• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4709 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۳ مرداد

موبايل، قضات، وكلا

رضا طباطبايي

براي آنكه عنوان متن كوتاه‌تر باشد كلمه اصحاب دعوي را از انتهاي عنوان حذف كردم. وقتي به دادگستري مراجعه مي‌كنيد در برخي از شهرستان‌ها ابتدا بين شما و موبايل شما جدايي مي‌اندازند و شما مجبور هستيد گوشي خود را هنگام ورود تحويل دهيد.
البته در برخي شهرها وكلاي دادگستري و كارشناسان قادر به بردن گوشي به ساختمان دادگستري هستند. اخيرا با توجه به شيوع ويروس كرونا چند ماهي است كه در بيشتر مراكز دادگستري، بردن گوشي موبايل به داخل ساختمان دادگستري توسط همه مردم از جمله وكلا، كارشناسان و طرفين پرونده آزاد است. با توجه به اينكه همراه داشتن موبايل در اين مدت موجب ايجاد مشكل براي دستگاه عدليه نشده است، پيشنهاد مي‌شود اين وضعيت بعد از رخت بربستن اين ويروس نيز ادامه يابد. براي استمرار اين سنت نيكو مي‌توان دلايلي را بر شمرد كه به برخي از آنها اشاره مي‌كنم. دريافت موبايل از مردم و عدم دريافت موبايل قضات نوعي تبعيض بدون دليل است كه هر عقل سليمي آن را مذموم مي‌داند.
يادمان باشد قضات براي ساعاتي كه در دادگستري مشغول فعاليت هستند حقوق دريافت مي‌كنند و اين ساعات به خودشان تعلق ندارد. در بسياري از كشورها، كاركنان در ساعات اداري حق پاسخ دادن به تلفن را ندارند. به قول زنده ياد دكتر فخاري كه روحش شاد باد مي‌فرمود: 
اگر قرار است موبايل كسي گرفته شود شايسته است، ابتدا موبايل قضات گرفته شود تا در زمان رسيدگي كسي نتواند وقت ايشان و اصحاب دعوي را ضايع سازد و تمركز ايشان در تصميم‌گيري شايسته را تحت تاثير قرار دهد. اين سخن براي سال 1374 است كه هنوز معاملات آنلاين بورس شغل اكثر مردم نشده بود.
در زمان رياست مرحوم شاهرودي نيز چنين سخني در دستور كار قرار گرفت ولي ظاهرا به ميدان عمل نرسيد. البته با اين ملاك بهتر است موبايل همه كاركنان دولت هنگام ورود به هر اداره دولتي دريافت شود زيرا وقت كاري آنها متعلق به مردم است و حق انجام امور شخصي در زمان حضور در اداره را ندارند. تشكيل صف‌هاي طولاني هنگام ورود ارباب رجوع به دادگستري نيز از مصيبت‌هاي ديگر دريافت موبايل مراجعين به دستگاه‌هاي دولتي به‌طور عام و دادگستري به‌طور خاص است كه با جواز ورود موبايل اين مشكل نيز برطرف و چند سرباز نيز بي جهت معطل اين كار نمي‌شوند. جواز ورود موبايل و اسكنر كه از سال‌ها پيش در برخي شهرها از جمله اراك مجاز است خود بهترين دليل بر امكان تسري اين رويه به ساير شهرها است.
در بسياري از مراكز به راست يا دروغ به جاي آنكه نوشته شود عالم محضر خداست نوشته شده اين مكان به دوربين مدار بسته مجهز است.
 به قول يكي از روساي محترم دادگستري اگر مردم موبايل داشته باشند بسياري از دولتي‌ها از ترس ضبط صدا و پخش آن در فضاي مجازي جرات نمي‌كنند با مردم بدرفتاري كنند و برخي سخنان را از برخي مسوولان نخواهيم شنيد. متاسفانه گاهي اوقات انسان كلماتي را مي‌شنود كه مردم عادي هم كمتر از آنها استفاده مي‌كنند. به اميد روزي كه دولتي‌ها با دوربين‌هاي مردم كنترل شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون