• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4746 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۹ شهريور

افشاگري‌ كارگزاران سابق كاخ سفيد عليه رييس‌جمهور امريكا ادامه دارد

دشمنان جمهوري‌خواه ترامپ

گروه جهان

رييس‌جمهور امريكا در ماه‌هاي اخير با يك معضل ويژه در رقابت‌هاي رياست‌جمهوري مواجه بوده است؛ كارگزاران سابقي كه اكنون از دولت او خارج شده‌اند و با آگاهي از آنچه در كاخ سفيد رخ داده به مردم مي‌گويند دونالد ترامپ فرد مناسبي براي رياست‌جمهوري ايالات‌متحده نيست.

پنجشنبه شب يكي ديگر از مقامات ارشد دولت امريكا كه در ماه آگوست استعفا داده بود عليه رييس‌جمهور موضع گرفت و اعلام كرد در انتخابات پيش رو از جو بايدن حمايت خواهد كرد. به نوشته واشنگتن پست، اوليويا تروي از كاركنان ارشد وزارت امنيت داخلي امريكا كه مشاور مايك پنس، معاون اول رييس‌جمهور در حوزه مقابله با كرونا بود، گفته است واكنش دولت ترامپ به مساله كرونا باعث شد هزاران نفر از شهروندان امريكايي كشته شوند و او به دليل تجربه‌اي كه مستقيما در كاخ سفيد به دست آورده در پاييز امسال از جوزف بايدن حمايت خواهد كرد. به گفته تروي، «اظهارات رييس‌جمهور و حملات متعدد و بي‌وقفه او عليه كارشناسان بهداشتي و همچنين اطلاعات غلطي كه از سوي او به مردم امريكا داده شده، باعث شده است تا تلاش‌ها براي مقابله با ويروس كرونا و كنترل شيوع بيماري كوويد 19 ناكام بماند.»

كاخ سفيد با صدور بيانيه‌اي تلاش كرده تا اوليويا تروي را فردي داراي مسووليت ناچيز نشان دهد كه اطلاعات دقيقي از عملكرد دولت نداشته و مي‌خواهد به كارزار انتخاباتي رييس‌جمهور امريكا آسيب برساند. در بيانيه كاخ سفيد آمده است: «خانم تروي كارمندي بود كه نمي‌توانست وظايف روزانه خود را به درستي انجام دهد و اطلاعاتي را كه مقامات ارشد خواستار رويت آن بودند، آماده كند.» در اين بيانيه كه از سوي جوزف كيت كي‌لاگ، مشاور امنيت ملي مايك پنس نوشته شده، او تاكيد كرده اولويا تروي در طول دوره كاري خود هيچ‌گاه درباره واكنش دولت به ويروس كرونا و سياست‌هاي اتخاذ شده در اين زمينه اعتراضي نكرده است. جاد دي‌ير، معاون دبير مطبوعاتي كاخ سفيد نيز در پاسخ به خبرنگاران درباره اين موضوع گفته است كه اظهارات اوليويا تروي، «غيردقيق» و «بر پايه ادعاهايي دروغين» است كه نمي‌تواند تلاش دولت را زير سوال ببرد. او تاكيد كرده «واقعيت اين است كه رييس‌جمهور امريكا همواره سلامتي شهروندان اين كشور را در اولويت قرار داده است.» ترامپ نيز در واكنش به سخنان اين دستيار سابق كاخ سفيد، مدعي شد كه او را نمي‌شناسد و قبلا نديده است.

تروي گفته است اگر رييس‌جمهوري امريكا شيوع ويروس كرونا را جدي گرفته بود و حتي اقدام كوچكي براي جلوگيري از اين بيماري انجام مي‌داد، سرعت همه‌گيري بيماري كند مي‌شد و جان بسياري از مردم در امان مي‌ماند. تروي همچنين افشا كرد كه ترامپ در يكي از جلسات تيم كارشناسي كرونا در كاخ سفيد گفته است كه كرونا چيز خوبي است زيرا او ديگر لازم نيست تا با اين مردم چندش‌‌آور و نفرت‌انگيز دست بدهد.

تروي 43 ساله كه خود را يك «هميشه جمهوري‌خواه» مي‌خواند، گفته است كه تا پيش از انتخابات 2016 همواره به كانديداهاي حزب راي داده اما در سال 2016 ترجيح داده از ترامپ حمايت نكند، چراكه اظهارات او را درست نمي‌دانست. او در افشاگري‌هاي اخير خود تاكيد كرده هنوز احترام زيادي براي معاون اول رييس‌جمهور امريكا قائل است و در طول دوره همكاري تلاش كرده با نهايت وفاداري براي او و مردم امريكا كار كند.

«دشمني براي دموكراسي»

اوليويا تروي تنها عضو سابق دولت نيست كه در هفته‌هاي اخير عليه رييس‌جمهور امريكا شوريده و گفته است كه به رقيبش راي مي‌دهد. پيش از تروي، مايلز تيلر مقام پيشين وزارت امنيت داخلي امريكا و جاش ونابل معاون وزير آموزش به كمپين جمهوري‌خواهان عليه ترامپ پيوسته بودند. اين كارزار كه با محوريت افرادي نظير جيمز متيس و جان بولتون فعاليت مي‌كند، تلاش دارد به مردم امريكا اعلام كند كه ترامپ در حد و اندازه‌هاي رياست‌جمهوري اين كشور نيست.

دن كوتس، رييس نهاد «اطلاعات ملي» در ۲ سال نخست دولت ترامپ كه ناظر و هماهنگ‌كننده
۱۶ سازمان اطلاعاتي و امنيتي در امريكاست و عضوي از كارزار جمهوري‌خواهان مخالف ترامپ به شمار مي‌آيد روز جمعه در يادداشتي در نيويورك تايمز از ترامپ به عنوان يكي از جدي‌ترين تهديدها عليه دموكراسي در ايالات‌متحده نام برد.

دونالد ترامپ روز پنجشنبه در توييتي نوشته بود ايالت‌هايي كه به‌طور غير‌غيابي يا پُستي راي‌گيري مي‌كنند قبل از اينكه دير شود از مردم خود بخواهند مانند گذشته به مراكز اخذ راي‌ بروند و راي بدهند. رييس‌جمهور امريكا از مدت‌ها قبل عليه راي‌گيري پستي موضع‌گيري كرده و مدعي شده كه بر‌گزاري انتخابات به اين صورت متقلبانه خواهد بود.

دن كوتس در اين خصوص در نيويورك تايمز مي‌نويسد: يكي از اصلي‌ترين خواسته‌هاي دشمنان خارجي ما بي‌اعتماد كردن مردم به سيستم انتخاباتي در امريكا و زير سوال بردن دموكراسي است كه با زحمات بسيار در طول تاريخ به دست آمده است. او نوشته است كه اقدام رييس‌جمهور دشمني با دموكراسي است و اگر نتايج انتخابات 2020 زير سوال رود -فارغ از اينكه چه كسي پيروز مي‌شود- ضربه بزرگي به امريكا وارد خواهد آمد.

«ترامپ جان سربازان امريكايي را

بي‌ارزش كرد»

صحبت‌هاي دن كوتس پايان افشاگري‌ها و موضع‌گيري‌هاي جمهوري‌خواهان عليه ترامپ نبود و همان روز ژنرال مك مستر، مشاور امنيت ملي سابق رييس‌جمهور امريكا نيز تصميم گرفت در حوزه سياست خارجي به انتقاد از ترامپ و رفتارهايش بپردازد. مك‌مستر در گفت‌وگويي با شبكه خبري سي‌بي‌اس كه پنجشنبه منتشر شد اقدام دولت ترامپ در خارج كردن نيروهاي امريكا از افغانستان را «سياستي نابخردانه» توصيف كرد. او در اين برنامه درباره كتاب خود با عنوان «ميادين نبرد» كه قرار است به زودي وارد بازار شود هم صحبت كرد. مك مستر در اين كتاب نوشته ترامپ با اعطاي امتيازات بيش از حد به طالبان، جان سربازان امريكايي كه در افغانستان كشته شدند را «بي‌ارزش كرد.»

در حالي كه به نظر مي‌رسد ترامپ تلاش دارد با ناديده گرفتن اين افشاگري‌ها يا كوچك شمردن آنها از اين بحران‌ها عبور كند، نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد اين موضوعات در تغيير نظر برخي اقشار در جامعه امريكا موثر بوده و جمهوري‌خواهان طرفدار ترامپ بايد نگران آن باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون