• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4710 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۴ مرداد

چيني‌ها خود را براي مقابله با تحريم‌هاي امريكا آماده مي‌كنند

موانع استفاده از سوييفت چيني در مبادلات تجاري

گروه اقتصادي: همزمان با اظهارنظر مجيدرضا حريري، رييس اتاق بازرگاني ايران و چين، درباره قطع مبادلات بانكي ايران با روسيه و چين، گمانه‌زني‌هاي تازه‌اي درباره امكان استفاده از پيام‌رسان چيني موسوم به «سوييفت چيني» در فضاي اقتصادي تجاري كشور ايجاد شده است. در ماه‌هاي گذشته و همزمان با بالا گرفتن جنگ تجاري ميان پكن و واشنگتن، چيني‌ها پيام‌رسان مالي خود را جايگزين سيستم بين‌المللي «سوييفت» كرده و از آن براي نقل و انتقال «يوآن» استفاده كردند. چيني‌ها معتقدند كه اين كشور بايد با استفاده از اين سيستم جديد خود را براي تحريم‌هاي تازه امريكا آماده كند. سيستم اصلي و جهاني سوييفت در بلژيك مستقر است و سيستم پيام‌رسان چيني‌ها با نام «كيپس» در پكن و به همين دليل چيني‌ها معتقدند كه با سيستم خود مي‌توانند داده‌هاي دريافت و پرداخت مالي را از چشم وزارت خزانه‌داري امريكا دور نگه دارند.  همزمان با تحولات بين‌المللي در روابط تجاري امريكا و چين، ديدگاه‌هاي مختلفي نيز بر سر استفاده از سوييفت چيني‌ها با عنوان «كيپس» براي ايران به وجود آمده است. در حال حاضر سوال اصلي اين است كه چند كشور به اين سيستم مي‌پيوندند؟ چين كشوري است با اقتصادي بسيار بزرگ‌تر از ايران كه ساليانه 4.5هزار ميليارد دلار گردش تجارت جهاني دارد كه در مقياس داده‌هاي جهاني، 10درصد از توليد ناخالص دنيا در دست اين كشور است. با اين حساب ايران چگونه مي‌تواند از اين فرصت استفاده كند؟
مجيدرضا حريري، رييس اتاق بازرگاني ايران و چين مي‌گويد: «باتوجه به مراودات مالي دو كشور، امكان استفاده از اين سيستم براي ما وجود ندارد، چراكه اولا ما به دليل تحريم بانكي امريكا عملا نمي‌توانيم با هيچ بانكي مراوده داشته باشيم، زيرا اگر بانكي با ايران تراكنش مالي داشته باشد و ساير مشتريان آن نهاد مالي نيز به همكاري خود با آن نهاد مالي ادامه دهند، هر دوي‌شان تحت تحريم امريكا قرار مي‌گيرند، ثانيا اگر تحريم‌ها نيز برداشته شود، به دليل اينكه ايران در ليست سياه FATF قرار دارد هيچ بانكي ريسك اتهام پولشويي را قبول نمي‌كند و با ايران نقل و انتقال بانكي نخواهد داشت.» حريري در پاسخ به اين پرسش كه «ارز حاصل از صادرات تجار چگونه به كشور بازمي‌گردد؟» نيز گفته است: برخي افراد با تاسيس شركت‌ها در كشورهاي ديگر يا برخي فعالان اقتصادي با دريافت پاسپورت از كشورهاي امريكايي و اروپايي دلارهاي خود را به كشور بازمي‌گردانند؛ اين درحالي است كه بخش عمده‌اي از دلارهاي حاصل از صادرات از طريق صرافي‌ها وارد كشور مي‌شود.
مسعود دانشمند، عضو سابق هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران نيز در اين باره مي‌گويد: «اگر ما بخواهيم از اين سيستم استفاده كنيم بايد در بانك‌هاي كشورهاي مختلف كه مي‌خواهيم پول جابه‌جا كنيم وجه در حساب آن بانك وجود داشته باشد، در حالي كه به دليل تحريم‌ها، اين اتفاق نمي‌افتد. او اضافه كرد: ما اگر مي‌خواهيم تحريم‌هاي مالي را دور بزنيم، بايد به سوي ايجاد چنين پيمان و اتحاد‌هاي مالي به‌خصوص با شركاي عمده تجاري خود برويم، در غير اين صورت اثرات تحريم‌ها همچنان كه براي ما طي اين سال‌ها مشكل ايجاد كرد، باز هم اين روند ادامه پيدا مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون