• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4709 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۳ مرداد

پس از چند روز ريزش، شاخص بورس بالاخره به عدد دو ميليون رسيد

فتح قله تاريخي بورس

پس از مدت‌ها گمانه‌زني، بالاخره شاخص بورس مرز رواني جديدي را به نام خود ثبت كرد تا پيش‌بيني‌ها بر افزايش اقبال عمومي به بورس بيش از پيش قوت گيرد. بر همين اساس شاخص بورس در جريان معاملات ديروز بازار سرمايه با ثبت رشد ۴۹ هزار واحدي در ارتفاع ۲‌ ميليون و ۱۱ هزار واحد قرار گرفت. در جريان دادوستدهاي ديروز بازار سرمايه بيش از 13 ميليارد و 573 ميليون سهم و حق‌تقدم به ‌ارزشي بالغ بر 23 هزار و 502 ميليارد تومان در بيش از 2 ميليون و 562 هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 49 هزار و 782 واحدي، در ارتفاع 2 ‌ميليون و 11 هزار و 404 واحد قرار گرفت. بيشترين اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز گذشته به نام نمادهاي معاملاتي شركت‌هاي سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي، صنايع پتروشيمي خليج‌فارس و فولاد مباركه اصفهان شد و در مقابل شركت‌هاي پالايش نفت بندرعبارس، بانك پارسيان و فولاد خوزستان با افت خود مانع افزايش بيشتر نماگر بازار سهام شدند. درخصوص افزايش شاخص به دو ميليون دلايل متعددي عنوان شده، برخي آن را به‌دليل ورود نقدينگي، عدم جذابيت ساير بازارها و برخي ديگر به دليل پيش‌بيني تورم مي‌دانند.
فردين آقابزرگي درخصوص افزايش شاخص آن هم در دومين روز هفته خاطرنشان كرد: ورود نقدينگي حجيم به بازار سرمايه همزمان با ركورد نسبي در ساير بازار‌ها مزيت سرمايه‌گذاري در بورس و بازار سرمايه را تشديد كرده است. البته دليل مشخص رسيدن شاخص به دو ميليون انتظارات تورمي و پيش‌بيني آثار تورم است. هر چند به‌زعم او حمايت‌هاي سياستمداران از بورس نيز بر افزايش شديد شاخص بورس بي‌تاثير نيست. او در اين راستا افزود: «در واقع نمي‌توان حمايت بي‌شائبه مسوولان اقتصادي و حاكميت از بازار سرمايه و ورود نقدينگي به اين بازار را ناديده گرفت. اقداماتي مانند راه‌اندازي بورس مسكن يا راه‌اندازي مجدد معاملات آتي سكه، جايزترين روشي است كه مي‌توان اين ميزان نقدينگي را در بازار سرمايه حفظ كرد و از رشد حباب‌گونه برخي سهام‌ها كه دغدغه برخي افراد است جلوگيري كرد، زيرا خروج نقدينگي از اين بازار ممكن است به بازار‌هاي ديگر آسيب برساند.» با وجود عمده دلايلي كه كارشناسان براي صعود شاخص بورس عنوان مي‌كنند نبايد از نقش دستگاه‌هاي حاكميتي و بانك مركزي در افزايش استقبال از بورس غافل شد. هر چند دولت سعي داشت با استفاده از بازار سرمايه كسري بودجه خود را جبران كند اما اگر رويه‌هاي 
در پيش گرفته شده ماه‌هاي اخير تغيير كنند و دستور‌العمل‌هاي جديدي صادر شود به‌گونه‌اي كه بازار به سمت ريزش (و نه اصلاح قيمتي) برود، شاهد خروج نقدينگي‌هاي سرگردان زيادي از اين بازار خواهيم بود. در اين صورت ممكن است اثرات تورمي زيادي بر ساير بازارها به‌خصوص ارز داشته باشد. 
در واقع تنها دستورهاي خلق‌الساعه است كه مي‌تواند بر صعود شاخص‌هاي بورسي تاثير بگذارد و سرمايه افراد حقيقي يا حقوقي زيادي را از بين ببرد. دو نمونه از اين تصميمات، خروج فولاد از بورس كالا و تعيين دامنه نوسان براي معاملات بازار است. افزايش نزديك به 300درصدي شاخص كل بورس از فروردين تا روز گذشته، شايعات كاهش دامنه نوسان قيمت سهام به 2 درصد را تقويت كرد. روز شنبه، محسن عليزاده، عضو كميسيون اقتصادي مجلس 
با اشاره به رونق گرفتن بورس در ماه‌هاي اخير از بررسي وضعيت اين بازار در جلسه‌اي با حضور مسوولان خبر داد. به گفته او درباره بازار سرمايه نگراني‌هايي وجود دارد و ما در جلساتي كه با مسوولان سازمان بورس داشتيم اين نگراني‌ها را به آنها هشدار داده‌ايم و از آنها خواسته‌ايم كه بسته پيشنهادي خود را براي بهبود وضعيت بورس و جلوگيري از آسيب و ضرر احتمالي مردم، به كميسيون اقتصادي ارايه دهند. عليزاده با بيان اينكه اين بسته درباره راهكارهاي سازمان بورس براي رفع نگراني‌ها درباره اين بازار است، اضافه كرد: اگر پس از بسته پيشنهادي، پيشنهادهاي مسوولان سازمان بورس به‌گونه‌اي باشد كه نياز به همراهي مجلس در قالب طرح يا تصويب قوانين باشد، مجلس قطعا اين كار را انجام خواهد داد، چراكه مجلس به دنبال تقويت بورس و همكاري مشترك با مسوولان سازمان بورس است. اگر اين شايعه واقعيت داشته باشد، در زمره تصميمات خلق‌الساعه‌اي قرار مي‌گيرد كه مي‌تواند آينده نقدينگي‌هاي جذب شده به بورس را تغيير دهد و اگر از بازار سرمايه خارج شوند، آينده كل اقتصاد ايران را دگرگون خواهند كرد. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون