• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4713 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۹ مرداد

در يك شب گرم تابستاني

طلسم رونالدو و زيدان شكسته شد

علي ولي‌اللهي

 انگار در يك شب سرد زمستاني، در حالي كه برف به ‌شدت مي‌باريده، رونالدو و زيدان خودشان را به دخمه فالگيري پا به سن گذاشته رسانده باشند. جايي كه معلوم شده آنها بختي بلند دارند و قرار است موفقيت‌هاي بزرگي به دست آورند. اما درست در لحظه‌اي كه مي‌خواستند خوشحال و خندان دخمه را ترك كنند، فالگير آنها را نگه داشته، صاف توي چشم‌هاي‌شان زل زده و گفته: «اما... ». اگر همه اين تصاوير را به شكلي سينمايي در نظر بگيريد، اينجا جايي است كه تصوير بسته فالگير را مي‌بينيم در حالي كه در چشم‌هايش برق عجيبي ديده مي‌شود و نور آتش توي دخمه سايه مهيبش را انداخته بر ديوار پشت سرش. ما نمي‌فهميم فالگير به رونالدو و زيدان چه گفته. آنچه در عوض به ما نشان داده مي‌شود تصاويري از سه قهرماني پياپي رئال با هدايت زيدان و درخشش رونالدو است. جام‌هايي كه بالاي سر برده مي‌شود و توپ‌هاي طلايي كه در دستان ستاره پرتغالي آرام مي‌گيرد. در نهايت هم مي‌رسيم به زماني كه زيدان در كنفرانس مطبوعاتي اعلام كرد رئال را ترك مي‌كند و رونالدو نيز در جلساتي مخفي با مدير يوونتوس ديده شد. 

بازي همزمان شروع شد. رئال در خانه منچسترسيتي مقابل شاگردان پپ قرار گرفت و يوونتوس در تورين از ليون پذيرايي كرد. هم رئال و هم يوونتوس به عنوان بازندگان بازي رفت در بازي برگشت حاضر شده بودند. رئال مادريد در سانتياگو برنابئو و قبل از به هم ريختن دنيا به خاطر شيوع كرونا دو بر يك باخته و يووه در زمين ليون با يك گل شكست خورده بود. آنچه پيش از شروع بازي به نظر مي‌رسيد، اين بود كه قرار نيست اتفاقات قابل پيش‌بيني باشند. يوونتوس بعد از قهرماني در سري آ شانس خوبي براي برد مقابل تيم هفتم لاشامپيونا داشت. مخصوصا كه رونالدو روزهاي خوبي را در هفته‌هاي آخر ليگ ايتاليا پشت سر گذاشته بود. رئال هم بعد از شروع مجدد رقابت‌ها بعد از تعطيلي فوق‌العاده كار كرده بود. آنها قهرماني لاليگا را به دست آوردند. ضمنا آنها زيدان را روي نيمكت داشتند. مردي كه هيچ‌گاه در دور حذفي ليگ قهرمانان حذف نشده بود. او سه بار وارد ليگ قهرمانان شده و سه جام به دست آورده بود.  15 دقيقه كه از دو بازي گذشت اتفاقات تقريبا بر خلاف انتظارات بود. استرلينگ روي اشتباه وحشتناك واران و توپ‌ربايي جسوس گل اول را وارد دروازه كورتورآ كرده بود و ممفيس ديپاي با يك چيپ نرم از روي نقطه پنالتي ليون را در خانه حريف پيش انداخته بود. با اين حال قبل از پايان نيمه اول هم رئال گل مساوي را توسط بنزما به ثمر رساند و هم يووه توسط رونالدو از روي نقطه پنالتي بازي را به تساوي كشاند. در نيمه دوم واران باز هم اشتباه كرد تا با فرصت‌طلبي دوباره جسوس سيتي گل دوم را بزند و كار رئال را تمام كند. در تورين رونالدو به يك سوپر گل اميدهاي تيمش را زنده كرد ولي درخشش او كافي نبود و يوونتوس در نهايت با پيروزي دو بر يك و به خاطر گل خورده در خانه خودي مقابل ليون حذف شد. حذفي ناباورانه كه ممكن است به پايان كار ساري در بيانكونري منجر شود. وقتي سوت پايان دو بازي به صدا درآمد، هم زيدان حذف شده بود و هم رونالدو. درگير خبري از آن بخت و اقبال بلند نبود.  حتي اگر خرافاتي هم نباشيم، مي‌توانيم به اين فكر كنيم كه طلسم زيدان و رونالدو شكسته شده است. رونالدو از سال 2009 به اين سو براي نخستين‌بار در مرحله يك‌هشتم ليگ قهرمانان كنار رفته است. زيدان هم براي اولين‌بار طعم حذف از ليگ قهرمانان را چشيده است. حالا مي‌توانيم فلش‌بك بزنيم به دخمه فالگير و ادامه «اما» را بشنويم. جايي كه فالگير به آنها گفته بود: «اما طلسم شما تا زماني كار مي‌كند كه در كنار هم باشيد.» هشداري كه رونالدو و زيدان جدي نگرفتند و حالا نتيجه‌اش را مي‌بينند. رئال به عنوان قدرت سنتي فوتبال اروپا مقابل يكي از تازه‌واردهاي اين جام شكست خورده است و اين مي‌تواند سرآغاز فصلي جديد در فوتبال قاره سبز باشد. رونالدو هم با وجود درخشش و زدن دو گل، همراه با قهرمان سري ‌آ مقابل يكي از ضعيف‌ترين تيم‌هاي حاضر در اين مرحله حذف شده تا شايد ما را كم‌كم به اين نتيجه برساند كه بر هر شروعي پاياني هست. آيا همه اين حرف‌ها به آن معناست كه اگر رونالدو در رئال مانده بود، آنها جمعه‌شب منچسترسيتي را شكست مي‌دادند؟ كسي نمي‌توان به اين سوال پاسخ دهد ولي مي‌توان وضعيت را  از زاويه‌اي ديگر  بررسي كرد.
رئال و زيدان بدون رونالدو گرچه تيم خوبي هستند، اما فاقد آن عنصر تعيين‌كننده‌اند. كسي كه بتواند در لحظات خاص كارهاي محيرالعقول انجام دهد. احتمالا زيدان در ساعات بعد از شكست ياد كامبك فوق‌العاده‌اش مقابل وولفسورگ در نخستين فصل حضورش در يوسي‌ال افتاده باشد. وقتي كهكشاني‌ها در زمين حريف دو بر صفر باختند و در بازي برگشت رونالدو سه گل زد تا تيمش به دور بعد برسد و در نهايت قهرمان شود. در سمت مقابل رونالدو هم بدون يك تيم قوي و يك تفكر بزرگ پشت سرش نمي‌تواند به تنهايي همه نتيجه‌ها را رقم بزند. او فصل قبل در حالي كه يوونتوس تحت هدايت آلگري مقابل اتلتيكو در بازي رفت دو بر صفر باخته بود در بازي برگشت هت‌تريك كرد تا مانع حذف زودهنگام تيمش شود. امسال هم در بازي برگشت مقابل ليون دو گل زد ولي يوونتوس آن تيمي نبود كه بتواند كار بزرگي را به انجام برساند. 
با شرايطي كه يوونتوس دارد و احتمالا تغييرات بنياديني كه قرار است در تيم اتفاق بيفتد، بعيد به نظر مي‌رسد لااقل آنها در فصل بعد هم شانسي براي رسيدن به قهرماني سي‌ال داشته باشند. اما اوضاع براي رئال مادريد كمي متفاوت است. زيدان شايد بتواند فصل آينده دوباره تيمي مهياي قهرماني آماده كند. البته از آنچه در اين فصل و رقابت‌هاي ليگ قهرمانان مشخص شد، مي‌توان فهميد كه حتي زيدان هم با تمام نبوغش نياز به يك فوق‌ ستاره تعيين‌كننده دارد. رونالدو كه بعيد است به رئال برگردد و زيدان و پرز بايد دنبال بازيكن ديگري باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون