام انتخاب نمايندگان يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در شوراها و كارگروه‌هاي مختلف نيز بار ديگر تكرار شد تا عملا بتوان پايداري‌ها را منسجم‌ترين طيف حاضر در پارلماني دانست كه اين روزها فقط و فقط يك فراكسيون سياسي را به خود مي‌بيند كه حتي يك انتخاب رسمي براي انتخاب رييسش برگزار نشده است.

هبه جام‌جم به راستي‌ها
روز گذشته نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در شرايطي به تغيير نمايندگان خود در هيات نظارت بر سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي پرداختند كه تا همين چندي پيش و باتوجه به حضور نمايندگان قواي مجريه و مقننه در اين هيات، باز هم صداوسيما به‌طوري محسوس در اختيار جريان سياسي اصولگرا و حاميانش قرار گرفته بود. در اين ميان اما باتوجه به تركيب مجلس، عملا امكان تغيير ورود چهره‌هايي معتدل‌تر به اين هيات وجود نداشت و در نهايت با راي حاضران در جلسه علني، بيژن نوباوه وطن، نماينده تندرو تهران از يك‌سو و سيداحسان قاضي‌زاده هاشمي، نماينده نزديك به جبهه پايداري مجلس يازدهم از سوي ديگر با راي نمايندگان به عنوان اعضاي هيات نظارت بر عملكرد صداوسيما انتخاب شدند تا در اين هيات نيز دست برتر به اصولگراياني تعلق داشته باشد كه از قضا آنان نيز در زمره منتقدان جام‌جم قرار دارند ولي با اين تفاوت كه آنان خواستار يكسويه‌تر شدن تريبون‌هاي اين سازمان و عملا هبه آن به يك جريان سياسي هستند؛ خواسته‌اي كه به نظر مي‌رسد با توجه به تركيب فعلي مديران اين سازمان و البته هيات نظارت بر آن‌كه اختيارات قانوني خاصي نيز ندارد، فراهم شده باشد.

پايداري‌ها در گردشگري
اين اما تنها توفيق پايداري‌ها نبود. در جريان انتخاب نماينده مجلس يازدهم در شوراي عالي ميراث فرهنگي و گردشگري نيز بار ديگر اعضاي اين خرده‌جريان اصولگرا موفق ظاهر شدند و در شرايطي توانستند راي مجلس را براي حضور مجيد نصيرايي، نماينده فردوس و طبس در پارلمان يازدهم در اين شورا جذب كنند كه او روحاني است و فاقد تحصيلات مرتبط با حوزه گردشگري و ميراث فرهنگي. نكته قابل‌توجه آنكه جلال رشيدي كوچي و محمود عباس‌زاده مشكيني كه هركدام به ترتيب با 130 و 75 راي به عنوان نمايندگان مجلس در هيات نظارت بر مسافرت‌هاي خارجي كاركنان دولت انتخاب شدند نيز نزديكي‌هاي غيرقابل انكاري با مرتضي آقاتهراني، نفر اول جبهه پايداري‌ها در مجلس دارند. قرابتي كه مي‌تواند مهم‌ترين دليل انتخاب آنان به عنوان اعضاي اين هيات تلقي شود. در اين ميان فرهاد طهماسبي نيز كه با راي نمايندگان مجلس به عنوان ناظر قوه مقننه در شوراي عالي معادن انتخاب شد، ازجمله دانش‌آموختگان حقوقي است كه در پارلمان يازدهم حضور دارد ولي علاقه‌اي به كميسيون حقوقي و قضايي ندارد و چنان‌كه پيداست ترجيح داده در مسائل اقتصادي و صنعتي حضور داشته باشد. برخلاف طهماسبي كه نزديكي سازماني خاصي با جبهه پايداري‌ها ندارد، علي حدادي، نماينده ساوجبلاغ ازجمله چهره‌هاي همسو با پايداري‌ها در مجلس محسوب مي‌شود كه روز گذشته كنار مالك شريعتي، نماينده تهران كه مي‌كوشد خود را «عدالت‌خواه» معرفي كند، موفق به كسب نظر نمايندگان براي حضور در كميسيون ماده 10 احزاب شدند. مالك شريعتي كه حالا دبيركل حزب رهپويان است و به اين ترتيب، گزينه مطلوب عليرضا زاكاني، بنيانگذار اين تشكل اصولگرا براي نظارت بر احزاب و چگونگي صدور مجوز براي تشكل‌هاي سياسي!

 يك مستقل و يك اصولگرا در صنايع دفاعي
نمايندگان مجلس همچنين روز گذشته و در ادامه انتخاب نمايندگان خود در شوراهاي مختلف، جليل رحيمي جهان‌آبادي، نماينده مستقل و نزديك به اصلاح‌طلبان تربت‌جام در مجلس يازدهم را كه از معدود چهره‌هاي تاييد صلاحيت‌شده پارلمان دهم به شمار مي‌رود، به عنوان ناظر پارلمان در هيات امناي موسسه آموزشي و تحقيقاتي صنايع دفاعي انتخاب كردند. سوي ديگر ميدان نيز علي‌اكبر كريمي، نماينده نزديك به جبهه پايداري مردم اراك در مجلس يازدهم را كه همچون عليرضا زاكاني، رييس فعلي مركز پژوهش‌هاي مجلس نقش بسزايي در رد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون در پارلمان يازدهم داشت، به عنوان ناظر خود در شوراي صنايع دريايي انتخاب كردند. معصومه پاشايي بهرام، نماينده مستقل مرند و جلفا در پارلمان يازدهم نيز به عنوان ناظر مجلس در شوراي اجرايي فناوري اطلاعات انتخاب شد. جالب آنكه معصومه پاشايي بهرام كنار يوسف داوودي به عنوان 2 نماينده مجلس در شوراي عالي استاندارد نيز انتخاب شدند تا پاشايي بهرام به عنوان تنها زني كه نامش از گوي‌هاي پارلمان در جلسه علني روز گذشته خارج شده، توفيق قابل‌توجهي به دست آورده باشد. در اين ميان سلمان ذاكر و جبار كوچكي‌نژاد كه هردو به عنوان نمايندگان نزديك به جبهه پايداري مجلس يازدهم شناخته مي‌شوند، روز گذشته با راي نمايندگان ناظران پارلمان در شوراي حقوق و دستمزد شدند تا عملا توفيق پايداري‌ها تكميل شده باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون